Gå til innhold

Onkelen til sønnen ødelegger han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg står og ser på at sønnen min går nedenom og hjem!

Sønnen vår er 18 år. Har alltid klart seg bra på skolen, fått 5’ere, 6’ere og noen 4’ere på gjennom ungdomsskole og nå videregående. Gode, solide venner han har vært mye sammen med, har alltid vært sosial.

2. året på videregående begynte han å bli skolelei. Forstår han så godt, men oppmuntret han til å holde ut vgs., evt. ta friår etter det.

Han ble 18 år i januar. Han har de siste to årene hatt god kontakt med sin onkel, min manns bror. Han har vært hos han en noen dager hver sommerferie, ellers i bursdager. 

Min sønns onkel har alltid vært avslappet til skolen. Han er ikke videre ressursersterk, leier en leilighet, bytter ofte kjærest og har ulike strøjobber. Han gjennomførte ikke ungdomsskolen en gang...

Brått har vår sønn FLYTTER til denne onkelen. «Han gidder ikke mer skole», er svaret. Som foreldre hadde faren og jeg forventet at han var i gang med NOE, om ikke annet, tre ganger i uka.

Nå har han altså flyttet inn til denne onkelen. Har tatt seg et friår, byttet vennekrets til andre ungdom som ikke er i gang med noe.

Jeg er så bekymret - noe som ser ut til å fryde sønnen. Har forsøkt å snakke med onkelen, men han mener gutten har godt av å bare være en «fri og bekymringsfri» ungdom. Klarer ikke snu tankegangen hans. Det er onkelen som kjøper maten, vår sønn trenger ikke å ta noe ansvar for eget liv!!

Faren til sønnen står også like hjelpesløs og ser på. Det virker som om denne onkelen fryder seg litt over at vår sønn dropper ut. 

Siden sønnen vår er myndig, er det vondt å se på. Jeg er så bekymret! Kan godt legge til at det alltid har vært mye fyll med denne onkelen, som er i 40- årene. Han har alltid vært edru med vår sønn tilstede, men nå vet jeg ikke... Føler vi har mistet helt kontakten med sønnen vår. Har bedt han komme hjem, han var med på en koselig ferietur i sommer med oss og lillebroren. Deretter var det rett til onkelen igjen. 

Trenger desperat råd! 😭

Anonymkode: 80921...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta em prat med gutten. Si at onkelen har aldri brydd seg om skole og har dermed ikke fått en karriere. Dermed har han ikke egen bolig. 

Gutten må prøve en drittjobb en stund, og bli drita lei. Så kan han kkmme seg tilbake til studier. Spør hva han ønsker seg i livet.

Jeg hadde nok tatt et grepa tar i far slik at han kan snakke med sin bror her. Evt deres foreldre.

Anonymkode: db430...4b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...