Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente. Jeg har to helsøsken og ett halvsøsken. Jeg har ingenting imot mine to helsøsken, men jeg hater mitt halvsøsken. Det er ikke uten grunn heller. Hun har alltid vært stygg mot meg gjennom oppveksten. Hun kommenterer på utseendet mitt og vekten min hver gang hun møter meg, og det er kanskje sånn en/to ganger i uken. Hvem sier noe sånt med engang de møter hverandre? Virker som om hun tror vi er nær hverandre og at det er grunnen til at hun er komfortabel med å si sånne ting til meg. (Ser på det som svært uhøflig).

Før dere sier: «du kan bare unngå henne» osv, så er det ikke så lett. Vi deler altså samme far, og de har et tett forhold. Det er ikke slik at jeg er sjalu på det eller noe sånt, hun har jo rett på det. Men for at jeg skal omgås med faren min, så møter jeg henne i samme slengen (ukentlig). Hun bor med faren min, men faren min er innom oss hver dag, og det er bra. 

Jeg har bare kommet til et punkt hvor jeg er lei av henne, og rett og slett hater henne. Jeg vil ikke ha noe med henne å gjøre, og jeg er drittlei av henne. Gleder meg bare til når jeg får hun ut av livet mitt. Hun har prøvd å legge meg til på snapchat og prøvd å følge meg på Instagram, men har sagt at jeg ikke har konto (har blokkert henne, derfor hun ikke finner meg). Hun har vært en forferdelig søster, og det eneste form for hevn jeg kan tenke på er etter faren vår er død, så kommer jeg aldri til å se hun igjen. Hun har ingen familie igjen (moren hennes er død). Hun er rett og slett alene med null familie. 

Spørsmålet mitt er derfor: hvordan skal jeg ha minst mulig kontakt med henne, uten å såre faren min? Og har dere vært i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 315bb...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nødt til å snakke med din far om dette.

Skrevet

Ta igjen - kommenter hennes utseende. Om hun tar det ille opp - si at sånn føler du deg også når hun kommenterer deg. Hun må slutte med oppførselen sin, og du må oppdra henne. 

Anonymkode: 08714...b04

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sprinkle skrev:

Du er nødt til å snakke med din far om dette.

Jeg har prøvd, men det gikk ikke bra. Hun har ofte kommentert på utseendet/vekten når han har vært tilstedet. Han gjør ingenting med det. Han tipper sikkert at vi har et «nært» forhold.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta igjen - kommenter hennes utseende. Om hun tar det ille opp - si at sånn føler du deg også når hun kommenterer deg. Hun må slutte med oppførselen sin, og du må oppdra henne. 

Anonymkode: 08714...b04

Hun er eldre enn meg, og hun har også ofte venner rundt seg som ser på. Det er veldig ydmykende. Det er også vanskelig å ta igjen når det er tre mot én. Jeg prøver iblant, men ser ikke ut til at det påvirker henne.

Gjest marie1998
Skrevet

Tenker at du burde oppsøke en psykolog, Ts. Det er ikke sunne tanker du har i hodet ditt.

Skrevet

Ta dette som læring i å håndtere uhøflige mennesker, du kommer til å møte flere av dem. Forvent at disse kommentarene kommer og planlegg svar som er høflige og samtidig viser at du kunne ikke ha brydd deg mindre om hva hun tenker om noe som helst.

"Jeg er sikker på at du mener det. Er det noe mer du vil dele med oss før vi spiser middag?"

Eventuelt hvis hun ikke gir seg "Det var da voldsomt så opptatt du er av meg. Bruker du mye tid på å tenke på kroppen min?"

Coco Chanel skal ha sagt en gang "Hvorfor tror du jeg er interessert i hva du tenker om meg? Jeg tenker ikke på deg i det hele tatt."

Skrevet

Snakk rolig og voksent til henne. Vær sakelig og spør henne: Hadde du likt om jeg sa slikt om ditt utseendet? Jeg blir lei meg og syns det er mer enn nåkk press i samfunnet enn at du skal kritisere mitt utseendet også. Kan du stoppe med det? 

Si dette når andre hører på, faren din feks. Da viser du at du er saklig og voksen. Samtidig mener alvor i det du sier. Om du skriker og kjefter så vil ikke andre ta deg så veldig seriøst.

Om dette funker, hvis ikke så kan du slå hardt i bordet. Bli VELDIG sint. Si bestemt at dette er mobbing og jeg anmelder deg om du ikke stopper! 

Ja, og du gjør det også. Ring politiet og fortell om hvordan du blir psykisk mishandlet hjemme med en far som ikke stiller opp.

Du skal ikke gå rundt å grue deg til noen skal si noe styggt til deg helt uten videre.

Men først av alt: Se på deg selv, hva gjør du mot henne? Provoserer du henne? Er det noe du kan endre på også?

Jeg anbefaler deg også å snakke med noen som vil lytte til deg og hjelpe deg. En venn, din mor, helsesøster...

Anonymkode: 6429a...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...