AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Nei, du er ikke "kresen" fordi du ikke liker rødvin, oliven, kaffe, oster, fisk, skalldyr osv. Å være kresen betyr å ha høy kvalitetsbevissthet, foretrekke Michelin-restauranter, komplekse smaker, gode råvarer, være nøye på hvordan maten er tilberedt osv. At du ikke liker voksenmat, og helst bare vil spise pizza og brødskive med Norvegia, er ikke kresenhet. Du er bare kjedelig, begrenset og lite raffinert i matveien. Måtte bare korrigere, etter å ha sett ordet bli brukt helt feil i alle mattrådene her Anonymkode: 464ff...83d 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Hva foreslår du man bruker i stede? Alle vet hva man mener, så litt slitsomt å henge seg opp i kanskje... Anonymkode: 4903e...e13 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 I følge ordboka er det helt legitimt å definere kresenhet slik du mener er feil; en som bare liker visse typer mat. Anonymkode: aae71...aa5 26
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva foreslår du man bruker i stede? Alle vet hva man mener, så litt slitsomt å henge seg opp i kanskje... Anonymkode: 4903e...e13 "Jeg er lite åpen i matveien..." er jo sannheten, så hvorfor ikke si det? Anonymkode: 464ff...83d 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Definisjonen på kresen er å like få typer mat, altså slik de fleste bruker det. Anonymkode: 2409f...83d 15
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Jeg er 60 år, og det har alltid hett at vi var kresne hvis det var mat vi ikke likte/ ville smake på. "Alle" bruker ordet kresen på den måten. Anonymkode: c1bb8...b8a 14
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke "kresen" fordi du ikke liker rødvin, oliven, kaffe, oster, fisk, skalldyr osv. Å være kresen betyr å ha høy kvalitetsbevissthet, foretrekke Michelin-restauranter, komplekse smaker, gode råvarer, være nøye på hvordan maten er tilberedt osv. At du ikke liker voksenmat, og helst bare vil spise pizza og brødskive med Norvegia, er ikke kresenhet. Du er bare kjedelig, begrenset og lite raffinert i matveien. Måtte bare korrigere, etter å ha sett ordet bli brukt helt feil i alle mattrådene her Anonymkode: 464ff...83d Jeg er kresen. Det er mye mat jeg ikke liker, og jeg kvir meg for å dra på besøk til folk i tilfelle de lager vond mat. Men jeg elsker oster, oliven, god rødvin, fisk, skalldyr og gourmet-restauranter 😂 Rakfisk, carpaccio, roquefort-ost... Nam! Eneste mat på «ordentlig» restaurant jeg kan komme på som jeg ikke liker er gåselever, men det hadde jeg nok uansett ikke spist av etiske årsaker. Og så liker jeg ikke ordentlig moden frukt, det er for søtt for meg. Det jeg sliter med er junkfood, husmannskost, fettete smakløs mat, kjøpesauser og dressinger, pølser, gatekjøkkenmat, grillkrydder, ketchup, toro og fjordland, kneipbrød, kantinemat, storkjøkkenmat - så jeg tror jeg fyller kriteriene dine for å være kresen. Anonymkode: 093e9...4f9 3
SoWhat? Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 (endret) Du går vel litt over i matsnobberi Ts. Hm Kresen blir kanskje brukt feil, men alle bruker det, og alle skjønner det. Og altså..pizza er voksenmat. Norwegia også såvidt jeg vet Endret 30. august 2020 av SoWhat? 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I følge ordboka er det helt legitimt å definere kresenhet slik du mener er feil; en som bare liker visse typer mat. Anonymkode: aae71...aa5 Joda, men det ligger jo implisitt at det har noe med kvalitet å gjøre. Man bruker jo også ordet kresen om andre ting; kresen filmsmak, for eksempel. Alle skjønner at det betyr at man foretrekker kunstfilm og komplekse cinematiske opplevelser, ikke at man kun ser på hjernedøde actionfilmer. Anonymkode: 464ff...83d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kresen. Det er mye mat jeg ikke liker, og jeg kvir meg for å dra på besøk til folk i tilfelle de lager vond mat. Men jeg elsker oster, oliven, god rødvin, fisk, skalldyr og gourmet-restauranter 😂 Rakfisk, carpaccio, roquefort-ost... Nam! Eneste mat på «ordentlig» restaurant jeg kan komme på som jeg ikke liker er gåselever, men det hadde jeg nok uansett ikke spist av etiske årsaker. Og så liker jeg ikke ordentlig moden frukt, det er for søtt for meg. Det jeg sliter med er junkfood, husmannskost, fettete smakløs mat, kjøpesauser og dressinger, pølser, gatekjøkkenmat, grillkrydder, ketchup, toro og fjordland, kneipbrød, kantinemat, storkjøkkenmat - så jeg tror jeg fyller kriteriene dine for å være kresen. Anonymkode: 093e9...4f9 Ja, du er faktisk kresen. Det er riktig forståelse av begrepet. Anonymkode: 464ff...83d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det ligger jo implisitt at det har noe med kvalitet å gjøre. Man bruker jo også ordet kresen om andre ting; kresen filmsmak, for eksempel. Alle skjønner at det betyr at man foretrekker kunstfilm og komplekse cinematiske opplevelser, ikke at man kun ser på hjernedøde actionfilmer. Anonymkode: 464ff...83d Ehhh nei uenig med deg om den betydningen. Kresen filmsmak er heller ikke en som bare liker kunstfilmer etc, for meg er det en som kun liker for eks action filmer, komedier og aldri vil se noe annet. Kresen har ikke med kvalitet å gjøre spør du meg. Anonymkode: a5476...ffc 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 Det er verst med de kresne som bare liker de tre tingene de ville spise da de vokste opp. Typ pizza, burger og taco. Og liker liksom ikke noe annet, fordi foreldrene lot dem bare få det. Anonymkode: c538a...94e 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 TS: du må nok lære deg å slå opp i ordbøkene slik at du ser at kresen ikke egentlig er sidestilt med "kvalitetsbevisst". På min dialekt har vi et annet ord for de som griner på nesen av omtrent all mat. Det uttales "vænnu", og jeg aner ikke hva opprinnelsen er. Det er et mye bedre ord, da det på ingen måte har noe med kvalitetsbevissthet å gjøre. Anonymkode: d0f6c...954 2
Cuntzilla Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 (endret) Har tenkt akkurat det samme, men sånn rent ordboksmessig så kan kresen faktisk bety at du bare spiser Grandiosa og plukker av paprikaen. Men det hadde gitt mer mening om man hadde forskjellige ord for kresenhet, noe som beskrev de som har spisevansker og noe som beskrev de som er fine på det. Selv så sier jeg gjerne at folk er sære i matveien i stedet for kresne når jeg snakker om sånne som ikke liker noenting. Jeg har blitt kalt kresen fordi jeg kan si æsj til champignon på boks eller noe, men da blir jeg nesten fornærmet. Ikke putt meg i samme kategori som de som er som små barn og spiser rundt det om de får det servert. Jeg er altetende, jeg synes bare ikke alt er en innertier liksom. Endret 30. august 2020 av Cuntzilla 2
FrankDrebin Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 Når noen liker ca. en håndfull retter, og resten er pyton, da kaller jeg det å være kresen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 Begge ender av spekteret, både de som har underutviklet gane og overmoden gane, kalles kresne, og de er kresne, men av forskjellige grunner, så det burde vært forskjellige betegnelser for "harry-kresen" og "snobbe-kresen", og helst ikke så ladde begreper som dem jeg lirte av meg nå. Anonymkode: 3e79a...209 2
Brunello Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 (endret) Teoretisk er nok kresen rett ord også når det gjelder voksne. Men for meg er det rett og slett ikke akseptabel oppførsel av voksne mennesker å ha et så barnslig forhold til mat. Sånne folk gidder jeg rett og slett ikke å ha noe forhold til. Endret 30. august 2020 av Brunello 1
Hunter7 Skrevet 31. august 2020 #18 Skrevet 31. august 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei, du er ikke "kresen" fordi du ikke liker rødvin, oliven, kaffe, oster, fisk, skalldyr osv. Å være kresen betyr å ha høy kvalitetsbevissthet, foretrekke Michelin-restauranter, komplekse smaker, gode råvarer, være nøye på hvordan maten er tilberedt osv. At du ikke liker voksenmat, og helst bare vil spise pizza og brødskive med Norvegia, er ikke kresenhet. Du er bare kjedelig, begrenset og lite raffinert i matveien. Måtte bare korrigere, etter å ha sett ordet bli brukt helt feil i alle mattrådene her Anonymkode: 464ff...83d Kresen kommer fra krás som betyr "velsmakende rett". Nå kan man jo alltids diskutere hva som er velsmakende, men jeg er enig med deg. Velger man Grandiosa eller lignende papp-pizzaer, synes at Sopps spaghetti er Guds gave til kjøkkenet, og hevder hårdnakket at guacamolen fra Santa Maria er "the real deal" (hallo! Den inneholder "hele" 1,5 % avocado), så har det ikke noe med kresenhet å gjøre, men langt mer en uraffinert og lite utviklet smakssans. I stedet for Michelin-restauranter, vil jeg heller tilføye "nysgjerrighet" - det å våge å spise noe nytt og fremmed.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 Nam. Nå ble jeg sulten. Oliven, oster, skalldyr, fisk... 😍 Har alltid likt fisk og skalldyr, men oliven og oster fikk jeg ikke sansen for før starten av 20-årene. Det er nok smaker som krever litt tilvenning. Tror ikke det er noe jeg ikke spiser. Kjedelig med mennesker som ikke tør å utforske. Anonymkode: 7a7fd...4be 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 På 30.8.2020 den 17.46, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke "kresen" fordi du ikke liker rødvin, oliven, kaffe, oster, fisk, skalldyr osv. Å være kresen betyr å ha høy kvalitetsbevissthet, foretrekke Michelin-restauranter, komplekse smaker, gode råvarer, være nøye på hvordan maten er tilberedt osv. At du ikke liker voksenmat, og helst bare vil spise pizza og brødskive med Norvegia, er ikke kresenhet. Du er bare kjedelig, begrenset og lite raffinert i matveien. Måtte bare korrigere, etter å ha sett ordet bli brukt helt feil i alle mattrådene her Anonymkode: 464ff...83d Enig! At man er vanskelig i matveien har faktisk ikke noe med kresenhet å gjøre. Anonymkode: cbdf5...f7b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå