Gå til innhold

Hvorfor får ikke dyr rynker slik som mennesker gjør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er mennesker laget slik at dem får skrukkete rynkete hud når dem blir veldig gamle?

Er det ikke rart at dyr ikke får detet, selv når de er gamle?

Er mennesker feil evolusjonært? Vi må vel være de eneste som får rynker slik og at man faktisk kan se alderdommen på oss?

Anonymkode: 57412...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er mennesker laget slik at dem får skrukkete rynkete hud når dem blir veldig gamle?

Er det ikke rart at dyr ikke får detet, selv når de er gamle?

Er mennesker feil evolusjonært? Vi må vel være de eneste som får rynker slik og at man faktisk kan se alderdommen på oss?

Dyr også får mye mindre elastisk hud når de blir eldre, men det synes ikke like godt da dyr har pels.

Anonymkode: 28cef...ef3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr også får mye mindre elastisk hud når de blir eldre, men det synes ikke like godt da dyr har pels.

Anonymkode: 28cef...ef3

Er løsningen at mennesker får seg pels da? 😆 Kan mennesker faktisk begynne å vokse pels mange tusen år frem i tid?

For å tilpasse klimaendringene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brunello skrev:

Dyr blir som oftest ikke så gamle. Få 15-åringer med masse rynker.

Men de lever jo i dyreår... F.eks en hund kan jo bli riktig gammel i hundeår...

Naturen er så utrolig merkelig og sær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er påvirkning og tid som er avgjørende. Så vidt jeg erindrer har elefanter og skilpadder rynket hud når de blir gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Brunello skrev:

Dyr blir som oftest ikke så gamle. Få 15-åringer med masse rynker.

Noen dyr kan faktisk bli flere hundre år gamle. Men de har riktig nok en annen type hud, og som du sier, dyr som er yngre enn 15 år, har som oftest pels...og er ja, "bare" 15 år. 

Anonymkode: c0e5c...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men selvom de lever i "hundeår" blir de ikke påvirket av miljøet på en annen måte enn oss. Det er tross alt miljøet og livsstil som skaper rynker. 

Anonymkode: c0e5c...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne katten er 38 år gammel, og jeg håper ingen stakkars 38 år gammelt menneske har så gammel hud. 

aazee.jpg

Anonymkode: 2f557...ff5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ også legger jeg til at den er heeelt nydelig 💜 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne katten er 38 år gammel, og jeg håper ingen stakkars 38 år gammelt menneske har så gammel hud. 

aazee.jpg

Han er jo kjempesøt 😄 Ser ut som en visdomsfull  liten tiger

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er jo kjempesøt 😄 Ser ut som en visdomsfull  liten tiger

Ja, han ser ut som at har en vakker sjel 💜 ser klok og snill ut 🐱🐾🦉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han ser ut som at har en vakker sjel 💜 ser klok og snill ut 🐱🐾🦉

Ja, jeg synes ikke at han såg så gammel ut heller 😅 Men det er rart at vi ikke kan se alder like tydelig på dyr, som på mennesker.

veldig interessant... f.eks en skilpadde..

Det virker ikke som mennesker er fysisk veldig sterke heller, sammenlignet med dyr, derfor vi måtte finne opp våpen osv, slik at vi ikke skulle bli angrepet av bjørner fra den tiden vi bodde i skogen mange tusen år tilbake...

det virker egentlig som all evolusjonen til mennesker er i hjernen.. vi har fått alt til å tenke og fundere over ting, slik dyr ikke kan...

men kroppene våre er ganske veike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr har jo pels, og huden blir vel ikke utsatt for solens skadelige stråler på samme måte under pelsen. Den viktigste grunnen til rynker hos mennesker er jo sola. Dyr har vel heller ikke pigmentflekker?

Anonymkode: 4a324...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes ikke at han såg så gammel ut heller 😅 Men det er rart at vi ikke kan se alder like tydelig på dyr, som på mennesker.

Det virker ikke som mennesker er fysisk veldig sterke heller, sammenlignet med dyr, derfor vi måtte finne opp våpen osv, slik at vi ikke skulle bli angrepet av bjørner fra den tiden vi bodde i skogen mange tusen år tilbake...

det virker egentlig som all evolusjonen til mennesker er i hjernen.. vi har fått alt til å tenke og fundere over ting, slik dyr ikke kan...

Det er fordi mennesker er et produkt av at aliens plantet sitt dna i en ape og på den måten skapte det svake, mistilpassede lille vesenet. Vi er ikke skapt for denne planeten i det hele tatt. 

Anonymkode: 213d6...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi mennesker er et produkt av at aliens plantet sitt dna i en ape og på den måten skapte det svake, mistilpassede lille vesenet. Vi er ikke skapt for denne planeten i det hele tatt. 

Anonymkode: 213d6...154

😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr har annen type hud, og pels! De utsettes ikke for sola på samme måte. Huden deres blir dog mindre elastisk når de blir gamle. Kroppen kan se litt mer 'dvask' ut, og hunder får ofte lyse hår rundt nesa og andre plasser. 

Anonymkode: 41917...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nakenhund og huden hennes eldes på samme måte som gamle mennesker. Den har blitt tynnere, rynkete, og flekkete. 

Anonymkode: 43b84...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nakenhund og huden hennes eldes på samme måte som gamle mennesker. Den har blitt tynnere, rynkete, og flekkete. 

Anonymkode: 43b84...64a

Interessant... Det er vel huden som blir eldre da, og det gir jo mening at man ikke ser det på pels, noe mennsker ikkeh ar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2020 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Det er meg du siteterer og jeg som la ut bildet. Han ser jo stein gammel ut :) så at han ikke der gammel ut er jeg ikke enig i.  men det betyr ikke at han er stygg, han er drit søt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...