Gå til innhold

Melatonin: tabletter eller dråper?

Ullvott

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å prøve melatonin på grunn av vanskeligheter med innsovning. På apoteket har de tabletter 1 mg som selges uten resept. På helsekost ser jeg at de har dråper som gir samme døgndose. Prisene er sånn ca sammenliknbare. Den ene koster 109 kroner for 30 dager og den andre 199 for 60 dager på to tilfeldig utvalgte steder. 

Er det noen som har prøvd begge deler eller som kan si noe om tabletter kontra dråper? 
Dere som har prøvd melatonin i de dosene man får kjøpt uten resept: har dere hatt noen bivirkninger? 

NB: for at tråden ikke skal bli slettet: Jeg spør ikke om dosering, og jeg spør heller ikke om direkte råd om å velge det ene eller det andre, bare faktainformasjon om det er noe forskjell mellom tabletter og dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foretrekker dråper da jeg opplever at de tas opp bedre - men vet ikke om det kun er noe jeg føler eller om det er reelt. Hadde vært interessant å vite om kroppen tar opp f.eks. flytende melatonin bedre enn melatonin i tablettform. 

Anonymkode: c7655...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk heller med sterkere dose, f.eks 3 mg i tablettform. Vil tro 1 mg blir for svakt uansett.

Tenåringen bruker de, blir trøtt og sovner lettere. 

Anonymkode: 95351...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

google gir dette, hvilken skremmende liste😿 

Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt melatonin i over et år nå og det funker veldig bra for meg, eneste er at jeg nå tar ca. 10 mg for at jeg skal føle at det har noen effekt... Men legen sier det ikke er farlig. Så jeg fortsetter og det funker veldig bra for meg. Ingen bivirkninger eller noe. Jeg tar tabletter 

Anonymkode: 210c7...c56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Energidronning skrev:

google gir dette, hvilken skremmende liste😿 

Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet

Jeg merker absolutt ingenting av de bivirkningene. 

Anonymkode: c7655...649

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ta 6 mg to timer før jeg skal legge meg og det funker ikke bestandig, 1 mg er bare tull, tror ikke det virker på noen.  Skulle ønske de 3 mg kapslene jeg får ikke var så dyre. 

Anonymkode: 3698d...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...