Pepita Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Vi flytter hjem til våre foreldre nå, hvordan sier jeg opp tv-lisensen i den forbindelsen?
Gjest tv-seer Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Vi flytter hjem til våre foreldre nå, hvordan sier jeg opp tv-lisensen i den forbindelsen? ← Du kontakter nrk-lisenskontoret. Antagelig skriftlig. Du må bo i samme leilighet som dine foreldre, om du eks skal bo i en sokkelleilighet der, så må du betale.
Cupcake Skrevet 21. juli 2005 #3 Skrevet 21. juli 2005 Gjorde dette for ca. 1 1/2 år siden. Jeg bare sendte en mail der jeg fortalte at vi kom til å bo hos familie en stund (mens leiligheten vår ble bygd), og at vi derfor ikke kom til å bruke TV'en vår. Fikk en automatisk bekreftelse på at de hadde mottat mailen, men hørte aldri noe om at det var greit. Fikk ihvertfall ikke noen ny regning da vi bodde hos familien, så da gikk det vel iorden. Fikk derimot regning ganske raskt etter at vi flyttet inn i den nye leiligheten (uten at jeg hadde sagt fra at vi hadde flyttet), så de har visst full oversikt med en gang en adresse endres i Folkeregisteret.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 Jeg og en venninne bodde sammen, og en av oss kjøpte tv, og den andre videospiller, så vi fikk to lisensregninger. Vi sendte den ene i retur med brev om at vi allerede hadde betalt med kidnr xxxx. Vi hørte heller aldri noe mer, men vi fikk heller ikke noen ny regning.
Inca Skrevet 22. juli 2005 #5 Skrevet 22. juli 2005 Du kan ringe til lisenskontoret til NRK og si ifra, eller så kan du ta det skriftelig også.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #6 Skrevet 22. juli 2005 Det er 14 år siden jeg flyttet hjemmefra, og har aldri betalt NRK lisens. Kommer heller aldri til å gjøre det!!
14062003 Skrevet 23. juli 2005 #7 Skrevet 23. juli 2005 Det er forskjell på å si i fra at man ikke kommer til å bruke TVen og å si i fra om at man flytter til familie. Så lenge man er over 16 og har en mottaker (parabol, tv, video), skal man betale TV-lisens. Ektepar slipper å betale for samme mottaker, men alle andre skal betale. Reglene er egentlig så stivbeinte at dersom du får besøk, så har ikke besøket lov til å se på TVen din uten at de har betalt TVlisens. Jeg mener dog at det er unntak for barn over 16, selv med egen TV, dersom de blir forsørget av foreldrene (og selvfølgelig bor hjemme da). Reglene er helt psyko, og det er staten vi snakker om (som kan kreve gebyr tilbake for 10 år). Men si i fra du, at du flytter til dine foreldre og setter din egen TV på lager imens, så slipper du helt sikkert. Mener dog at reglene nå er slik at man må si i fra for neste periode (sept-mars/mars-sept) og at det man har betalt det er betalt. Jeg arvet en TV og slapp lenge unna, men fikk en peilemann på besøk - og betalte. Så ble jeg samboer og han betalte. Da slapp jeg å betale. Da vi skilte lag tok han kontakt med NRK og sa at han ikke visste noe mer om meg eller min TV - og igjen slapp jeg å betale. Men en kveld ringte de (den kvelden TVen slutta å fungere og PCen tok natta-juhu) og jeg måtte igjen betale. Jeg løper ikke og sier at jeg skal betale, men jeg juger ikke heller.
Gjest betaler Skrevet 23. juli 2005 #8 Skrevet 23. juli 2005 Det er 14 år siden jeg flyttet hjemmefra, og har aldri betalt NRK lisens. Kommer heller aldri til å gjøre det!! ← da må jeg si at du har hatt flaks, om en kan kalle det for det. Bor du i egen leilighet, så kommer de nok til deg også en dag-
Gjest Rider32 Skrevet 23. juli 2005 #9 Skrevet 23. juli 2005 Det er forskjell på å si i fra at man ikke kommer til å bruke TVen og å si i fra om at man flytter til familie. Så lenge man er over 16 og har en mottaker (parabol, tv, video), skal man betale TV-lisens. Ektepar slipper å betale for samme mottaker, men alle andre skal betale. Reglene er egentlig så stivbeinte at dersom du får besøk, så har ikke besøket lov til å se på TVen din uten at de har betalt TVlisens. Jeg mener dog at det er unntak for barn over 16, selv med egen TV, dersom de blir forsørget av foreldrene (og selvfølgelig bor hjemme da). Det er en avgift for å ha teve ikke for å se på teve. Hvor får du det fra at besøkende ikke får se på vertens teve uten å ha betalt lisens? Det med 16 års grense finner jeg heller ikke noe hjemmel for i reglene... Fra "Forskrifter om fjernsynsmottakere:" Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre. I praksis vil dette si at man skal betale en lisens per husholdning.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #10 Skrevet 23. juli 2005 Så hvis man har flere TV-er i hus, og en video, så må man betale for hver og en TV og video?
Gjest Rider32 Skrevet 23. juli 2005 #11 Skrevet 23. juli 2005 Så hvis man har flere TV-er i hus, og en video, så må man betale for hver og en TV og video? ← Ikke hvis alle tevene og videoene brukes av samme husstand/husholdning/familie.
Gjest Betaler Skrevet 23. juli 2005 #12 Skrevet 23. juli 2005 Ikke hvis alle tevene og videoene brukes av samme husstand/husholdning/familie. ← Om du bor i sokkelleilighet hos dine foreldre og har tv, så skal det betales. Bor eks din søster på loftet i egen hybel, skal også hun betale. Er leilighet og hybel og hovedhus samme bolig betales bare en avgift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå