Gå til innhold

Glansgrad på maling til tak, lister og vegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken glansgrad bør jeg velge for de tre?

Jeg hører forskjellig fra butikk til butikk. Noen anbefaler helt matt på tak og vegger og halvblank på lister, men jeg vil ikke ha matte vegger. Må ha mulighet å vaske spor etter barnefingre mm 😄 

Hva velger jeg da?

Anonymkode: 25233...0bc

Skrevet

Helt matt i tak. Resten er valgfritt, matt maling kan også vaskes.

Anonymkode: ca44f...2f5

Skrevet

Vi har helt matt hvit tak. Elsker det! Det er et gammelt tak og den matte malingen demper skavankene. Ser veldig rent ut også uten den glansen. Listene inntil taket er matte, gulvlister er halvblanke. De møtes ikke så det ser ikke rart ut at deler forskjellige, synes jeg da:) ellers er veggene vanlig blanke for vegg (husker ikke blankhetsgrad). Liker veldig godt den forskjeller det blir av matt tak og blank vegg

Anonymkode: 8328c...dcf

Skrevet

Vi valgte matte vegger siden vi fikk beskjed om at man kan flekkmale over matt maling uten at det blir skjolder (har foreløpig ikke sjekket om der stemmer, men må snart til pers da malingen har fått hakk og merker både her og der) 

Anonymkode: 08c34...b35

Skrevet

Jeg har akkurat malt panel i gang og valgte silkematt. Syntes matt blir for matt og halvblank for blank, silkematt var midt i blink for meg,. 

Anonymkode: 092d1...030

Skrevet

Kommer an på huset og hvilke kvaliteter du vil fremheve. Jeg har et 100 år gammelt hus med gammel panel i tak og gamle brede lister og dører. Har valgt høyglans på alt dette og matte vegger. 

Matt er vel det som er trendy nå da:)

Anonymkode: 01dba...b82

Skrevet

Antar du har gipsvegger og gipstak?

I så fall:

- helt matt i taket. Du kommer til å se skjolder og striper herfra til evigheten om du har det minste glans. Velg hvit base. Noen hadde malt med bittelitt glans der vi bodde før, det så helt jævlig ut. 

- vegger: glans 7. Den tåler å bli tørket over men oppfattes som nesten matt. Du kan bruke en nanosvamp til rengjøring, den er magisk (faktisk!!). Enig i at helmatt maling i gjør seg noe særlig i hjem med barn.

- lister: synes det er finest med halv- eller helblank maling jeg, men vær nøye med penselstrøkene for de synes. Dette er også fint til for eksempel tak med panel.

Anonymkode: 1c636...1d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...