Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på annengangsintervju for en konsulentstilling i et selskap som leverer it-løsninger til min opprinnelige bransje. Har bachelorutdanning, og 5års erfaring etter utdanning. Holder også på med en master som er delvis mitt fag og delvis datafag. Masteren koster meg ca 40' i året, pluss reise og opphold to uker i året. Lurer på å foreslå at de dekker utdanning, eller skal jeg heller be om høyere lønn? Min opprinnelige lønn er lav (under 500' i grunnlønn), og det vet de jo godt da de kjenner til sektoren.

Jeg vet de kommer til å be meg si hva jeg forventer før et evt tilbud.

Anonymkode: 97504...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde personlig spurt om begge deler.

Hva du skal be om kommer helt ann på hva stillingen din er. 

Anonymkode: d1bac...15c

• Liker 1
Skrevet

Ville foreslått at de betaler utdanningen (så lenge det er relevant utdanning tror jeg de kan trekke fra en del) og at du får fri med lønn de to ukene. Avtal ev. litt lavere lønn under utdanningen (men fortsatt høyere enn nå), og at lønn skal reforhandles når du er ferdig. Jeg byttet akkurat jobb, fikk 90.000 mer i grunnlønn og 30.000 mer i mulig bonus (hadde vel omtrent det samme som deg før). Har lang erfaring, men ingen grad.

Anonymkode: 7c41f...5b1

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal på annengangsintervju for en konsulentstilling i et selskap som leverer it-løsninger til min opprinnelige bransje. Har bachelorutdanning, og 5års erfaring etter utdanning. Holder også på med en master som er delvis mitt fag og delvis datafag. Masteren koster meg ca 40' i året, pluss reise og opphold to uker i året. Lurer på å foreslå at de dekker utdanning, eller skal jeg heller be om høyere lønn? Min opprinnelige lønn er lav (under 500' i grunnlønn), og det vet de jo godt da de kjenner til sektoren.

Det er vel heller dem som kommer med et lønnstilbud. Det bør vel ligge et sted mellom 650' og 850' vil jeg tro? 

Anonymkode: fcbcf...301

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller dem som kommer med et lønnstilbud. Det bør vel ligge et sted mellom 650' og 850' vil jeg tro? 

Anonymkode: fcbcf...301

Det var veldig høy bachelorlønn da? De kommer med et tilbud selvsagt, men vet at de kommer til å spørre hva jeg forventer. Det har skjedd ved hvert intervju i den bransjen siste året.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min opprinnelige lønn er lav (under 500' i grunnlønn)

Lønn under 500k er jo ikke lavt. 

Skrevet
2 minutter siden, pia mater skrev:

Lav sammenliknet med "vanlig" lønn i it bransjen. Og lavere enn snittlønn i Norge generelt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du må velge: Høyere lønn. Det har du lenge (så lenge du er i bedriften), mens hvis de betaler utdanningen din, er det bare en kort periode. De kan også kreve at du binder deg til å jobbe der i x antall år. 
Det kan være de ikke er villige til å betale mer før masteren er bestått. Men du bør uansett prøve å få fri med lønn, eller i det minste fri uten lønn. Husk å selge inn masteren skikkelig, hvor bra det blir for arbeidsgiver at du får denne høyere kompetansen. 

Anonymkode: 36ff9...0ed

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må velge: Høyere lønn. Det har du lenge (så lenge du er i bedriften), mens hvis de betaler utdanningen din, er det bare en kort periode. De kan også kreve at du binder deg til å jobbe der i x antall år. 
Det kan være de ikke er villige til å betale mer før masteren er bestått. Men du bør uansett prøve å få fri med lønn, eller i det minste fri uten lønn. Husk å selge inn masteren skikkelig, hvor bra det blir for arbeidsgiver at du får denne høyere kompetansen. 

Anonymkode: 36ff9...0ed

Jeg hadde uansett tenkt å foreslå lønnsøkning ved fullført master, så om lønnen kommer nå i kroner og øre, eller i form av dekket studieutgift er egentlig ett fett. Bindingstid betyr jo bare trygg jobb i mine øyne, og det er en liten bedrift som har lite frafall. Får man jobb der, så blir man der. Bare tenker på hva som virker mest attraktivt for en arbeidsgiver.

Masteren er som skreddersydd for den bedriften, og kan også brukes i andre (høyere) stillinger på sikt.

Skrevet
23 timer siden, pia mater skrev:

Selvsagt er det det, ihvertfall i forhold til TS sin bakgrunn!

Anonymkode: b3a79...9b6

• Liker 1
Skrevet

650 k kr er nok +/- markedslønn for deg. 

Anonymkode: 9e3da...51d

Skrevet (endret)
På 30.8.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Å velge høyest mulig lønn er det sikreste alternativet og det jeg ville valgt. 40k i året er selvfølgelig en god slump penger, men det er  midlertidig. Lønnen du får nå kan fort bli forhandlingsgrunnlaget ditt i denne bedriften i overskuelig framtid, og mye med lønn handler om prosentvis økning.

Forøvrig har jeg alltid, på direkte spørsmål om lønn, svart med en variant av:

"Jeg har ganske god oversikt over hva som er vanlig lønn i en slik stilling, og jeg forventer å ligge på dette eller i overkant av dette nivået.". 

Problemet med å si en konkret sum umiddelbart er at det kan bli brukt mot deg senere.

Endret av Grandidosa83
Skrevet
På 30.8.2020 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Lav sammenliknet med "vanlig" lønn i it bransjen. Og lavere enn snittlønn i Norge generelt.

Det argumenteres alltid for i tråder på kg at bachelorgrad ikke krever mer enn 450 i året. 

Så tenker vi sier 450 :jepp: så lang arbeidserfaring har du ikke.

Anonymkode: 36e58...28a

Gjest chunkylover53
Skrevet
På 30.8.2020 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Det var veldig høy bachelorlønn da? De kommer med et tilbud selvsagt, men vet at de kommer til å spørre hva jeg forventer. Det har skjedd ved hvert intervju i den bransjen siste året.

På 30.8.2020 den 22.49, pia mater skrev:

Under 500K med bachelor og 5 års erfaring innen IT i privat sektor er lite. Har bekjente som tjener 6-800K med samme erfaringen.

Skrevet

Jeg ville foreslått høyere lønn enn betalt utdanning, da slipper du å måtte forholde deg til en evt. bindingstid (som det kan være når man får betalt utdanning) og andre restriksjoner. 

Anonymkode: 5960b...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...