Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å fylle ut opplysningsskjema til fødeavdelingen og der har jeg nødt til å svare på om det etniske. 

Jeg er født i Norge, oppvokst i Norge, har en norsk far.. Men min mor kommer fra et annet land. Eks: Italia, Bulgaria, Romania, Ukraina, etc. 

Hvilken av dem skal jeg krysse av på? 

• Norsk

• Ikke-vestlig 

• Vestlig 

Anonymkode: 6048c...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norsk.

Anonymkode: f74eb...d6f

• Liker 7
Skrevet

Du er 50% etnisk norsk.

Anonymkode: f7da7...033

• Liker 2
Skrevet

Du er norsk, men 50% etnisk norsk. Ville krysset av for etnisk norsk om jeg var deg. 

Anonymkode: bb715...9b7

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at jeg er 50% etnisk norsk (derfor problemstillingen), men dessverre så er det ikke et alternativ å krysse av på skjemaet. 

Krysser derfor av på «Etnisk Norsk» selvom det ikke stemmer helt.. 

Håper skjemaet en dag oppdaterer seg sånn folk slipper å stusse noe mer over de få svaralternativene!

Tusen takk for rask svar! God natt! 😊

Skrevet

Det spiller jo egentlig ingen rolle hva du krysser av på det skjemaet. 

• Liker 2
Skrevet

Trodde ikke at "etnisk norsk" er politisk korrekt, brukt i skjemaer osv. Nesten som om det skulle stått "arisk". 

Skrevet
9 minutter siden, norw skrev:

Trodde ikke at "etnisk norsk" er politisk korrekt, brukt i skjemaer osv. Nesten som om det skulle stått "arisk". 

Enig. Burde heller kunne krysse av på om man er norsk statsborger, for det er noe annet. 

Anonymkode: bb715...9b7

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, norw skrev:

Herlighet... Hvorfor må du blande inn arisk? Hva har det med saken å gjøre? Ariske er vel persere eller noe sånt?

uansett,

Grunnen til at det er nok relevant her, er fordi hun skal på fødeavdelingen. Da er de vel interessert i å vite genetisk opphav slik at de kan teste for ulike sykdommer assosiert med etnisk opphav, noen sykdommer er mer vanlige enn andre.

jeg går utifra at dette er tilfellet.

Anonymkode: b1b61...435

• Liker 8
Skrevet

Du er norsk

Anonymkode: f5fdf...38e

Skrevet

Etnisk norsk var vel ikke et alternativ?

Ville krysset av både på «norsk» og «vestlig» hvis jeg var deg. 
Tror uansett ikke det har stor betydning 😉

• Liker 2
Skrevet

Ville sagt etnisk norsk. 
Jeg er halvt norsk og halvt svensk, bodd mesteparten av livet i Norge. Anser meg som etnisk norsk. 

Anonymkode: 0864f...923

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder på å fylle ut opplysningsskjema til fødeavdelingen og der har jeg nødt til å svare på om det etniske. 

Jeg er født i Norge, oppvokst i Norge, har en norsk far.. Men min mor kommer fra et annet land. Eks: Italia, Bulgaria, Romania, Ukraina, etc. 

Hvilken av dem skal jeg krysse av på? 

• Norsk

• Ikke-vestlig 

• Vestlig 

Du er etnisk norsk. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sagt etnisk norsk. 
Jeg er halvt norsk og halvt svensk, bodd mesteparten av livet i Norge. Anser meg som etnisk norsk. 

Anonymkode: 0864f...923

Du er ikke etnisk norsk.

Anonymkode: afd8f...e9c

• Liker 3
Skrevet

Etnisk norsk er jo ikke et alternativ på skjemaet 😉

Du er norsk. 

Anonymkode: ca86e...7ef

• Liker 6
Skrevet

Dette har betydning i de tilfellene hvor mor er asiat og faren norsk, da denne kombinasjonen kan gi komplikasjoner under fødsel (stort barn og smalt bekken). Bare ett eksempel, finnes sikkert flere :)

Anonymkode: 74c39...141

Gjest theTitanic
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet... Hvorfor må du blande inn arisk? Hva har det med saken å gjøre? Ariske er vel persere eller noe sånt?

uansett,

Grunnen til at det er nok relevant her, er fordi hun skal på fødeavdelingen. Da er de vel interessert i å vite genetisk opphav slik at de kan teste for ulike sykdommer assosiert med etnisk opphav, noen sykdommer er mer vanlige enn andre.

jeg går utifra at dette er tilfellet.

Anonymkode: b1b61...435

Persere er vel ikke ariske. Det gamle Persia er der Iran ligger i dag...  

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er etnisk norsk. 

Du er ikke etnisk norsk.

Norsk nok til det skjemaet. Svensker sliter ikke med andre genetiske sykdommer enn nordmenn. 

Anonymkode: caadc...d45

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er etnisk norsk. 

Du er ikke etnisk norsk.

Jeg forstår ikke hva du mener er forskjellen? Hva skiller en som er halvt fra Italia, Bulgaria, Romania, Ukraina, etc. med en som er halvt svensk? :klo: Hvorfor er den ene etnisk norsk og ikke den andre?

Anonymkode: c4601...3f4

• Liker 4
Skrevet

"Vestlig" er vel riktig når du ikke er etnisk norsk.

Anonymkode: 5ebd8...7da

Skrevet

Etnisk norsk = nordmann.

du har bare én norsk forelder så du er bare halvt norsk, altså ikke etnisk nordmann.

Anonymkode: bf081...fb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...