AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Eller er det andre måter å løse det på? Vi får tvillinger i januar/februar, og har da ikke krav på barnehageplass før i august 2022 om jeg har forstått det riktig. Med 100 % dekning, ferie og 17 ekstra tvillinguker hvor far tar 10-12 av de sammen med meg etter fødselen, lander vi da på at permisjonen er over ca i ....februar/mars. Det innebærer jo da 5-6 måneder uten inntekt for en av oss, men jeg kan ikke forstå at dette er eneste løsning? Vi har god økonomi og er flinke til å spare så det skal sikkert gå fint for vår del (bortsett fra tapte pensjonspoeng), men det er jo en ekstremt usosial ordning med ETT hovedopptak til barnehagene årlig, særlig hvis man får barn tidlig på året! Hvordan løser man det hvis man har dårlig økonomi og høye utgifter? Vi har ett barn fra før, som vi fikk da vi bodde i et annet skandinavisk land hvor man har løpende barnehageopptak hele året, og har krav på plass fra den måneden man ønsker. Hvorfor i all verden er det ikke sånn her også? Sånn, da fikk jeg en liten utblåsning i tillegg til det jeg egentlig lurte på også😅 Anonymkode: e3a7f...2df
Maleficenta Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller er det andre måter å løse det på? Vi får tvillinger i januar/februar, og har da ikke krav på barnehageplass før i august 2022 om jeg har forstått det riktig. Med 100 % dekning, ferie og 17 ekstra tvillinguker hvor far tar 10-12 av de sammen med meg etter fødselen, lander vi da på at permisjonen er over ca i ....februar/mars. Det innebærer jo da 5-6 måneder uten inntekt for en av oss, men jeg kan ikke forstå at dette er eneste løsning? Vi har god økonomi og er flinke til å spare så det skal sikkert gå fint for vår del (bortsett fra tapte pensjonspoeng), men det er jo en ekstremt usosial ordning med ETT hovedopptak til barnehagene årlig, særlig hvis man får barn tidlig på året! Hvordan løser man det hvis man har dårlig økonomi og høye utgifter? Vi har ett barn fra før, som vi fikk da vi bodde i et annet skandinavisk land hvor man har løpende barnehageopptak hele året, og har krav på plass fra den måneden man ønsker. Hvorfor i all verden er det ikke sånn her også? Sånn, da fikk jeg en liten utblåsning i tillegg til det jeg egentlig lurte på også😅 Anonymkode: e3a7f...2df Hmm om dere rekker å få søkt før fristen. I noen barnehager er det 1.3 i andre er det 1.2 om dere rekker å få før en av disse datoene, er det vel bare å søke for høsten 2021?da er de vel ca 7 mnd? Er jo noen barn som får plass før de er 1 år 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Kan ta 80% dekning, selv om det lønner seg å ta 100% og heller 10 uker ulønnet.. men ja, blir en del ulønnet permisjon. Eventuelt om det er noen familiebarnehager som har plass Anonymkode: b54ce...462
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Vi gikk ulønnet i flere mnd. Fikk dagmamma et par dager i uken fra mai. Men hvis du er heldig får dere jo plass i bhg før august. Her jeg bor var det umulig. Anonymkode: e3eca...980 1
Mrs Robinson Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Velkommen i klubben. Hvis det ikke er ledig bhgplass, må dere ta ulønnet. Men med tvillinger blir det dobbelt opp med kontantstøtte (15 000) etter 1 år, så dere skal nok klare dere. 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Private barnehager har ofte opptak året rundt. I barnehagen datteren vår bruker, har de et i januar og et i august. Den benyttet vi oss av da hun måtte ha plass i år, permisjonen til far var slutt i desember. Vi har ikke råd til å gå ulønnet et halvt år, så her ble det løsningen. Kommer til å gjøre det samme med babyen som kommer i februar. Anonymkode: 425b2...911 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Har dere råd ville jeg uavhengig tatt perm til august. Har 2 barn og det er det eneste jeg ville ha gjort annerledes med barna sett i etterpåklokskapens lys. For all del, barn er ulike men det er hva jeg ville gjort. Dere får vel kontantstøtte når barnet er over 13 mnd og dere er i ulønna perm, er den på 7500kr? Skjekk nav husker ikke. Men hvis du vil kan det hende du kan søke bhg plass før mars (når de er 1 mnd) og snakke med bhg om utsatt start. Men jeg må si at min bhg nekter å ha foreldre betale for en plass og la den stå tom i flere måneder mens man venter på å bruke opp permen sin. Så ting kan variere fra bhg til bhg Anonymkode: 8be43...565 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Hmm om dere rekker å få søkt før fristen. I noen barnehager er det 1.3 i andre er det 1.2 om dere rekker å få før en av disse datoene, er det vel bare å søke for høsten 2021?da er de vel ca 7 mnd? Er jo noen barn som får plass før de er 1 år Det er helt uaktuelt å sende barna i barnehagen når de er 6-7 måneder gamle, og meg bekjent er det heller ingen barnehager som tar i mot så små barn. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ta 80% dekning, selv om det lønner seg å ta 100% og heller 10 uker ulønnet.. men ja, blir en del ulønnet permisjon. Eventuelt om det er noen familiebarnehager som har plass Anonymkode: b54ce...462 Ja, vi har regnet på det og inntektstapet blir faktisk større med 80 % dekning selv om perioden med ulønnet da blir litt kortere..🤷🏻♀️ Takk for tips om familiebarnehage! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi gikk ulønnet i flere mnd. Fikk dagmamma et par dager i uken fra mai. Men hvis du er heldig får dere jo plass i bhg før august. Her jeg bor var det umulig. Anonymkode: e3eca...980 Jeg tror det blir veldig vanskelig her også, bor i en bydel i Oslo med høy barnetetthet og mangel på barnehageplasser! Hvor fant du dagmamma? Kunne dere hatt fulltid? 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Velkommen i klubben. Hvis det ikke er ledig bhgplass, må dere ta ulønnet. Men med tvillinger blir det dobbelt opp med kontantstøtte (15 000) etter 1 år, så dere skal nok klare dere. Jo, tusen takk💁🏻♀️ At vi skal klare oss er jeg ikke i tvil om, jeg ble imidlertid svært overrasket da jeg oppdaget at et land med så gode velferdsordninger kan ha så klønete og usosiale løsninger hva angår barnehageplass og SAMTIDIG ytres det ønske fra høyeste hold om at vi skal føde flere barn! Jeg føler en voldsom kollektiv irritasjon på vegne av alle som havner i denne situasjonen, uavhengig av privatøkonomi. Det må jo være MANGE som havner i økonomiske vanskeligheter med bortfall av én inntekt i nesten et halvt år. Anonymkode: e3a7f...2df 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 I min kommune har man rett på barnehageplass den måneden barnet fyller et år🤔 Anonymkode: b5a61...123 1
Mrs Robinson Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt uaktuelt å sende barna i barnehagen når de er 6-7 måneder gamle, og meg bekjent er det heller ingen barnehager som tar i mot så små barn. Ja, vi har regnet på det og inntektstapet blir faktisk større med 80 % dekning selv om perioden med ulønnet da blir litt kortere..🤷🏻♀️ Takk for tips om familiebarnehage! Jeg tror det blir veldig vanskelig her også, bor i en bydel i Oslo med høy barnetetthet og mangel på barnehageplasser! Hvor fant du dagmamma? Kunne dere hatt fulltid? Jo, tusen takk💁🏻♀️ At vi skal klare oss er jeg ikke i tvil om, jeg ble imidlertid svært overrasket da jeg oppdaget at et land med så gode velferdsordninger kan ha så klønete og usosiale løsninger hva angår barnehageplass og SAMTIDIG ytres det ønske fra høyeste hold om at vi skal føde flere barn! Jeg føler en voldsom kollektiv irritasjon på vegne av alle som havner i denne situasjonen, uavhengig av privatøkonomi. Det må jo være MANGE som havner i økonomiske vanskeligheter med bortfall av én inntekt i nesten et halvt år. Anonymkode: e3a7f...2df Hæ, 6-7 mnd?! Dere har jo utvidet permisjonsperiode pga tvillinger! 6
Mrs Robinson Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får tvillinger i januar/februar, og har da ikke krav på barnehageplass før i august 2022 om jeg har forstått det riktig. Med 100 % dekning, ferie og 17 ekstra tvillinguker hvor far tar 10-12 av de sammen med meg etter fødselen, lander vi da på at permisjonen er over ca i ....februar/mars
Mrs Robinson Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min kommune har man rett på barnehageplass den måneden barnet fyller et år🤔 Anonymkode: b5a61...123 Og dette er ikke allmenne regler. Man har krav på bhgplass når barner fyller 1 år frem til november. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 9 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Hæ, 6-7 mnd?! Dere har jo utvidet permisjonsperiode pga tvillinger! Ja, jeg vet det? Dette var et tilsvar til brukeren jeg siterte som foreslo at jeg søkte om barnehageplass fra og med august neste år, hva er det du ikke forsto med det? Anonymkode: e3a7f...2df 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Eller er det andre måter å løse det på? Vi får tvillinger i januar/februar, og har da ikke krav på barnehageplass før i august 2022 om jeg har forstått det riktig. Med 100 % dekning, ferie og 17 ekstra tvillinguker hvor far tar 10-12 av de sammen med meg etter fødselen, lander vi da på at permisjonen er over ca i ....februar/mars. Det innebærer jo da 5-6 måneder uten inntekt for en av oss, men jeg kan ikke forstå at dette er eneste løsning? Vi har god økonomi og er flinke til å spare så det skal sikkert gå fint for vår del (bortsett fra tapte pensjonspoeng), men det er jo en ekstremt usosial ordning med ETT hovedopptak til barnehagene årlig, særlig hvis man får barn tidlig på året! Hvordan løser man det hvis man har dårlig økonomi og høye utgifter? Vi har ett barn fra før, som vi fikk da vi bodde i et annet skandinavisk land hvor man har løpende barnehageopptak hele året, og har krav på plass fra den måneden man ønsker. Hvorfor i all verden er det ikke sånn her også? Sånn, da fikk jeg en liten utblåsning i tillegg til det jeg egentlig lurte på også😅 Anonymkode: e3a7f...2df Dere får kontantstøtte fom måneden etter barna fyller ett år. Blir tvillingene født i januar får dere altså 105 000 i kontantstøtte om dere begynner i bhg i august. Hjelper jo litt. Anonymkode: bef7b...cc5 5
Maleficenta Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min kommune har man rett på barnehageplass den måneden barnet fyller et år🤔 Anonymkode: b5a61...123 Er det ikke det året dersom barnet er født før oktober?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 Barnehagene tar jo inn barn hvis de har plass. Grunnen til at man ikke har to opptak er jo pga økonomi. Barnehagene har ikke råd til å ha flere ansatte enn barn i 6 mnd. Noen kommuner lokker til seg barnefamilier ved å love barnehageplass når barnet er fylt 1 år, så det er mulig. Anonymkode: 21c03...00b 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 Vi bor ca en time unna Oslo og får bsrnehageplass fra februar. Så hvis dere ikke bor i storby ville jeg hørt med div barnehager i området 😄 Anonymkode: 8b3a1...4d4
Tesss Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 Vi har Januar barn, og må bruke dagmamma. Kom ikke inn i barnehage. Fant heldigvis en dagmamma som kan ha han fra Januar-Juli. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #19 Skrevet 30. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager har ofte opptak året rundt. I barnehagen datteren vår bruker, har de et i januar og et i august. Den benyttet vi oss av da hun måtte ha plass i år, permisjonen til far var slutt i desember. Vi har ikke råd til å gå ulønnet et halvt år, så her ble det løsningen. Kommer til å gjøre det samme med babyen som kommer i februar. Anonymkode: 425b2...911 Takk for tipset! Det skal vi sjekke ut 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere råd ville jeg uavhengig tatt perm til august. Har 2 barn og det er det eneste jeg ville ha gjort annerledes med barna sett i etterpåklokskapens lys. For all del, barn er ulike men det er hva jeg ville gjort. Dere får vel kontantstøtte når barnet er over 13 mnd og dere er i ulønna perm, er den på 7500kr? Skjekk nav husker ikke. Men hvis du vil kan det hende du kan søke bhg plass før mars (når de er 1 mnd) og snakke med bhg om utsatt start. Men jeg må si at min bhg nekter å ha foreldre betale for en plass og la den stå tom i flere måneder mens man venter på å bruke opp permen sin. Så ting kan variere fra bhg til bhg Anonymkode: 8be43...565 Ja, vi har råd så det blir nok løsningen. Som nevnt finner jeg det bare provoserende at de sosiale ordningene ikke legger til rette for at barnet skal kunne begynne i barnehagen når hovedopptaket er uten et stort inntektstap for én av foreldrene. Hva har man tenkt her? Hva i all verden gjør de som ikke har råd? Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere får kontantstøtte fom måneden etter barna fyller ett år. Blir tvillingene født i januar får dere altså 105 000 i kontantstøtte om dere begynner i bhg i august. Hjelper jo litt. Anonymkode: bef7b...cc5 Det hjelper absolutt litt, men det utgjør allikevel bare 1/3 av våre respektive netto månedsinntekter. Nå har vi god tid til å spare, og jeg skjønner på svarene her at det egentlig ikke er så mange andre løsninger bortsett fra evt. privatbarnehage, og da undrer jeg meg over hvordan andre med dårligere økonomi har råd til å få barn tidlig på året. Anonymkode: e3a7f...2df 1
Mrs Robinson Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet det? Dette var et tilsvar til brukeren jeg siterte som foreslo at jeg søkte om barnehageplass fra og med august neste år, hva er det du ikke forsto med det? Anonymkode: e3a7f...2df Ja, jeg så det nå. Brukeren har jo ikke peiling på hva hun snakker om. 50 minutter siden, Maleficenta skrev: Hmm om dere rekker å få søkt før fristen. I noen barnehager er det 1.3 i andre er det 1.2 om dere rekker å få før en av disse datoene, er det vel bare å søke for høsten 2021?da er de vel ca 7 mnd? Er jo noen barn som får plass før de er 1 år Nei, er man født februar 2021 har man ikke krav på plass fra august. 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Er det ikke det året dersom barnet er født før oktober? Kan du slutte å spre feilinformasjon? Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå