AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Er det noen som vet hva lønnsnivået til leger på private sykehus i Tyrkia er? I Norge er jo legene mye høyere betalt i sitt yrke enn det gjennomsnittlige lønnsnivået til de fleste av oss. Fungerer det slik i Tyrkia også? Anonymkode: 06abf...7f1
Druid Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hva lønnsnivået til leger på private sykehus i Tyrkia er? I Norge er jo legene mye høyere betalt i sitt yrke enn det gjennomsnittlige lønnsnivået til de fleste av oss. Fungerer det slik i Tyrkia også? Anonymkode: 06abf...7f1 I en helt annen dimensjon, akkurat som i svært mange andre land. Norske Leger er ikke spesielt høyt lønnet i forhold til gjennomsnittet, tatt i betrakning utdanningstid. Det er gjennomsnittslønna som er høy i Norge. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hva lønnsnivået til leger på private sykehus i Tyrkia er? I Norge er jo legene mye høyere betalt i sitt yrke enn det gjennomsnittlige lønnsnivået til de fleste av oss. Fungerer det slik i Tyrkia også? Anonymkode: 06abf...7f1 Grunnlønnen min som lege er 646 000, det er 3,5 år etter studiet/års ansiennitet, 6 års utdanning, masse ansvar. Ok lønn det, for all del, men "langt over", ansvar og utdanningslengde tatt i betraktning? (En overlege har minimum 821 000, dvs etter 6 års studie og minimum 6,5 års ansiennitet/erfaring. Enda mer ansvar.). Men Google har ofte svar: https://www.quora.com/What-is-the-basic-salary-of-doctors-in-Turkey?top_ans=31891533 Anonymkode: 3c8c3...591 2
Konvall Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 11 minutter siden, Druid skrev: I en helt annen dimensjon, akkurat som i svært mange andre land. Norske Leger er ikke spesielt høyt lønnet i forhold til gjennomsnittet, tatt i betrakning utdanningstid. Det er gjennomsnittslønna som er høy i Norge. Mener du da at tyrkiske leger tjener mer enn dobbelt så mye i forhold til resten av den tyrkiske befolkningen?
Druid Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 (endret) 13 minutter siden, Konvall skrev: Mener du da at tyrkiske leger tjener mer enn dobbelt så mye i forhold til resten av den tyrkiske befolkningen? https://levekostnader.com/priser-lonn-og-levekostnader-i-tyrkia-land/ Gjennomsnittsløn Tyrkia= 415.49€ ... 👨⚕️Lønn til lege i Tyrkia= 1,710.58€ 👩⚕️Lønn til en sykepleier i Tyrkia= 871.31€ Lønn til farmasøyt i Tyrkia= 1,237.99€ (dette er månedslønner.) Endret 30. august 2020 av Druid
Konvall Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Takk for gode svar👍🏻Jeg er også positivt overrasket over at sykepleiere har bedre lønn enn gjennomsnittet👍🏻De gjør en fantastisk innsats i yrket sitt👌🏻 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, Konvall skrev: Takk for gode svar👍🏻Jeg er også positivt overrasket over at sykepleiere har bedre lønn enn gjennomsnittet👍🏻De gjør en fantastisk innsats i yrket sitt👌🏻 Ikke noe mer fantastisk enn andre yrkesgrupper. Alle er viktige. Anonymkode: 38889...096 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 2 timer siden, Druid skrev: I en helt annen dimensjon, akkurat som i svært mange andre land. Norske Leger er ikke spesielt høyt lønnet i forhold til gjennomsnittet, tatt i betrakning utdanningstid. Det er gjennomsnittslønna som er høy i Norge. Ikke spesielt utdannet iforhold til gjennomsnittet? MEner du at norske leger er dårlig utdannet? og dette lærer jeg først idag? Anonymkode: 5175a...c4d
Druid Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke spesielt utdannet iforhold til gjennomsnittet? MEner du at norske leger er dårlig utdannet? og dette lærer jeg først idag? Anonymkode: 5175a...c4d NEI... Jeg mener at lønnsveksten ikke er normalisert til utdannelsen: utdanning gir ikke i seg selv over individets levetid, en høy inntektsøkning i forhold til stort sett alle andre land. Det kan være like lønnsom å bli tømrer i Norge enn Lege på ett livstidsperspektiv. Og det er ekstremt unikt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hva lønnsnivået til leger på private sykehus i Tyrkia er? I Norge er jo legene mye høyere betalt i sitt yrke enn det gjennomsnittlige lønnsnivået til de fleste av oss. Fungerer det slik i Tyrkia også? Anonymkode: 06abf...7f1 Jeg tror du bør sette deg inn i hvor mye vi leger egentlig tjener, hva grunnlønnen utgjør, hva slags vakter vi jobber og hvordan de avlønnes før du hevder at vi er «mye høyere betalt» enn Ola Nordmann. For det er veldig feil. Anonymkode: e717d...39b 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnlønnen min som lege er 646 000, det er 3,5 år etter studiet/års ansiennitet, 6 års utdanning, masse ansvar. Ok lønn det, for all del, men "langt over", ansvar og utdanningslengde tatt i betraktning? (En overlege har minimum 821 000, dvs etter 6 års studie og minimum 6,5 års ansiennitet/erfaring. Enda mer ansvar.). Men Google har ofte svar: https://www.quora.com/What-is-the-basic-salary-of-doctors-in-Turkey?top_ans=31891533 Anonymkode: 3c8c3...591 Merk: grunnlønn. Du får vel inn ganske mye ekstra på vakttillegg/jobbing på natt/helg osv i løpet av et år også? Anonymkode: 863b0...b6b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merk: grunnlønn. Du får vel inn ganske mye ekstra på vakttillegg/jobbing på natt/helg osv i løpet av et år også? Anonymkode: 863b0...b6b Grunnlønn er det jeg oppgir rett og slett fordi tilleggene varierer så mye med overtid og vaktbelastning, og er det man gjerne sammenligner yrker med. Tjente rundt 880' i fjor, det er med vakt ca hver 3.helg (nattevaktshelgene er rundt 45 timer), og vakt ca hver 7.dag (de er på 19 timer). Ca 80 000 var overtid (vi har ikke vikarer eller deltidsansatte, så alt sykefravær må dekkes opp av resterende ansatte). Vi har ikke natt, helg eller helligdagstillegg, kun et flatt vakttillegg (noen steder har det slike tillegg, det er i tilfelle i lokale avtaler). Vår grunnlønn er også for 38 timers arbeidsuke. Vanlig arbeidsuke for døgnkontinuerlig skift er som regel 35,5 timer per uke. Så når grunnlønnen sammenlignes med andre yrker som går skift må det tas med i beregningen at vi jobber 2,5 time mer per uke for vår grunnlønn. Timelønn ca 330,- , som tilsvarer en grunnlønn på ca 609' for et "vanlig" skiftarbeiderårsverk med 35,5 timers arbeidsuke Så ja, jeg tjener godt, og bedre enn mange og bedre enn snittet totalt sett, men grunnlønnen er nok ikke så høy som det mange tror. Leger tjener godt fordi de stort sett jobber mye. "Problemet" for oss når vi skal forklare dette er at lønnsstrukturen er litt annerledes enn det mange er vant til, og at det er forskjellige særavtaler rundt forbi i landet. Anonymkode: 3c8c3...591 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå