Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en spør legen om å få sykemelding? Eller er det legen som må foreslå det? Har aldri vært sykemeldt tidligere så vet ikke hvordan dette fungerer. 

er plaget med mye kynnere, og sliter med å sove pga det etter å ha vært på jobb. Har også bekkenløsning som blir verre og verre. Jobber i barnehage, og kjenner jeg ikke klarer å gi det jeg bør kunne gi når jeg er på jobb.

Anonymkode: 5007e...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakket med legen min om problemene mine, og i mitt tilfelle kunne ikke jobben tilrettelegge mer enn de allerede gjorde, og spurte han om han synes det var riktig og greit om jeg kunne bli sykemeldt, mens jeg gikk i behandling. 

Så prøv det, åpen samtale med legen din, så kommer dere nok frem til noe sammen. God bedring! 

Anonymkode: 993c4...2c8

• Liker 2
Skrevet

Det er legen som må avgjøre om det er nødvendig, eller eventuelt foreslå ulike former for tilrettelegging som du evt. må ta videre med arbeidsgiver. Men du kan absolutt bestille en legetime for å snakke om løsninger for å gjøre arbeidshverdagen lettere/mulig å gjennomføre, og (gradert) sykemelding er et mulig alternativ. 

Anonymkode: 79406...649

• Liker 1
Skrevet

Åå, jeg føler sånn med deg. Jobber selv i storbarnsavdeling i barnehage og klarer ikke yte det tempoet jeg ønsker. Jeg gir alt av energien min på jobb og orker ikke annet enn å sove til neste arbeidsdag når jeg kommer hjem. Umulig å følge opp skolebarnet jeg har hjemme (heldigvis har jeg en gullgod samboer). Mye kynnere, mye hodepine og elendig søvn. Bekkenet er ikke ille enda, men begynner å merkes. Føler meg så svak som slarker allerede nå, er jo så lenge igjen. 

Tenker jeg må snakke med leder om tilrettelegging og etterhvert også snakke med legen.. Om det blir sykepenger eller ikke får han vurdere... 

Anonymkode: 0050e...3a6

Skrevet

Først og fremst må du diskutere tilrettelegging med arbeidsgiver 

Skrevet

Ja det går an å spørre, forklare hvorfor såklart da. Jeg har gjort det en gang og må innrømme at det føltes veldig rart og ubehagelig å spørre.. men det gikk bra, legen spurte hvor mye % jeg så for meg, og så tok hun basert på hva hun visste om helsen min (undersøker og samtale) å besluttet å sykemelde meg litt mer enn det i en periode hun foreslo. Det var gradert da. Du bør også snakke med sjefen din om tilrettelegging, de ønsker jo helt sikkert å unngå sykemelding og vil ønske å tilrettelegge så du kan jobbe :)

Jeg har alltid tenkt før at det er legen som skal foreslå sykemelding men legen vet jo ikke hva man gjør på jobb og i hvor stor grad helseplagene/sykdommen man har (eller graviditet som hos deg) påvirker evnen til å gjøre arbeidsoppgavene. Så tenker derfor det er naturlig å selv ta opp at man sliter på jobb pga ditt og datt. 

Anonymkode: 1333d...f27

Skrevet

Jeg ba om sykemelding. Rett ut. Legen visste at jeg hadde slitt en stund, da vi hadde snakket om det på kontroller.

Men jeg bet tennene sammen leeenge. Alt for lenge. Så mitt råd til deg - kom deg ut i sykemelding! Tiden etter førsel er forbanna tøff. Du kan ikke starte med å være utslitt! 

Anonymkode: cac12...834

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...