AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Synes egentlig ikke det gir mening/er særlig greit å kalle jenter det. Jeg tenker sånn at det skal være lov å ombestemme seg eller se an hvor langt en har lyst til å gå. Selv om man kanskje havner naken i en seng med noen. Eller hvis en har flørtet tidligere på kvelden. Har man ikke lyst til å ha sex i akkurat det øyeblikket, så har man ikke det. Lysten kan jo også synke. Man har ikke lurt noen fordi man har ombestemt seg, eller fordi man har kommet fram til at man ikke ønsker sex tross alt. I noen tilfeller er det kanskje litt dårlig gjort, men det tenker jeg først og fremst er hvis en jente helt bevisst flørter for at personen skal få lyst på sex, når hun vet at hun kommer til å si nei uansett. Og da er det ikke det å ikke ha sex som er dårlig gjort, men det å bevisst gi inntrykk av at man vil det, selv om man vet at man til slutt kommer til å si nei, etter all sannsynlighet. Og da tenker jeg ikke på de tilfellene der man bare er normalt hyggelig. Ordet luremus er uansett rart å bruke, synes jeg. Det er på en måte objektiviserende. Anonymkode: 3e694...879 9
Hunmedham Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: men det tenker jeg først og fremst er hvis en jente helt bevisst flørter for at personen skal få lyst på sex, når hun vet at hun kommer til å si nei uansett. Og da er det ikke det å ikke ha sex som er dårlig gjort, men det å bevisst gi inntrykk av at man vil det, selv om man vet at man til slutt kommer til å si nei, etter all sannsynlighet. Og det er vel DETTE som er "luremus". Det andre du beskriver er ikke det. Så da gir jo uttrykket mening, likevel. 13
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, Hunmedham skrev: Og det er vel DETTE som er "luremus". Det andre du beskriver er ikke det. Så da gir jo uttrykket mening, likevel. Det er dette jeg kan gå med på at er litt dårlig gjort. Men jeg synes begrepet virker degraderende, og dermed ikke er særlig greit å bruke generelt. I tillegg tror jeg ganske mange blir kalt luremus uten at de har gjort noe som helst galt... Anonymkode: 3e694...879 11
Hunmedham Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Det tror jeg er fordi de bruker ordet feil. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 11 timer siden, Hunmedham skrev: Det tror jeg er fordi de bruker ordet feil. Joda, men hvorfor må vi egentlig bruke ordet i det hele tatt? Anonymkode: 3e694...879 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 Utrykk som luremus er bere en dårlig hersketeknikk. Anonymkode: 70f92...d83 10
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Joda, men hvorfor må vi egentlig bruke ordet i det hele tatt? Anonymkode: 3e694...879 Fordi det gir en beskrivelse på en bestemt type oppførsel, ergo er det et ord vi trenger. Anonymkode: 18ab4...0f3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det gir en beskrivelse på en bestemt type oppførsel, ergo er det et ord vi trenger. Anonymkode: 18ab4...0f3 Som jeg var inne på så synes jeg ordet kan være litt degraderende. Så jeg synes det hadde vært fint om alle bare kunne slutte å bruke ordet (selv om jeg vet det ikke er så enkelt som det). Folk kan i alle fall bli flinkere på å ikke si det om jenter som bare har ombestemt seg, eller generelt bare ikke ønsker sex. Anonymkode: 3e694...879 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 Mange jenter/damer liker jo å leke med menn for oppmerksomhetens skyld. Hvis ikke det er luresmus så vet ikke jeg.😅 Anonymkode: 2e42b...055 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 På 31.8.2020 den 12.34, AnonymBruker skrev: Som jeg var inne på så synes jeg ordet kan være litt degraderende. Så jeg synes det hadde vært fint om alle bare kunne slutte å bruke ordet (selv om jeg vet det ikke er så enkelt som det). Folk kan i alle fall bli flinkere på å ikke si det om jenter som bare har ombestemt seg, eller generelt bare ikke ønsker sex. Anonymkode: 3e694...879 Hvilket ord bør man bruke isteden? Det er en oppførsel som er såpass vanlig at vi trenger et ord som beskriver den. Anonymkode: 7d5f7...2da
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange jenter/damer liker jo å leke med menn for oppmerksomhetens skyld. Hvis ikke det er luresmus så vet ikke jeg.😅 Anonymkode: 2e42b...055 Leke?? Så man kan ikke virke blid eller hyggelig , da lurer man noen til å tro at man vil noe? Anonymkode: 409a2...513 8
Trolltunge Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange jenter/damer liker jo å leke med menn for oppmerksomhetens skyld. Hvis ikke det er luresmus så vet ikke jeg.😅 Anonymkode: 2e42b...055 Selvfølgelig er det like greit og kjekt for kvinner å flørte og få og gi oppmerksomhet som det er for gutter. Burde være det, uten å bli kalt luremus. Hvilke forventninger og ønsker dere gutter og menn får, ja det står mest på dere selv. Vi kan ikke ta hensyn til hva menn ønsker og forventer. Da hadde vi ikke hatt tid til mye annet enn å hoppe fra seng til seng. Menn kan heller ikke ta kvinners forventninger og ønsker til etterretning, om de ikke selv ønsker å gi dette. At du blir kåt, ok, forplikter det kvinner synes du? Er det ikke du som bør takle å ikke få innfridd alle ønsker og forventninger? Det må vi kvinner takle også. 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 På 30.8.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev: Det er dette jeg kan gå med på at er litt dårlig gjort. Men jeg synes begrepet virker degraderende, og dermed ikke er særlig greit å bruke generelt. I tillegg tror jeg ganske mange blir kalt luremus uten at de har gjort noe som helst galt... Anonymkode: 3e694...879 En spade kan godt kalles en spade i min bok. Oppfører man seg jævlig med viten og vilje, må man tåle at det blir satt ord på oppførselen. Ei luremus er ei som bruker sex som et lokkemiddel for å oppnå en fordel, eller for og booste sitt eget ego. Det å ombestemme seg i en situasjon man ikke er komfortabel i, er noe helt annet. Anonymkode: e9703...1bb
Trolltunge Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En spade kan godt kalles en spade i min bok. Oppfører man seg jævlig med viten og vilje, må man tåle at det blir satt ord på oppførselen. Ei luremus er ei som bruker sex som et lokkemiddel for å oppnå en fordel, eller for og booste sitt eget ego. Det å ombestemme seg i en situasjon man ikke er komfortabel i, er noe helt annet. Anonymkode: e9703...1bb Ja det er noe annet, men det er ofte da kvinner blir kalt luremus. Ren skuffelse fra en mann som tenkte og håpte på, og så kaller henne luremus. Å booste sitt eget ego er forøvrig ikke å love noen sex. Det er ikke feil å flørte og å ønske å få opplevelsen av at andre synes man er attraktiv. Det gjør menn også, bare for gøy og fordi det føles oppbyggende, uten at det innebærer at man har lovet noe. Selv vi som er i forhold, og ikke har noen intensjoner om å være utro, flørter og har det moro innimellom. Slikt er ikke å love noen noe, og det er lov. (Så lenge det er greit for partneren iallefall.) Endret 1. september 2020 av Trolltunge 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, Trolltunge skrev: Ja det er noe annet, men det er ofte da kvinner blir kalt luremus. Ren skuffelse fra en mann som tenkte og håpte på, og så kaller henne luremus. Å booste sitt eget ego er forøvrig ikke å love noen sex. Det er ikke feil å flørte og å ønske å få opplevelsen av at andre synes man er attraktiv. Det gjør menn også, bare for gøy og fordi det føles oppbyggende, uten at det innebærer at man har lovet noe. Selv vi som er i forhold, og ikke har noen intensjoner om å være utro, flørter og har det moro innimellom. Slikt er ikke å love noen noe, og det er lov. Poenget er at man booster sitt ego gjennom å opptre uærlig, lokke med noe man ikke ha noen intensjon om å gjennomføre. Det er en bevisst og kalkulert handling. Man booster seg selv på bekostning av andre. Det er ikke snakk om vanlig uskyldig flørting, det er snakk om tydelige hint til sex. Anonymkode: e9703...1bb
Trolltunge Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poenget er at man booster sitt ego gjennom å opptre uærlig, lokke med noe man ikke ha noen intensjon om å gjennomføre. Det er en bevisst og kalkulert handling. Man booster seg selv på bekostning av andre. Det er ikke snakk om vanlig uskyldig flørting, det er snakk om tydelige hint til sex. Anonymkode: e9703...1bb Selv kun flørt kan ha seksuelle undertoner og likevel ikke være et løfte om sex. Mitt poeng er at menn selv må stå inne for egne ønsker og forventninger, og ikke anse noe som lovet eller forgitt, innen det skjer. Som oss kvinner. At du blir kåt og ønsker sex forplikter ingen til å ha sex med deg. 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at man booster sitt ego gjennom å opptre uærlig, lokke med noe man ikke ha noen intensjon om å gjennomføre. Det er en bevisst og kalkulert handling. Man booster seg selv på bekostning av andre. Det er ikke snakk om vanlig uskyldig flørting, det er snakk om tydelige hint til sex. Anonymkode: e9703...1bb Eksempler? Anonymkode: e4c75...59f 4
HalldirV2 Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 11 minutter siden, Trolltunge skrev: Selv kun flørt kan ha seksuelle undertoner og likevel ikke være et løfte om sex. Mitt poeng er at menn selv må stå inne for egne ønsker og forventninger, og ikke anse noe som lovet eller forgitt, innen det skjer. Som oss kvinner. At du blir kåt og ønsker sex forplikter ingen til å ha sex med deg. Men det gjør også de fleste menn, de tar det med godt mot, men det betyr ikke at slik oppførsel bare skal ignoreres uten å sette ord på det. Luremus er akkurat hva det er, ei dame som vet å utnytte menn med falsk intensjon. Det er litt som en rundbrenner som lover gull og grønne skoger, men som stikker etter samleie. Begge oppfører seg uærlig, begge går inn med en falsk intensjon. Det går dessuten en klar linje mellom uskyldig flørting med seksuelle undertoner til det som er luremusoppførsel. Det er vanskelig å beskrive med ord, man må nesten oppleve det.
HalldirV2 Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leke?? Så man kan ikke virke blid eller hyggelig , da lurer man noen til å tro at man vil noe? Anonymkode: 409a2...513 Nei, det er noe annet. Det handler ikke om normal flørting, ikke slik jeg ser det i hvert fall. Det er sikkert mange ulike syn på begrepet, og i mange tilfeller er nok bruken urettferdig eller overdreven.
HalldirV2 Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket ord bør man bruke isteden? Det er en oppførsel som er såpass vanlig at vi trenger et ord som beskriver den. Anonymkode: 7d5f7...2da Så vanlig er det vel virkelig ikke? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå