AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Enkelte av konsistensmidlene som brukes i matindustrien (altså noen av stoffene som har E-kode som begynner på 4) og søtningsmidler (stoffer med E-kode som begynner på 9) ser ut til å være problematiske når det gjelder tarmflora og metabolisme. I verste fall kan altså disse stoffene bidra negativt til vektnedgang - for ikke å snakke om generell helse. Ettersom mange såkalte "slankeprodukter" inneholder slike stoffer; hvor bevisst er DU når det gjelder dette? https://forskning.no/mat-og-helse/pasientforening-med-opprop-mot-tilsetningsstoffer/1733811?fbclid=IwAR3tTTtHYIScZ4cbZZrXBELS2vcqx2FMaUsZIQSzEswU4wIXy5LEQdhF5Cs Anonymkode: b2c6f...db1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Ligger unna kunstig sukker. Kjenner mange som slanker seg hele tiden men aldri går ned. De drikker Pepsi Max og all annen sukkerfri brus. Finnes masse dressinger også som er helt kalorifritt. Walden Farms heter de. Hvor gjør kroppen av det liksom? Kommer snart kalorifri burger også? Brød uten kalorier? Kroppen må jo gjøre av det et sted? Har også lest at det kan fremkalle Alzheimers. Anonymkode: c39a6...974 2
pia mater Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Har kuttet ut kunstig søtning da magen min fungerer mye bedre uten. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Her var det lite faktabasert kunnskap må jeg si. Anonymkode: 73be8...a92 5
-jk- Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Ja, jeg har et bevisst forhold til kunstig søtning. Bruker det mest mulig og unngår sukker konsekvent da det fungerer helt topp for meg. Har gått ned 8kg de siste 8 ukene ved å ligge unna sukker og fet mat. Drikker bøttevis av ZerOh-saft og har sukrin på grøten da ingen av de tingene gir meg noe som helst søtsug slik som sukker gjør. 11
Amberleaf Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Antar du mener konserveringsmidler. Jeg prøver å unngå både for mye konserveringsmidler og kunstig søtning. Men er overhode ikke fanatisk. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, -jk- skrev: Ja, jeg har et bevisst forhold til kunstig søtning. Bruker det mest mulig og unngår sukker konsekvent da det fungerer helt topp for meg. Har gått ned 8kg de siste 8 ukene ved å ligge unna sukker og fet mat. Drikker bøttevis av ZerOh-saft og har sukrin på grøten da ingen av de tingene gir meg noe som helst søtsug slik som sukker gjør. Men føler du deg trygg på hva det gjør med kroppen din og metabolismen din på sikt? Anonymkode: b2c6f...db1 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Har gått ned 37kg og har ikke kuttet ute noe kunstig sukker. Drikker light brus, energidrikk uten sukker og sauser med 0 kalorier hver dag Det eneste som teller er kalorier inn - kalorier ut. Anonymkode: 84230...d79 10
-jk- Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men føler du deg trygg på hva det gjør med kroppen din og metabolismen din på sikt? Anonymkode: b2c6f...db1 Ja, har ikke sett noe som helst forskning som tyder på at søtningsmidler i normale mengder på noen som helst måte er skadelig, Har drukket utelukkende sukkerfrie produkter de siste 20 årene, så om noe galt skulle skjedd burde det virkelig ha skjedd nå Sukker vet jeg er skadelig for kroppen, derfor ligger jeg unna når jeg kan. 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, Amberleaf skrev: Antar du mener konserveringsmidler. Jeg prøver å unngå både for mye konserveringsmidler og kunstig søtning. Men er overhode ikke fanatisk. Nei. Jeg mener konsistensmidler (E400-499). Konserveringsmidler er gjerne av det gode, ettersom de som oftest hindrer fremvekst av giftige stoffer, som noen ganger kan være enda mer skadelige enn flesteparten av de godkjente tilsetningsstoffene. Anonymkode: b2c6f...db1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, -jk- skrev: Ja, jeg har et bevisst forhold til kunstig søtning. Bruker det mest mulig og unngår sukker konsekvent da det fungerer helt topp for meg. Har gått ned 8kg de siste 8 ukene ved å ligge unna sukker og fet mat. Drikker bøttevis av ZerOh-saft og har sukrin på grøten da ingen av de tingene gir meg noe som helst søtsug slik som sukker gjør. Samme holdning her. Har holdt BMI på 19 i tja... 15 år? Fungerer ypperlig. Anonymkode: 73be8...a92 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 Jeg har et bevisst forhold til kritisk og selvstendig tenkning og lar meg heldigvis ikke rive med av skremselspropaganda og konspirasjonsteorier. Anonymkode: 567fd...b25 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et bevisst forhold til kritisk og selvstendig tenkning og lar meg heldigvis ikke rive med av skremselspropaganda og konspirasjonsteorier. Anonymkode: 567fd...b25 Og den såkalte "selvstendige tenkningen" eksisterer helt uavhengig av forskning, da, ser det ut til? Anonymkode: b2c6f...db1 5
Amberleaf Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg mener konsistensmidler (E400-499). Konserveringsmidler er gjerne av det gode, ettersom de som oftest hindrer fremvekst av giftige stoffer, som noen ganger kan være enda mer skadelige enn flesteparten av de godkjente tilsetningsstoffene. Anonymkode: b2c6f...db1 Nå måtte jeg Google litt 😄 Og dette ser jo absolutt ut som noe man burde være mer bevisst på. (Føler meg egentlig ganske teit nå som ikke har hørt om/tenkt over dette før 🙈) 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og den såkalte "selvstendige tenkningen" eksisterer helt uavhengig av forskning, da, ser det ut til? Anonymkode: b2c6f...db1 Jeg så hva du gjorde der Pseudovitenskap er ikke det samme som genuin forskning. Anonymkode: 567fd...b25 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et bevisst forhold til kritisk og selvstendig tenkning og lar meg heldigvis ikke rive med av skremselspropaganda og konspirasjonsteorier. Anonymkode: 567fd...b25 Kan det være at noen har litt høye tanker om seg selv? De fleste klarer selvsagt å tenke selvstendig og ikke ta alle forskningtekster som den eneste sannhet, men dette er jo bare en invitasjon til en diskusjon. Å prøve å drepe en diskusjon med å kalle en vitenskapelig artikkel for konspirasjonsteori virker i beste fall fordummende. I verste fall virker det som et tafatt forsøk på hersketeknikk, og ødelegger for oss som vil virkelige konspirasjonsteorier til livs. Anonymkode: 399b3...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så hva du gjorde der Pseudovitenskap er ikke det samme som genuin forskning. Anonymkode: 567fd...b25 ???? Pseudovitenskap er ikke noe for meg heller. Kanskje du skulle google hva det betyr? Jeg bryr meg bare om forskning, foretatt etter ordentlige metoder. Og samtidig også om fenomener som ennå ikke er undersøkt ordentlig, men hvor mye tyder på at det kan være smart å være føre var. Anonymkode: b2c6f...db1 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #19 Skrevet 30. august 2020 Nei, jeg har ikke noe bevisst forhold Anonymkode: a8acb...17b
Lisaaaaa Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 (endret) Man går ned i vekt om man får i seg mindre kalorier enn man forbruker. Det er mindre kalorier i sukkerfritt enn varer med sukker. Derfor er det bra for vekten å spise sukkerfritt. Dette er noe all seriøs forsking støtter. Selvfølgelig finnes det en eller annen forsker som påstår det motsatte, men det finnes også mennesker som har forsket seg til at jorden er flat. Endret 30. august 2020 av Lisaaaaa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå