AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Hvordan kan man skrive en akademisk tekst så selvstendig som mulig, når man skal basere tekstene på faglitteratur/kilder? Er det og kunne pensum godt "for å se den store sammenhengen", og hvordan man bruker kildene og trekker inn "eget bidrag?" Anonymkode: d462a...8d0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Å kunne drøfte pensumtekstene og finne frem til litteratur utenfor pensum. Argrumentere for og i mot, og finne støtte i tekstene. Anonymkode: e57b8...663 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å kunne drøfte pensumtekstene og finne frem til litteratur utenfor pensum. Argrumentere for og i mot, og finne støtte i tekstene. Anonymkode: e57b8...663 Men skal man ikke kun bruke pensumlitteratur i oppgavene da? jeg vet det kommer egen oppgaver der en skal finne tilleggslitteratur, men da er det påkrevd. Støtte i tekstene får man vel uansett ved bruk av kilder man har valgt? Anonymkode: d462a...8d0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Drøft: Lag først en påstand. Bruk kilder som støtter opp påstanden Bruk kilder som ikke støtter påstanden, er imot eller har et annet syn. Konkludér drøftingen med dine egne ord basert på for og imot, og hva du mener. Hele avslutningen tar du med egne ord om hva du har kommet frem til basert på de ulike drøftningsfrekvensene du har hatt i teksten. Da får du en personlig tekst tvers igjennom. Anonymkode: 298d6...344 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skal man ikke kun bruke pensumlitteratur i oppgavene da? jeg vet det kommer egen oppgaver der en skal finne tilleggslitteratur, men da er det påkrevd. Støtte i tekstene får man vel uansett ved bruk av kilder man har valgt? Anonymkode: d462a...8d0 Vi kan bruke pensum, men står fritt til å velge andre kilder så fremt det er troverdige kilder. Anonymkode: 7ce4d...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan bruke pensum, men står fritt til å velge andre kilder så fremt det er troverdige kilder. Anonymkode: 7ce4d...ed5 Den er grei, men bør man ta med andre kilder i oppgaven? Er ikke det et minus? Jeg trodde man skulle holde seg til pensumlitteratur. Har A oppgaver alltid annen relevant litteratur? Anonymkode: d462a...8d0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drøft: Lag først en påstand. Bruk kilder som støtter opp påstanden Bruk kilder som ikke støtter påstanden, er imot eller har et annet syn. Konkludér drøftingen med dine egne ord basert på for og imot, og hva du mener. Hele avslutningen tar du med egne ord om hva du har kommet frem til basert på de ulike drøftningsfrekvensene du har hatt i teksten. Da får du en personlig tekst tvers igjennom. Anonymkode: 298d6...344 Noen som vet om man kan se eksempler på dette i bacheloroppgaver som ligger ute på google scholar? regner med det er A og B oppgaver. Anonymkode: d462a...8d0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er grei, men bør man ta med andre kilder i oppgaven? Er ikke det et minus? Jeg trodde man skulle holde seg til pensumlitteratur. Har A oppgaver alltid annen relevant litteratur? Anonymkode: d462a...8d0 Det kommer jo helt an på hvordan du anvender det du finner. Hjelper ikke om du kommer med pensum om du ikke bruker det godt. Det å trekke inn mer enn bare pensum på arbeidskrav er ikke bare god læring for deg når du skal jobbe med feks bacheloroppgave, men det viser også selvstendighet. Anonymkode: 7ce4d...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på hvordan du anvender det du finner. Hjelper ikke om du kommer med pensum om du ikke bruker det godt. Det å trekke inn mer enn bare pensum på arbeidskrav er ikke bare god læring for deg når du skal jobbe med feks bacheloroppgave, men det viser også selvstendighet. Anonymkode: 7ce4d...ed5 Trekker frem det viktigste i pensum ( ut fra oppgavetekst ) og ser det i sammenheng med "mitt eget," da bruker jeg pensum godt. Jeg kan gjerne trekke inn mer enn bare pensum, men jeg visste ikke at det var lov, så der lærte jeg noe nytt. Takk så mye for svar, hvis dere har mer å lære bort så gi en lyd, blir glad for det. Endelig forstår jeg akademisk skriving, etter øvelse, øvelse og øvelse, tid og frustrasjon, det er en glede, og vil bare lære mer:) Anonymkode: d462a...8d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå