Gå til innhold

Hva bør man stemme for å redde Norge/verden?

Anbefalte innlegg

Gjest Trudelutt1
Skrevet

Hei,

Jeg lurer sånn på hva man egentlig bør stemme som vil føre til at mine fremtidige barn og barnebarn får vokse opp i en så god hverdag som mulig. Jeg ser jo med redsel at Norge blir tatt mer og mer over av ikke-vestlige innvandrere. Vokste opp i Oslo på 90-00-tallet og selv da kan det ikke sammenlignes slik det er her nå. Så da burde jeg kanskje stemme FrP. Men FrP har ganske dårlig klima-politikk sammenliknet med MDG og det hjelper ikke å redde Norge dersom resten av verden brenner akkurat. Blir så rådvill og usikker i hva jeg bør stemme. Er det andre ting jeg kan gjøre for å gjøre Norge/verden så trygt og bra som mulig for mine etterkommere? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mdg, selvfølgelig. Du må leve så bærekraftig som mulig for å gjøre det levelig for fremtidige generasjoner, se hvordan du kan redusere ditt CO2 utslipp. Anbefaler deg å lese litt på framtiden.no 

Endret av WhiteSwan
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes ingen fornuftige partier nå dessverre...  Noen er for masseinnvandring fra ikke-vestlige land, noen er for vindkraft som raserer landet, enkelte partier vil legge ned landbruket og importere enda mer av maten enn vi gjør nå, andre vil «effektivisere» landbruket med stor dyretetthet som fører til elendig dyrevelferd, mer antibiotikabruk, og foring med kraftfor i stedet for utmarksbeite (beitedyr binder karbon, soyaforede dyr gir dårligere omega 3/omega 6 balanse i kjøttet og er miljøuvennlige), det ser ikke ut som noen av partiene skjønner at vi bør ha egne kornlager og egen produksjon av mest mulig mat, medisiner og f.eks. smittevernsutstyr, det gis tillatelse til å rasere mer og mer natur og dyrket mark for at utbyggere skal få tjene mer penger på å bygge stygge trange blokker og rekkehus overalt.

Det snakkes masse om å få ned forbruket, samtidig som vi oppfordres til å kjøpe og bruke penger for å holde økonomien i gang. Jeg får stadig mindre tillit til myndighetene.

Skrevet

Senterpartiet har en like (+/-) restriktiv innvandringspolitikk som frp. De støtter ikke like stor arbeidsinnvandring som frp, mye grunnet motstand mot EU, eller vice versa. Bedre sosialpolitikk. Men de er "grønne" på en annen måte enn Mdg. Litt ulikt fokus.

Skrevet

Det er ingen partier som har hele pakka. Som du sier er det bare Frp, av de store, som tar innvandring på alvor, men hvor mye verre enn dagens situasjon kan det bli? 

Når vi har hatt en så massiv innvandring, så handler det nok mer og mer om politiressurser, lovendringer og forsåvidt økonomiske støtteordninger (Nav osv).

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Blålin skrev:

Senterpartiet har en like (+/-) restriktiv innvandringspolitikk som frp. De støtter ikke like stor arbeidsinnvandring som frp, mye grunnet motstand mot EU, eller vice versa. Bedre sosialpolitikk. Men de er "grønne" på en annen måte enn Mdg. Litt ulikt fokus.

For mange, meg inkludert, er SP utelukket pga rovdyrpolitikken og deres syn på pelsdyrnæringen. 

Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

For mange, meg inkludert, er SP utelukket pga rovdyrpolitikken og deres syn på pelsdyrnæringen. 

Jeg er en stor dyreelsker, har dyr selv :) Men jeg synes andre ting er så viktige nå at jeg må ofre noe. Da må jeg gå for det nest beste :( Jeg kan ikke stemme frp pga uenighet i den politiske ideologien (utenom innvandring).

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet. Er som sagt ingen partier som har hele pakka. Jeg kunne heller ikke stemt Frp, men at man ikke har tatt innvandring på alvor er/blir et kjempeproblem. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Jeg vet. Er som sagt ingen partier som har hele pakka. Jeg kunne heller ikke stemt Frp, men at man ikke har tatt innvandring på alvor er/blir et kjempeproblem. 

Skulle virkelig ønske vi hadde partier mot sentrum, gjerne sentrum/venstre som tok innvandring på alvor. Slik de har det i Danmark og Tsjekkia bl.a. Føler det ganske håpløst akkurat nå, så enig med deg.

• Liker 2
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Takk for svar alle sammen, heldigvis er det ikke stortingsvalg denne høsten så jeg har fortsatt litt tid på meg :) Jeg prøver å leve så bærekraftig som mulig med offentlig transport, vegansk livsstil, resirkulering, fly så lite som mulig og ikke kjøpe noe særlig nytt av klær eller interiør, men føler det er viktig å stemme på partier som tar dette seriøst. Samtidig tørr jeg snart ikke bo i Oslo lengre og syntes innvandringspolitikken til MDG er fullstendig høl i huet så jeg blir så oppgitt. Vet jo at jeg kan lese meg opp på enkeltpersoner og stemme fram de. Har ikke akkurat lyst til å melde meg inn i SIAN heller. Jeg har flere venner av ulik etnisitet og har selv bodd i både Afrika og Asia, men da fulgte jeg alle kulturelle skikker og holdt meg til loven og bidro til landet. Jeg har ingenting imot at det kommer ulike kulturer til Oslo og Norge, men med de mengdene som nå har kommet og fortsetter å komme, er jeg redd det kommer til å ende svært dårlig.

Skrevet
1 time siden, Trudelutt1 skrev:

Takk for svar alle sammen, heldigvis er det ikke stortingsvalg denne høsten så jeg har fortsatt litt tid på meg :) Jeg prøver å leve så bærekraftig som mulig med offentlig transport, vegansk livsstil, resirkulering, fly så lite som mulig og ikke kjøpe noe særlig nytt av klær eller interiør, men føler det er viktig å stemme på partier som tar dette seriøst. Samtidig tørr jeg snart ikke bo i Oslo lengre og syntes innvandringspolitikken til MDG er fullstendig høl i huet så jeg blir så oppgitt. Vet jo at jeg kan lese meg opp på enkeltpersoner og stemme fram de. Har ikke akkurat lyst til å melde meg inn i SIAN heller. Jeg har flere venner av ulik etnisitet og har selv bodd i både Afrika og Asia, men da fulgte jeg alle kulturelle skikker og holdt meg til loven og bidro til landet. Jeg har ingenting imot at det kommer ulike kulturer til Oslo og Norge, men med de mengdene som nå har kommet og fortsetter å komme, er jeg redd det kommer til å ende svært dårlig.

Hva tror du skjer på sikt om innvandringen fortsetter? Velferden forsvinner iallefall.

Skrevet

Reality check: det er ikke store forskjeller i de ulike partienes innvandringspolitikk. Alle partiene har en streng og restriktiv innvandringspolitikk, og de siste årenes vedtak på Stortinget er alle partiene enige om. 

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg. 

_popcorn_, mod

Gjest Trudelutt1
Skrevet
23 hours ago, india76 said:

Hva tror du skjer på sikt om innvandringen fortsetter? Velferden forsvinner iallefall.

Da fikk jeg visst ikke lov til å skrive hva jeg tror skjer (eller om MDGs inslipp av enkelte), men virker som om du fikk lov til å skrive at velferden forsvinner så jeg får kanskje lov til å være enig i deg der.

Greia er at det hjelper lite med den miljøpolitikken FrP fører. Kjenner nesten at det blir et race mellom verdensmiljøet som raseres eller Norges miljø. Får følge godt med på politikken i året som kommer :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...