AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg fikk plutselig hetetokter med litt hjertebank for en drøy uke siden, og har hatt det flere ganger daglig siden da,men ikke så mye om natten. Jeg synes det er plagsomt og dette får meg til å føle meg syk. Jeg regner med det er overgangsalderen som har kommet. Hvor lenge er det vanlig å ha hetetokter? Fere år, måneder? I hvilke situasjoner er det vanligst å ha hetetokter? Har ikke klart å finne noe mønster i mine hetetokter enda. Er det noe anti-hormonell behandling som kan hjelpe? Jeg tåler veldig dårlig østrogen da jeg holdt på å få blodpropp av p-piller. Anonymkode: 9be02...823 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 På mamma kommer hetetokter helt spontant, uansett hva hun gjør eller hvor hun er. Anonymkode: e8d28...af9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 58-åring her. Har vært omtrent 8 år i overgangsalderen. Hetetoktene kommer fremdeles, men ikke så ofte som for 8 år siden. Anonymkode: 66ed5...625
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Ts her. Har dere prøvd noe behandling/piller for hetetoktene? Anonymkode: 9be02...823
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Hetetokter kan komme og gå i periode for så og bli borte en stund. Man har ikke kontroll på når de. Det er mye som skjer i kroppen når man kommer i overgangsalderen så at du føler deg syk er nok normalt. Har vært i dt i to år nå. Så fremt man ikke har ekstreme plager så er det ikke alltid de anbefaler behandling for det pga faren for blodpropp på østrogen. Hos meg er det ikke så gale enda, bank i bordet, men jeg kan til tider føle meg slapp og utafor og litt deppa. Det er og helt normalt. Overgangsalderen kan vare i flere år. For meg blir det ikke aktuelt med medisiner da jeg tåler hormoner veldig dårlig. Monster i huset Hvis du gir opp allerede etter 1 uke så har du et problem. All sannsynligvis vil heller ikke legen gi noe så tidlig. Eventuelt tar de blodprøve for og sjekke hormonnivåer ditt. Du kan være helt i starten. Hvor gammel er du? For mange får litt sånne symptomer en periode for så at de forsvinner før det raser på. Anonymkode: eb8f4...b8f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Jeg har hatt hetetokter og det som følger med overgangsalder i 18 år, det vil ikke gi seg 😭 Bruker hormoner (Livial) for å holde noelunde i sjakk, men har fått den berømmelige muffinsmagen, hormonkviser og blitt grådig tynn i håret. Anonymkode: 893be...b03
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hetetokter kan komme og gå i periode for så og bli borte en stund. Man har ikke kontroll på når de. Det er mye som skjer i kroppen når man kommer i overgangsalderen så at du føler deg syk er nok normalt. Har vært i dt i to år nå. Så fremt man ikke har ekstreme plager så er det ikke alltid de anbefaler behandling for det pga faren for blodpropp på østrogen. Hos meg er det ikke så gale enda, bank i bordet, men jeg kan til tider føle meg slapp og utafor og litt deppa. Det er og helt normalt. Overgangsalderen kan vare i flere år. For meg blir det ikke aktuelt med medisiner da jeg tåler hormoner veldig dårlig. Monster i huset Hvis du gir opp allerede etter 1 uke så har du et problem. All sannsynligvis vil heller ikke legen gi noe så tidlig. Eventuelt tar de blodprøve for og sjekke hormonnivåer ditt. Du kan være helt i starten. Hvor gammel er du? For mange får litt sånne symptomer en periode for så at de forsvinner før det raser på. Anonymkode: eb8f4...b8f Jeg er 51 år Ts Anonymkode: 9be02...823
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt hetetokter og det som følger med overgangsalder i 18 år, det vil ikke gi seg 😭 Bruker hormoner (Livial) for å holde noelunde i sjakk, men har fått den berømmelige muffinsmagen, hormonkviser og blitt grådig tynn i håret. Anonymkode: 893be...b03 Jeg har også blitt tynnere i håret siste årene, og i vinter begynte jeg å røyte som ei gammal katte. Håper det ikke blir verre.. Hører så mye fæle symptomer hos noen. Søstra mi er 55 år og har ikke hetetokter og har hårmanke som en løve.. Ts Anonymkode: 9be02...823
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Hos meg varte hetetoktene og nattsvette i to år. For ikke å snakke om frostriene, som i grunnen var mer plagsomme. En venninne av meg har holdt på i 10 år. Jeg har ikke tatt noen medisin mot overgangsplagene, for østrogen kan øke faren for kreft. Anonymkode: 7f2cc...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos meg varte hetetoktene og nattsvette i to år. For ikke å snakke om frostriene, som i grunnen var mer plagsomme. En venninne av meg har holdt på i 10 år. Jeg har ikke tatt noen medisin mot overgangsplagene, for østrogen kan øke faren for kreft. Anonymkode: 7f2cc...ce6 Jeg har de siste 1-2 årene hatt frostbyger om natten innimellom, men har ikke visst at det er et overgangangsalder symptom.. Ts Anonymkode: 9be02...823
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 Er på 2.året nå, men det har roet seg litt. Sover dårlig og våkner etter 2 timer søvn. Prøver nå med magnesium og melantonin. Er det slik at det kan stoppe opp litt, for så å blusse kraftig opp igjen? K47. Anonymkode: e8257...cbc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #13 Skrevet 20. august 2024 Det er den plagen som gjerne sitter lengst hos folk, også etter at mensen er stoppet dessverre. Men hormonbehandling kan beskytte mot langt mer alvorlig kreftsykdom enn den har rykte for å forårsake. Den forskningen er gammel og tilbakevist, pliss hormonene man bruker i dag er noe helt annet enn før. Snakk med lege og få hjelp. Det er en mangel i kroppen som gjør det, og mange får et nytt liv med behandling. Til dere som sammenligner det med p-piller og tror dere ikke tåler det- husk at dette er ikke noe du tar i tillegg til å ha normale verdier i kroppen selv. Dette er en erstatning for hormoner du trenger, men ikke produserer nok av selv lengre. Det er også i helt andre doser enn i prevensjon. Anonymkode: 2a3e0...00c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå