Gå til innhold

Er det vanlig å bytte fra å si "mamma" til "mor"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på Vestlandet. Hvor jeg bor sier man "mamma" ikke "mor". Noen eldre mennesker sier "mor" eller "far", men det er veldig gammeldags. Men forleden dag møtte jeg en person jeg ikke har sett på sikkert 10 år, og hun kalte moren sin for "mor". Først trodde jeg det var på tull, men i løpet av dagen gjorde hun det konsekvent. Dette er en person jeg var venner med i oppveksten, hun har alltid sagt "mamma" slik som alle andre, men plutselig i en alder av 30 år, så sier hun "mor". 

Er dette vanlig? Jeg kjenner ingen andre jevnaldrende som gjør det. Jeg vet om folk som er godt over 40 år som sier "mamma". Jeg vet at man sier det i noen deler av Norge, men det er ikke vanlig her lenger. Min mor kaller sin mor for "mor", men jeg vet ikke om hun gjorde det hele oppveksten, eller om hun byttet når hun ble voksen, men min tante som er 10 år yngre sier både "mamma" og "mor". Jeg kan aldri tenkte meg å si "mor" til min egen mor, det faller meg ikke naturlig, fordi jeg ser på det som gammeldags her hvor vi bor. 

Anonymkode: 7cff4...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også fra vestlandet og nå som jeg er voksen bruker jeg «moren min» eller navnet hennes (men ikke «mor»). Får meg ikke til å si mamma lenger. 

Skrevet

Har alltid sagt mamma og kommer til å fortsette med det. 

Anonymkode: 5613b...d50

• Liker 5
Skrevet

Jeg sier mamma om jeg snakker direkte til henne, ellers bruker jeg å si mora mi, eller navet hennes. 

Anonymkode: 459e8...7c7

• Liker 3
Skrevet

Omtaler henne som mor til perifere, til familie og venner mamma.

Rart å.skifte som voksen. Enten sier man mor eller mamma.

Anonymkode: e5117...a53

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke i en alder av 30 år si mamma, herregud det blir bare helt latterlig😂

Anonymkode: e8b8f...e1d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke i en alder av 30 år si mamma, herregud det blir bare helt latterlig😂

Hæ? Er det latterlig. Kaller min MAMMA fortsatt for mamma jeg og jeg er 31 :) 

Anonymkode: 1d2e6...bf0

• Liker 7
Skrevet

Noen skifter når de blir mamma selv.

Anonymkode: 582d0...f8a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det latterlig? Det gjør alle her. 

Anonymkode: 7cff4...203

• Liker 6
Skrevet

Hva har det å si om det er "vanlig" eller ikke? 

Anonymkode: 5ff27...360

Skrevet

Faren min er i 60-årene og kaller fremdeles sin mor for mamma 😛

Kjenner folk som sier mor, mamma, muttern, modern... Mange forskjellige varianter. Noen har bytta underveis. Noen bruker fornavn...

• Liker 3
Skrevet

Hæ? Er det latterlig. Kaller min MAMMA fortsatt for mamma jeg og jeg er 31 :) 

Anonymkode: 1d2e6...bf0

Jeg og 🥰 Og jeg nærmer meg 28

Skrevet

Hva sier du da? 
«Fru Larsen»?

Anonymkode: 60b58...299

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som er latterlig er å rakke ned på mennesker fordi at de sier "mamma" til sin mor. Hjelpe meg ... 🤦‍♂️

Anonymkode: 5ff27...360

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Ginny skrev:

Faren min er i 60-årene og kaller fremdeles sin mor for mamma 😛

Kjenner folk som sier mor, mamma, muttern, modern... Mange forskjellige varianter. Noen har bytta underveis. Noen bruker fornavn...

Samme her, jeg er også over 60,både jeg og mine søsken sier mamma..

Anonymkode: 04b2f...3bd

• Liker 2
Skrevet

Mamma vil alltid være mamma for meg ❤️ Min mormor kalte jeg for mor.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, i en alder av 55, sier mamma (og pappa) når jeg snakker til henne. Når jeg snakker om moren min, sier jeg enten min mor eller mamma. Noe annet ville vært helt unaturlig for meg.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen skifter når de blir mamma selv.

Anonymkode: 582d0...f8a

Jeg veksler mellom å si mamma og mor til min. Da jeg fikk barn begynte de å kalle henne mor, så jeg gjør også det noen ganger, spesielt når jeg snakker med/om ungene.

Anonymkode: e6f98...816

Skrevet

Hvor selvhøytidelig går det egentlig an å være? Den dagen man føler at en ikke kan kalle foreldrene sine for mamma og pappa I samtale med andre bør en kontakte profesjonell hjelp.

Skrevet

Jeg tenker at du ikke trenger bry deg om hvorfor. Folk endrer seg. Kanskje hun synes «mamma» høres barnslig ut å si som voksen, og har gått over til å si mor :vetikke: Uansett er det nå ikke verdens undergang at folk endrer talemåte.

Anonymkode: d5f18...d91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...