Gå til innhold

Solsikkebusk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte denne i sommer, og det er fremdeles masse knopper på den. 
Regner med den ikke liker kulde, bør jeg ta den inn etterhvert? Er det sjans for at den kan overvintre inne? 

2E8CA5F7-8AF2-4A61-B7E8-22E3B414032C.jpeg

Anonymkode: bcfde...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei solsikker (helianthus annuus) er ikke stauder (med unntak av noen veldig spesifikke arter av helianthus) så det har ikke noe for seg å ta den inn eller prøve å overvintre den. Du kan la den blomstre og lage frøstander ute til glede for småfuglene, eventuelt kutte av noen blomster og ta inn i vaser.

Endret av Frøkensina
Skrevet

Du kan også samle inn frøene og prøve å så de til neste år. I så fall er det smart å begynne i små potter inne i mars og sette ut stiklingene i mai/juni (noe seinere hvis du bor langt nord).

Anonymkode: 02949...b58

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også samle inn frøene og prøve å så de til neste år. I så fall er det smart å begynne i små potter inne i mars og sette ut stiklingene i mai/juni (noe seinere hvis du bor langt nord).

Anonymkode: 02949...b58

Det blir liksom ikke frø? Ikke slike solsikkefrø man kjøper i pose ihvertfall. Har klippet av blomstene tidligere når de har visnet. Men siden den snart skal dø kan jeg la dem være. En del av blomstene er blitt ganske triste i kronbladene så jeg tok den inn nå. Så får vi se om den blomstrer videre? 

Skrevet

Har du latt blomstene modne lenge nok da etter at de har visnet? Det skal bli frø på de til slutt, men det blir jo selvsagt ikke frø på de du klipper av.

Skrevet

Du kan jo også ta inn hele planten og ha den som en kortlivet inneplante om du vil, et sted den får mye sol selv om den er inne.

Skrevet
1 time siden, Frøkensina skrev:

Du kan jo også ta inn hele planten og ha den som en kortlivet inneplante om du vil, et sted den får mye sol selv om den er inne.

Den står nå i stuen, kan ikke bli verre tenker jeg 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...