Gå til innhold

Billig og enkel mat til mange i barndåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at alt jeg nevner kan lages dagen før. Selv laksen, det er marginal forringing av smaken. Kjøttet jeg anbefaler kan du til og med fryse, og så ta opp igjen kvelden før. (det er slik jeg lager pålegg - rimelige kjøttstykker som skives, og fryses). 

Selv salatene. Bare oppbevar det i lufttette beholdere, og ha i dressingen rett før. 

Ikke bry deg om kommentarer om varmmat, det er et h*** å time, holde maten varm, og så videre, i alle fall om man også er vertskap. 

Anonymkode: acb36...dcb

Okei takk for tips! Høres lurt ut hvis jeg kan ordne det dagen før. :) Pleier å lage en god potetsalat av mandelpoteter, creme craiche med litt majones, små eplebiter, frisk gressløk og krydder som passer veldig godt til de tingene du tipser om til rimelig koldtbord.

Anonymkode: 74355...43a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har i løpet av de siste tre årene arrangert to budsjettdåper med 60 gjester.

nr 1: grillbuffet. To kompiser var grillkokker IG grillet hele stykker av kjøtt og fisk, grønnsaksskuffer (og pølser til barna). Focaccia, salater og potetsalat til. 
nr 2: bestilte snitter fra attføringsbedrift. 

nr 1 var var billigst, men nr 2 var sinnsykt mye mindre jobb, og ikke sååååå mye dyrere. Noe som var greit siden vi da hadde flere barn å passe på. 

Anonymkode: bc008...f37

Genialt! Takk for tips. Snitter er også noe jeg selv kan ordne, men våre foreldre synes det blir for stusselig å bare servere "brødskive med pålegg" som de kaller snitter. Var derfor jeg fant på at jeg kunne lage to smørbrødsterter; en med laks og reker og en med skinke, ost og eggesalat siden jeg da bruker så og si samme ingredienser som til snitter, bare at det virker mer fancy enn "brødskive med pålegg" som min mor sa.

Skrevet

Med 70 personer, hvor over halvparten er barn, må man likevel regne mengder som om det var ca 50 voksne. Det er MYE mat! Det er ingen her som har nevnt noe om hvor mye plass det tar og logistikken rundt det hele. For å ta lapskausen som eksempel: Lapskaus til så mange vil ha et volum på ca 30 liter, noe som krever flere digre kjeler, og som er arbeids- og tidkrevende å varme opp jevnt uten at ting svir seg. Har du kjølekapasitet til så mye hjemme hvis du skal lage dette hjemme før du tar det med deg til lokalet? Har du nok gryter? Har du plass i bilen? 

Og snitter - hvor mange snitter hadde du egentlig tenkt å stå og smøre på morgenen før dåpen? 150 stykker? 

Uansett hva man lager vil det kreve både tid og energi når det er til så mange. 

Anonymkode: 5cb67...35c

• Liker 8
Skrevet

Huff...jeg synes den moren din kan tilby seg å hjelpe deg å lage maten, jeg...i stedet for å hakke på dine valg! Hun høres ikke særlig snill ut!

• Liker 22
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mest på gryteretten til barna jeg da. Siden 35 av de 60-70 gjestene er barn. 

Hvorfor må barn ha Toro? En hjemmelaget gryte er ikke "barne-fiendtlig". 

Anonymkode: fb3d3...001

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Snabeltann skrev:

Huff...jeg synes den moren din kan tilby seg å hjelpe deg å lage maten, jeg...i stedet for å hakke på dine valg! Hun høres ikke særlig snill ut!

haha, ja tenkte akkurat det samme. Enten å hjelpe til eller bidra økonomisk, 

Det må jo kunne gå an å spørre om andre kan bidra litt (med mat altså) , dette er vel noe dere kan videreføre til senere slik at ikke den enkelte bli stående med all jobben siden dere tydeligvis treffes regelmessig, 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med 70 personer, hvor over halvparten er barn, må man likevel regne mengder som om det var ca 50 voksne. Det er MYE mat! Det er ingen her som har nevnt noe om hvor mye plass det tar og logistikken rundt det hele. For å ta lapskausen som eksempel: Lapskaus til så mange vil ha et volum på ca 30 liter, noe som krever flere digre kjeler, og som er arbeids- og tidkrevende å varme opp jevnt uten at ting svir seg. Har du kjølekapasitet til så mye hjemme hvis du skal lage dette hjemme før du tar det med deg til lokalet? Har du nok gryter? Har du plass i bilen? 

Og snitter - hvor mange snitter hadde du egentlig tenkt å stå og smøre på morgenen før dåpen? 150 stykker? 

Uansett hva man lager vil det kreve både tid og energi når det er til så mange. 

Det er derfor jeg ikke anbefaler en varmrett - jeg vet det er helt umulig til så mange uten profesjonelt utstyr. 

Men snitter har jeg faktisk laget til 50 personer. Det gjorde vi som følger dagen før; 

Skar opp brød og stablet det i store plastbokser. 

Stekte opp mengder eggerøre, hadde kjøttpålegg, spekemat, laks, reker, skiver av egg. Kuttet opp brie (bruk matpakkepapir mellom!) 

Kuttet agurk, paprika, tomat og salatblader i passe mengder, og la i bokser. 

Hadde klar aioli, tartarsaus og smør. 

Hadde urter i ulike varianter på bokser. 

Lagde et ark med beskrivelse av hver variant. 

Så satt vi i gang selve dagen: 1) sett ut fatene 2) legg på brød  3) legg på salatblad eller eggerøre 4) legg på proteinet 5) legg på sausen 6) pynt med grønnsaker 7) pynt med urter.

Tok 15 minutter å lage klar 200 snitter. 

Anonymkode: acb36...dcb

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Snabeltann skrev:

Så enig. Tror jeg hadde sagt med ganske krass stemme at hvis hun skal kritisere alle forslag kan hun heller stelle i stand og betale for selskapet så får hun den standaren hun ønsker

Anonymkode: 3e43e...304

• Liker 7
Skrevet

Spør om de som kommer kan ta med seg en rett hver.  Organiser det slik at de melder til dere hva de kan ta med seg,  slik at du vet at det blir både salat, brød og div retter. Slik gjør vi det ofte i vår familie.  Hvis hver familie tar med seg nok til sin egen familie,  blir det nok mat.  Så kan du konsentrere deg om baby, pynting og eventuelt kaker. 

• Liker 1
Skrevet

Da vi var i dåo sist fikk vi servert Bali kyllinggryte med ris. Og alle storkoste seg.

Gryten var laget på forhånd, og bare varmet opp før servering. Lett for vertskapet, og alle syns maten var god.

Kakebordet bugnet av kaker tatt med av gjester. Atmosfæren var hyggelig og avslappet, og vertskapet var ikke stresset.

Anonymkode: e7d6d...241

• Liker 6
Skrevet

På Sunnmøre lager vi brennsnut , og det bruker vi i vår familie å lage når vi har større selskap.
Da slipper vi å måtte leie inn kokker eller benytte oss av catering. 

Er vel ingen som tviler på vår evne til å bære økonomiske ?😀🙏

Anonymkode: a829b...d4f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har laget mat til 50-80 personer mange ganger ifm kurs og leir, jeg tror ikke helt du forstå mengden mat som trengs ut fra det du skriver. F.eks at du skal ha to smørbrødskaker, eller tilsette 1 boks mai i gryteretten. Menyen din virker også å være sammensatt av masse billiggreier fremfor å forsøke å gjøre noe enkelt og skikkelig. Skal du lage alt selv bør du gå for få retter, i alle fall når du ikke har erfaring. Du bør også ha noen som kan hjelpe deg på kjøkkenet den dagen. Har stedet dere skal være på dampovn gjør det alt mye lettere mtp oppvarming, så det kan du sjekke ut. I så fall er det lett å varme f.eks gryterett til så mange, men er det bare vanlig komfyr tar det veldig lang tid å varme opp så mye mat, og det trengs en som er dedikert til å passe grytene. Jeg vil anbefale deg å sjekke med cateringbyrå hva de skal ha for å levere gryterett med tilbehør til det antallet dere er (du kan også si antall barn så hjelper de å beregne), det er slett ikke sikkert det blir så mye dyrere enn å gjøre alt selv. Sjekket en kjent leverandør her jeg bor, de tar 140 kr for en kuvert med chilli con carne m/ris, salat, nachos og rømme, det er noe både voksne og barn spiser, og det leveres varmt på døren klart til servering. Det blir mer enn nok å gjøre for dere likevel den dagen, å kjøpe seg ut av noe stress er vel verdt det.

Anonymkode: 934df...d18

• Liker 13
Skrevet

Siden det er så mange barn tror jeg at jeg hadde satt frem et brett med pølser i brød i tillegg. Enkelt, billig, og unger elsker det. Noen vil garantert ha av den andre maten også, men tipper en del spiser seg mett på pølser også. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde rett og slett ikke gidder å bedt alle. Høres ikke koselig ut i det hele tatt med så mange i barnedåp. Blir fullstendig kaos med så mange barn.

Om jeg skulle hatt så mange, hadde det blitt pølser til alle ungene og spekemat til de voksne. Eventuelt pølser til alle.

• Liker 8
Skrevet

Lag lapslaus eller stroganoff; i en normal oppegående familie skjønner man at ikke alle har råd til 3 retters middag.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laget mat til 50-80 personer mange ganger ifm kurs og leir, jeg tror ikke helt du forstå mengden mat som trengs ut fra det du skriver. F.eks at du skal ha to smørbrødskaker, eller tilsette 1 boks mai i gryteretten. Menyen din virker også å være sammensatt av masse billiggreier fremfor å forsøke å gjøre noe enkelt og skikkelig. Skal du lage alt selv bør du gå for få retter, i alle fall når du ikke har erfaring. Du bør også ha noen som kan hjelpe deg på kjøkkenet den dagen. Har stedet dere skal være på dampovn gjør det alt mye lettere mtp oppvarming, så det kan du sjekke ut. I så fall er det lett å varme f.eks gryterett til så mange, men er det bare vanlig komfyr tar det veldig lang tid å varme opp så mye mat, og det trengs en som er dedikert til å passe grytene. Jeg vil anbefale deg å sjekke med cateringbyrå hva de skal ha for å levere gryterett med tilbehør til det antallet dere er (du kan også si antall barn så hjelper de å beregne), det er slett ikke sikkert det blir så mye dyrere enn å gjøre alt selv. Sjekket en kjent leverandør her jeg bor, de tar 140 kr for en kuvert med chilli con carne m/ris, salat, nachos og rømme, det er noe både voksne og barn spiser, og det leveres varmt på døren klart til servering. Det blir mer enn nok å gjøre for dere likevel den dagen, å kjøpe seg ut av noe stress er vel verdt det.

2 smørbrødkaker er 15 porsjoner hver, altså 30 porsjoner bare de. Gryteretten til barna er nok med en boks mais i. de fleste tilsetter ikke ekstra mais engang til mexicansk/americansk gryte når jeg i tillegg tenkte å tilsette grønnsaksblanding.
Men nå tenker jeg altså å kanskje bare lage to store gryter med grønnsakssuppe med hjemmelagde kjøttboller og røkte pølser med flatbrød og godt brød til og en stor form pastagrateng til de som ikke vil ha suppe, for her kan man også ha brød som tilbehør. Og en grønn salat til med hjemmelaget dressing. Da er det hvertfall to retter å velge mellom.

Skrevet

Hvordan har de andre gjort det da? Dere må jo ha vært i minst 30 barnedåper tilsammen de siste 20 årene, så en viss ide om hvor lista ligger har dere vel? 
En type gryte, med brød til, er mitt forslag.

Anonymkode: cbbbe...2a0

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laget mat til 50-80 personer mange ganger ifm kurs og leir, jeg tror ikke helt du forstå mengden mat som trengs ut fra det du skriver. 

Akkurat dette var det jeg også ville fram til i mitt forrige innlegg, og med få unntak ser det heller ikke ut til at det er så mange andre i denne tråden som har noen realistisk oppfatning av hvor store mengder mat dette blir, og hva som skal til for å varme det opp og holde det varmt. Det spiller ingen rolle om det er hjemmelaget lapskaus, kjøttsuppe, toro-gryte eller noe annet: det er de store volumene som er utfordringen. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har de andre gjort det da? Dere må jo ha vært i minst 30 barnedåper tilsammen de siste 20 årene, så en viss ide om hvor lista ligger har dere vel? 

Det lurer jeg også på ;) Sikkert greit å hente litt inspo der. Du må ha vært i mange barnedåper/ navnefester opp i gjennom 

Anonymkode: b79df...12a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En type gryte, med brød til, er mitt forslag.

Anonymkode: cbbbe...2a0

Vi var faktisk i en barndåp i går, det som fikk meg i planleggingsmodus. Vi fikk servert lasagne, salat, loff, vårruller, sweet & sour chicken med ris, kjøttboller til barna. Men dette var mat de hadde bestilt og som var betalt av besteforeldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...