AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg bestemte meg for å ta en kroppslig innsats og kjøpte meg en diett-pakke fra dinhelsemat.no. Funker slik at du får alle måltider du skal spise i 14 dager. Det er lavkarbodiett der kroppen går i ketose raskt. har nå spist diettmaten i fire dager, og merker at jeg får mer løs mage og litt vondt i magen før jeg må på do. Kosten har lite karbo, en del protein og fett. Regner med det er den fete kosten som gjør dette. Magen min liker generelt ikke veldig tung mat. Hva kan man gjøre, evt spise i tillegg? Eller i stedet? man skal egt ikke spise noe utenom måltidene man får, men lurer på om jeg kan bytte ut noen brødmåltider (tungt brød med frø, kjerner og fett) med fx rent protein? litt redd for å klusse m kuren siden den er nøye sammensatt ernæringsmessig.. men lurer likevel på hva slags matvarer som kan hjelpe? gått ned nesten 2 kg btw på noen dager, men sikkert mye væske Anonymkode: 180b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nnilm Skrevet 30. august 2020 #2 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg kjenner ikke til kuren du nevner , men har vært lavkarbo i mange år. Erfaringen et at det går over etterhvert, akkurat som hodepinen noen kan oppleve. Jeg har allikevel løs mage innimellom, det kommer i sammenheng med at jeg har hatt et måltid med mye fett, og kanskje en stund siden sist jeg hadde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Del Skrevet 30. august 2020 "Klussing med kuren" går nok ikke på den ernæringsmessige sammensetningen - du kan fint sette sammen din egen diett som ikke gir deg løs mage og magesmerter - men på om garantien fortsatt gjelder. Husk at de kan garantere 3-6 kg ned på to uker om man holder seg kun til maten man får i pakken. Anonymkode: ce051...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Del Skrevet 30. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Klussing med kuren" går nok ikke på den ernæringsmessige sammensetningen - du kan fint sette sammen din egen diett som ikke gir deg løs mage og magesmerter - men på om garantien fortsatt gjelder. Husk at de kan garantere 3-6 kg ned på to uker om man holder seg kun til maten man får i pakken. Anonymkode: ce051...2a8 Ja, nå avslører jeg min inkompetanse på dette med diett og kroppslige prosesser. 🙈Altså; jeg vet jeg kommer i ketose av å spise denne maten. Det jeg er redd for er å ødelegge noe av denne prosessen om jeg tilfører annen mat i stedet. Har aldri slanket meg før, og derfor virket denne diettpakka så forlokkende lettvint. Og det ser ut til å funke bortsett fra dette med magen da... så - om jeg spiser en kyllingfilet til lunsj fx, i stedet for de skivene, vil det hjelpe like mye... er vel det jeg lurer på. Eller om andre har tips til hva jeg kan spise for å dempe tarmens kamp mot fettet Anonymkode: 180b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Del Skrevet 30. august 2020 2 timer siden, Nnilm skrev: Jeg kjenner ikke til kuren du nevner , men har vært lavkarbo i mange år. Erfaringen et at det går over etterhvert, akkurat som hodepinen noen kan oppleve. Jeg har allikevel løs mage innimellom, det kommer i sammenheng med at jeg har hatt et måltid med mye fett, og kanskje en stund siden sist jeg hadde det. Takk for svar du også! Ja, leser at det er en vanlig effekt.. men om det finnes en quick fix er jeg interessert i det, så klart (elsker quick fixes, derfor jeg gønner på m to ukers litt sånn ekstremdiett ) Anonymkode: 180b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Del Skrevet 30. august 2020 Aner ikke hvor jeg har lest dette men, eddik hjelper på fordøyelsen og særlig når man spiser mye fett. Ta litt i vannet du drikker, ha det på salat osv Anonymkode: e9649...87e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Del Skrevet 30. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå avslører jeg min inkompetanse på dette med diett og kroppslige prosesser. 🙈Altså; jeg vet jeg kommer i ketose av å spise denne maten. Det jeg er redd for er å ødelegge noe av denne prosessen om jeg tilfører annen mat i stedet. Har aldri slanket meg før, og derfor virket denne diettpakka så forlokkende lettvint. Og det ser ut til å funke bortsett fra dette med magen da... så - om jeg spiser en kyllingfilet til lunsj fx, i stedet for de skivene, vil det hjelpe like mye... er vel det jeg lurer på. Eller om andre har tips til hva jeg kan spise for å dempe tarmens kamp mot fettet Anonymkode: 180b5...251 Du går ut av ketose hvis du spiser for mye karbohydrat (og protein). Men så er det om det gjør noe, da. Ketose har ikke noe å si for vektnedgangens del - altså ikke fettvekt; du mister en del ekstra vannvekt når du er i ketose, og den vekten kommer tilbake når du går ut av ketose. Vektnedgang (fett) kommer av kaloriunderskudd, og ketose er bare en av en rekke metoder man kan ta i bruk for å skape kaloriunderskudd. Det som avgjør om slankemetoden virker, er om den skaper et reelt kaloriunderskudd, og opprettholdes over tid. Hjelpe like mye - da må du si hjelpe på hva. Hvis tarmene dine ikke har det godt med en fettrik diett, så spis heller noe annet. Men jeg tror heller det er, eller mangler, noe annet i den "pakka" som irriterer tarmene dine - om du da ikke fra før vet at du blir dårlig av mye fett ("tung mat" kan være så mangt). Anonymkode: ce051...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Del Skrevet 30. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går ut av ketose hvis du spiser for mye karbohydrat (og protein). Men så er det om det gjør noe, da. Ketose har ikke noe å si for vektnedgangens del - altså ikke fettvekt; du mister en del ekstra vannvekt når du er i ketose, og den vekten kommer tilbake når du går ut av ketose. Vektnedgang (fett) kommer av kaloriunderskudd, og ketose er bare en av en rekke metoder man kan ta i bruk for å skape kaloriunderskudd. Det som avgjør om slankemetoden virker, er om den skaper et reelt kaloriunderskudd, og opprettholdes over tid. Hjelpe like mye - da må du si hjelpe på hva. Hvis tarmene dine ikke har det godt med en fettrik diett, så spis heller noe annet. Men jeg tror heller det er, eller mangler, noe annet i den "pakka" som irriterer tarmene dine - om du da ikke fra før vet at du blir dårlig av mye fett ("tung mat" kan være så mangt). Anonymkode: ce051...2a8 Takk for svar! Ja,jeg mente om det vil hjelpe like mye på vektnedgangsprosessen.. å spise mer protein fx, i stedet for de skivene som inneholder frø, kjerner og fett. Spiser de 3 ganger om dagen så det blir litt ensidig, og middagene inneholder mye protein og fett. Har søkt litt rundt på nettet og ser at løs mage visstnok er typisk for lavkarbodiett, også kalt fettdiare 😕 Men ser også at noen sier det vil gå over etter litt tilvenning.. Anonymkode: 180b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Del Skrevet 30. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja,jeg mente om det vil hjelpe like mye på vektnedgangsprosessen.. å spise mer protein fx, i stedet for de skivene som inneholder frø, kjerner og fett. Spiser de 3 ganger om dagen så det blir litt ensidig, og middagene inneholder mye protein og fett. Har søkt litt rundt på nettet og ser at løs mage visstnok er typisk for lavkarbodiett, også kalt fettdiare 😕 Men ser også at noen sier det vil gå over etter litt tilvenning.. Anonymkode: 180b5...251 Hva du spiser har ingenting å si for den fysiologiske siden av vektnedgangen, det er det utelukkende kaloriunderskuddet som styrer. Det har derimot noe å si for den mentale siden av vektnedgangen - altså hvorvidt du greier å være i kaloriunderskudd. Nå er det mulig at diareen gjør at du ikke tar opp all næringen du inntar, og det kan det være verdt å være obs på når du allerede spiser i (stort?) kaloriunderskudd. Anonymkode: ce051...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Del Skrevet 30. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva du spiser har ingenting å si for den fysiologiske siden av vektnedgangen, det er det utelukkende kaloriunderskuddet som styrer. Det har derimot noe å si for den mentale siden av vektnedgangen - altså hvorvidt du greier å være i kaloriunderskudd. Nå er det mulig at diareen gjør at du ikke tar opp all næringen du inntar, og det kan det være verdt å være obs på når du allerede spiser i (stort?) kaloriunderskudd. Anonymkode: ce051...2a8 Thanks! ja, jeg er per def i kaloriunderskudd selv om jeg skulle øke litt med protein i stedet for noen skiver, tenker jeg. Dagsrasjonen er på 1028 kcal slik den er (og vil ikke øke så mye om jeg prøver å erstatte brødet med kylling fx). For øvrig synes jeg det er litt rart at det er så mye fett i lavkarbodiett.. så en lege skrev et sted at det var en misoppfatning at man må spise så mye fett når man er på lavkarbo, og at man ville gått ned enda raskere uten det fettet. Da ble jeg litt forvirra, for trodde det hadde en misjon å spise fett i stedet for karbo. Har for øvrig spist litt mer protein til kvelds, så får vi se på magen i mårra Anonymkode: 180b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Del Skrevet 31. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Thanks! ja, jeg er per def i kaloriunderskudd selv om jeg skulle øke litt med protein i stedet for noen skiver, tenker jeg. Dagsrasjonen er på 1028 kcal slik den er (og vil ikke øke så mye om jeg prøver å erstatte brødet med kylling fx). For øvrig synes jeg det er litt rart at det er så mye fett i lavkarbodiett.. så en lege skrev et sted at det var en misoppfatning at man må spise så mye fett når man er på lavkarbo, og at man ville gått ned enda raskere uten det fettet. Da ble jeg litt forvirra, for trodde det hadde en misjon å spise fett i stedet for karbo. Har for øvrig spist litt mer protein til kvelds, så får vi se på magen i mårra Anonymkode: 180b5...251 Håper du ikke har betalt i dyre dommer for denne sultekuren. Ikke rart de kan garantere vekttap hvis du holder deg til den. Det er "så mye" fett i lavkarbo fordi man skal ha i seg en viss mengde kalorier per dag, og når man reduserer karbohydratinntaket, må fettinntaket opp. Hvis man ikke er i kaloriunderskudd, går man ikke ned. Men prøver man å spise for lite, går man heller ikke ned. Anonymkode: ce051...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Del Skrevet 31. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Thanks! ja, jeg er per def i kaloriunderskudd selv om jeg skulle øke litt med protein i stedet for noen skiver, tenker jeg. Dagsrasjonen er på 1028 kcal slik den er (og vil ikke øke så mye om jeg prøver å erstatte brødet med kylling fx). For øvrig synes jeg det er litt rart at det er så mye fett i lavkarbodiett.. så en lege skrev et sted at det var en misoppfatning at man må spise så mye fett når man er på lavkarbo, og at man ville gått ned enda raskere uten det fettet. Da ble jeg litt forvirra, for trodde det hadde en misjon å spise fett i stedet for karbo. Har for øvrig spist litt mer protein til kvelds, så får vi se på magen i mårra Anonymkode: 180b5...251 Jeg tror kanskje du har misforstått litt. Ketil er en ekstrem variant av lavkarbo, og man skal bare gå på den over kort tid eller av medisinske grunner. Her skal man ha svært lite karbohydrater og man skal ha mye fett. Andre lavkarbo varianter har annen sammensetning. Om man øker karbohydrater reduseres fett osv. Kanskje du har valgt en retning som ikke er riktig for deg? Anonymkode: e9649...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Del Skrevet 31. august 2020 Du kan prøve å øke fiberen noe, med å spise litt grønn salat. Kan også hjelpe å drikke mer vann. Du kan spise ekstremt mye salatblader før det har innvirkning på ketosen, da det inneholder så få kalorier. Anonymkode: f0157...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Del Skrevet 31. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje du har misforstått litt. Ketil er en ekstrem variant av lavkarbo, og man skal bare gå på den over kort tid eller av medisinske grunner. Her skal man ha svært lite karbohydrater og man skal ha mye fett. Andre lavkarbo varianter har annen sammensetning. Om man øker karbohydrater reduseres fett osv. Kanskje du har valgt en retning som ikke er riktig for deg? Anonymkode: e9649...87e Ja, det er godt mulig - jeg har aldri slanket meg før og kan ikke mye om ulike dietter. Men jeg kjenner flere nå som har gått på denne dietten, og alle har ila disse 14 dagene kuren varer gått ned 3-6 kg. Men jeg tenker at 14 dager skal jeg klare, selv om jeg er litt løs i magen. Går litt bedre nå på dag 5 Anonymkode: 690fb...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Del Skrevet 31. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å øke fiberen noe, med å spise litt grønn salat. Kan også hjelpe å drikke mer vann. Du kan spise ekstremt mye salatblader før det har innvirkning på ketosen, da det inneholder så få kalorier. Anonymkode: f0157...3b9 Takk for svar! Ser at agurk og salat er de tingene jeg kan spise nærmest så mye jeg vil av utenom, ja. Anonymkode: 690fb...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå