AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg og mannen har fått vårt første barn og jeg har så smått begynt å planlegge dåp. Både jeg og mannen har veldig stor familie der vi blant annet har mange søsken som har mange barn. Jeg har 4 søsken, med flere barn og mannen har 5 søsken som hver har mange barn. Bare den ene broren til mannen har 6 barn. For at det skal være likt må vi derfor be alle de nære i familien med barna, da vi ikke kan begynne å selektere ut "dere får ha med de tre minste, mens de tre eldste over 10 år er ikke bedt" osv. Så bare med å be nærmeste familie + noen venner som skal være gudforeldre havner vi på mellom 60-70 stykker. 60 hvis vi er heldig at noen ikke kommer. Vi har ikke så stort økonomisk budsjett ettersom jeg har vært student og permittert fra min deltidsjobb og mannen har et enkelmannsforetak der han hadde null drift i koronaperioden februar til juni. Det har heldigvis tatt seg opp med arbeid nå, men vi har som sagt et magert budsjett. Jeg er derfor interessert i tips til hvordan man kan holde matkostnadene så billig som mulig til mange folk. Det kommer til å være meg som lager maten og må derfor regne med noe mat som jeg kan lage 1-2 dager i forveien som kan varmes opp på dagen. Jeg har aldri arrangert dåp før, så jeg vet ikke om det er noen typer mat man liksom bør/må ha, om det MÅ være koldtbord eller treretters middag f.eks. Jeg har skrevet ned noen ting jeg tenker jeg kan lage som rekker til mange og som kan lages forholdsvis rimelig til 60-70 stykker: - Stor gryte gryterett med kjøttdeig; Mexicansk eller amerikansk grytte f.eks. med tilsatt 1 boks mixede bønner, 1 boks mais og litt ekstra ris og kraft, evt. tilsatt amerikansk grønnsaksblanding for mer fyll i gryteretten (Kan lages kvelden før og varmes opp på dagen) - Stor salat (kan spørre om mamma kan lage dette, da det tar litt tid med kutting av grønnsaker til en salat til 60-70 stykker) - Potetsalat (tenker å kjøpe inn noen store bokser billig potetsalat og blande i litt creme fraiche, eplebiter og gressløk) - Stor form med pastagrateng (Billig rema 1000 pastaskruer, noen pk. kjøttdeig/kyllingkjøttdeig, noen poser kjøttasus/spaghettisaus, litt bacon eller pølse og har alt i en stor sånn engangs-metallform og har ost på toppen. Denne kan lages dagen før med ost på toppen så bare gratineres i ovnen før servering) - Loff & smør - Eggerøre - Hjemmelaget dressing, sprøstekt løk, sylteagurk, fetaost, oliven - 1 stor smørbrødterte med eggesalat, reker, røykalaks, kokt egg, dill, gressløk og salat, tomat, agurk, druer til garnityr (fant oppskrift på nett. Denne kan lages kvelden før og pyntes med creme fraiche/majones-ytterlaget og garnityren på selve dagen) - 1 stor smørbrødterte med eggesalat, skinke og ost (fant oppskrift på denne også på nett) Tenker disse tingene over er noe jeg kan lage relativt billig. Det dyreste er vel kjøttdeigen, røykalaksen, rekene og gryterettposene og kanskje at det går mange egg til maten over. Eventuelt har jeg tenkt på å bytte ut gryteretten med en grønnsakssuppe der jeg kan kjøpe inn noen poser lapskausblanding og ha ekstra løk, hvitløk, 1 opphakket kålhode, potet, gulrot i og lage små baller av kjøttdeig, krydder, egg, potetmel, mel/griljermel, melk og la trekke i suppen og kan evt. supplere med litt røkt kjøttpølse i. Tenker dette også er en billig rett som holder til mange. Tenker jeg kan høre med noen familiemedlemmer om noen kan bake kaker, så kjøper vi en dåpskake i tillegg. Andre som har laget mat til mange på budsjett og har tips å komme med? Anonymkode: 74355...43a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Først og fremst: Kutt ut "Toro-gryterettene". Du lager gryteretter både mye billigere - og ikke minst; mye bedre på smak - selv. I tillegg: Toro-gryteretter er noe av de mest hverdagslige jeg kan tenke meg. Det passer ikke i en dåp. Anonymkode: fb3d3...001 40
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Jeg hadde heller laget én skikkelig gryte med godt brød, i stedet for masse forskjellige posemat. - gryte med rotgrønnsaker og oksekjøtt. - ordentlig chili con carne - Stroganoff el. Anonymkode: 8da52...96f 22
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Først og fremst: Kutt ut "Toro-gryterettene". Du lager gryteretter både mye billigere - og ikke minst; mye bedre på smak - selv. I tillegg: Toro-gryteretter er noe av de mest hverdagslige jeg kan tenke meg. Det passer ikke i en dåp. Anonymkode: fb3d3...001 Jeg tenkte mest på gryteretten til barna jeg da. Siden 35 av de 60-70 gjestene er barn. Anonymkode: 74355...43a 2
Snabeltann Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Hva med hjemmelaget lapskaus? Det er godt. Kan ha både kjøtt og pølser i, så blir det billigere? Men med studenttilværelse og de økonomiske aspektene in mind, så er jeg sikker på at familien har forståelse for at dere ber faddere med familier og besteforeldre bare. Det er jo også corona å tenke på...kan skylde på det. Hørtes litt stress ut, mer som bryllup eller konfirmasjon. 15
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde heller laget én skikkelig gryte med godt brød, i stedet for masse forskjellige posemat. - gryte med rotgrønnsaker og oksekjøtt. - ordentlig chili con carne - Stroganoff el. Anonymkode: 8da52...96f Vil legge til at menyen virker veldig rotete og bærer preg av - « masse vomfyll, og et par ting for synet skyld for å løfte opp». Anonymkode: 8da52...96f 13
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Du skriver ikke noe om når dere planlegger å gjeninnføre denne dåpen, men det kan ikke være med det aller første for enn så lenge er det ikke lov med private arrangementer med der enn 20 personer. https://www.fhi.no/nyheter/2020/minner-om-smittevrnreglene-for-arrangementer/ Anonymkode: b7bd8...0c1 22
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil legge til at menyen virker veldig rotete og bærer preg av - « masse vomfyll, og et par ting for synet skyld for å løfte opp». Anonymkode: 8da52...96f Mer det at vi har en veldig divers familie med mange smakspreferanser å ta hensyn til, og mange barn. Anonymkode: 74355...43a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skriver ikke noe om når dere planlegger å gjeninnføre denne dåpen, men det kan ikke være med det aller første for enn så lenge er det ikke lov med private arrangementer med der enn 20 personer. https://www.fhi.no/nyheter/2020/minner-om-smittevrnreglene-for-arrangementer/ Anonymkode: b7bd8...0c1 Det blir i februar eller mars. Anonymkode: 74355...43a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver ikke noe om når dere planlegger å gjeninnføre denne dåpen, men det kan ikke være med det aller første for enn så lenge er det ikke lov med private arrangementer med der enn 20 personer. https://www.fhi.no/nyheter/2020/minner-om-smittevrnreglene-for-arrangementer/ Anonymkode: b7bd8...0c1 Ved leid lokale kan en ha opp til 200. Anonymkode: 004b4...6cb 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Synes dette ble veldig rotete, og mye som mange ikke liker Jeg tenkt mer i retning av klassisk koldtbord om jeg skulle gjort det rimelig. - Lagd opp flere grytebrød, den kan fryses frem til dagen - Laget hjemmelaget aioli, majones, tartarsaus - Kjøpt store stykker kjøtt på tilbud, ovnsbakt, og skivet. Lagt på fat med litt grønn pynt. - Kjøpt inn rimelige kyllingvinger, marinert, stekt opp dagen før, og servert kaldt. - Kjøpt inn en helside av laks og grillet samme morgen. - Laget en stor porsjon eggerøre. Og mulig en ovnsbakt fritatta med mye poteter og grønnsaker. - En pastasalat med mye grønt. - En grønn salat, en tomatsalat, og mulig flere varianter av salater. Er mye godt, rimelig og lokalt om dagen. - Laget 2-3 typer potetsalat fra grunnen. Det er veldig raskt gjort, og mye billigere og uendelig bedre enn kjøpevariantene. Anonymkode: acb36...dcb 15
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, Snabeltann skrev: Hva med hjemmelaget lapskaus? Det er godt. Kan ha både kjøtt og pølser i, så blir det billigere? Men med studenttilværelse og de økonomiske aspektene in mind, så er jeg sikker på at familien har forståelse for at dere ber faddere med familier og besteforeldre bare. Det er jo også corona å tenke på...kan skylde på det. Hørtes litt stress ut, mer som bryllup eller konfirmasjon. Ja jeg hadde først tenkt lapskaus med en blanding av røkt svineknoke og pølse, med flatbrød eller godt brød til. Så fikk jeg kommentarer på at pølse har ingenting i en lapskaus å gjøre og fikk flere kommentarer fra noen i familien om at lapskaus var hyttemat.... og dessuten kan det nok bli både dyrt å tidkrevende å lage lapskaus til 70 stykker.... da må jeg begynne å skrelle grønnsaker og renske kokt svineknoke noen måneder i forveien Men absolutt et godt forslag. Skal snakke med mannen igjen om dette. Anonymkode: 74355...43a 1
Snabeltann Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja jeg hadde først tenkt lapskaus med en blanding av røkt svineknoke og pølse, med flatbrød eller godt brød til. Så fikk jeg kommentarer på at pølse har ingenting i en lapskaus å gjøre og fikk flere kommentarer fra noen i familien om at lapskaus var hyttemat.... og dessuten kan det nok bli både dyrt å tidkrevende å lage lapskaus til 70 stykker.... da må jeg begynne å skrelle grønnsaker og renske kokt svineknoke noen måneder i forveien Men absolutt et godt forslag. Skal snakke med mannen igjen om dette. Anonymkode: 74355...43a Men om over halvparten er barn, trenger du ikke beregne 70 kuverter. Hadde jeg hatt en familie som kom med slike kommentarer, hadde jeg fort redusert gjestelista. Lapskaus med pølse er nydelig 18
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 Har i løpet av de siste tre årene arrangert to budsjettdåper med 60 gjester. nr 1: grillbuffet. To kompiser var grillkokker IG grillet hele stykker av kjøtt og fisk, grønnsaksskuffer (og pølser til barna). Focaccia, salater og potetsalat til. nr 2: bestilte snitter fra attføringsbedrift. nr 1 var var billigst, men nr 2 var sinnsykt mye mindre jobb, og ikke sååååå mye dyrere. Noe som var greit siden vi da hadde flere barn å passe på. Anonymkode: bc008...f37 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette ble veldig rotete, og mye som mange ikke liker Jeg tenkt mer i retning av klassisk koldtbord om jeg skulle gjort det rimelig. - Lagd opp flere grytebrød, den kan fryses frem til dagen - Laget hjemmelaget aioli, majones, tartarsaus - Kjøpt store stykker kjøtt på tilbud, ovnsbakt, og skivet. Lagt på fat med litt grønn pynt. - Kjøpt inn rimelige kyllingvinger, marinert, stekt opp dagen før, og servert kaldt. - Kjøpt inn en helside av laks og grillet samme morgen. - Laget en stor porsjon eggerøre. Og mulig en ovnsbakt fritatta med mye poteter og grønnsaker. - En pastasalat med mye grønt. - En grønn salat, en tomatsalat, og mulig flere varianter av salater. Er mye godt, rimelig og lokalt om dagen. - Laget 2-3 typer potetsalat fra grunnen. Det er veldig raskt gjort, og mye billigere og uendelig bedre enn kjøpevariantene. Anonymkode: acb36...dcb Jeg skal som sagt lage alt selv, så vet ikke hvor mye jeg rekker å gjøre på morgenen før kirka... Tenke helt i starten på å bare ha enten lapskaus eller koldtbord, men fikk kommentarer fra min mor at det måtte hvertfall være en varmrett siden det er vinter og at det ble konkludert med at det blir mye stress og jobb for meg på morran om jeg skal stå å både grille laks, lage potetsalat/druesalat og andre salater osv, på morgenen på dåpsdagen. Derfor gikk jeg litt bort fra koldtbord. Anonymkode: 74355...43a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 Koldtbord er helt klart innafor Anonymkode: 5e30a...03d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, Snabeltann skrev: Men om over halvparten er barn, trenger du ikke beregne 70 kuverter. Hadde jeg hatt en familie som kom med slike kommentarer, hadde jeg fort redusert gjestelista. Lapskaus med pølse er nydelig Enig. kanskje jeg bare lager lapskaus med røkt svineknoke og kjøttpølse da, med godt hjemmebakt rustikt brød og flatbrød til, så får de som ikke liker lapskaus være fri. Kan servere noen brett med snitter (smørbrød/rundstykker med eggerøre og laks, roastbeef osv. ved siden av for de som ikke liker lapskaus. Anonymkode: 74355...43a 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal som sagt lage alt selv, så vet ikke hvor mye jeg rekker å gjøre på morgenen før kirka... Tenke helt i starten på å bare ha enten lapskaus eller koldtbord, men fikk kommentarer fra min mor at det måtte hvertfall være en varmrett siden det er vinter og at det ble konkludert med at det blir mye stress og jobb for meg på morran om jeg skal stå å både grille laks, lage potetsalat/druesalat og andre salater osv, på morgenen på dåpsdagen. Derfor gikk jeg litt bort fra koldtbord. Anonymkode: 74355...43a Vil påstå at alt jeg nevner kan lages dagen før. Selv laksen, det er marginal forringing av smaken. Kjøttet jeg anbefaler kan du til og med fryse, og så ta opp igjen kvelden før. (det er slik jeg lager pålegg - rimelige kjøttstykker som skives, og fryses). Selv salatene. Bare oppbevar det i lufttette beholdere, og ha i dressingen rett før. Ikke bry deg om kommentarer om varmmat, det er et h*** å time, holde maten varm, og så videre, i alle fall om man også er vertskap. Anonymkode: acb36...dcb 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #19 Skrevet 30. august 2020 Lag en god viltgryte. Var i dåp en vinter og fikk det servert. Var potetmos til, så barna kan jo få stekt pølse om de ikke liker gryten da. Anonymkode: 5e3e2...f5f 5
Jadaomatte Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 Jeg hadde spurt fint om hver familie kunne tatt med seg noe. Altså ett koldtbord hvor alle deltar med litt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå