Gå til innhold

Familie i nærheten med helt annen oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi bor i tomannsbolig og har familie over oss. Barna får løpe fritt. Bare så det er sagt, vi skal flytte snart. Vi var ikke klar over omfanget før vi flyttet hit i fjor. 

Jeg synes det er vanskelig å bo så nære familie, fordi de har en helt annen oppdragelse. Det er null grenser, klaging på at de spiser så mye godteri, likevel hamstrer de inn hver uke brus, potetgull og sjokolade og sukkerspinn. Klager på at de ikke spiser mat, rett etter de har foret dem med brus og is.. De får herje i møblene og lærer ikke respekt for materielle ting. Ingen regler eller leggetid. 

Vi praktiserer ikke dette nede hos oss og barnet vårt (3,5) liker selvsagt å være oppe hos tante for der er alt lov. Jeg blir den strenge moren som sier vi skal sitte ved bordet å spise sammen og legge oss selvom det er lyst ute. Tanten går faktisk imot oss når jeg sier at hun ikke får is før middag og rynker på nesen foran barnet og sier at "mamma er slem, mamma lager kjedelig mat". 

Jeg gjør ting som jeg vet jenta vår synes er koselig, vi har piknik i stua og lager mat sammen, hun har glede av frukt og grønnsaker som jeg serverer og maten har aldri vært noe problem. Det er kun når hun er hos de oppe, at jeg blir den fæle stygge ulven.. 

Hvordan kan jeg takle dette som en forelder i mellomtiden til vi flytter? Prøver å holde hodet kaldt og minimere tiden hennes der, men nå under koronastengt osv blir det mye fellestid. 

Anonymkode: e017a...c24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis MIN søster/bror hadde foret ungen min med godteri, og holdt på slik som det der, så hadde hun/han fått høre det.

Det hadde de nok gjort uansett hvor mye i slekt de hadde vært. 

Sier du ikke ifra? Evnt, hvis du sjelden er sur/sint så eksploder i sinne (det funker bra, spesielt når det er noe du aldri pleier å gjøre). 

Anonymkode: 0fc0b...b2f

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis MIN søster/bror hadde foret ungen min med godteri, og holdt på slik som det der, så hadde hun/han fått høre det.

Det hadde de nok gjort uansett hvor mye i slekt de hadde vært. 

Sier du ikke ifra? Evnt, hvis du sjelden er sur/sint så eksploder i sinne (det funker bra, spesielt når det er noe du aldri pleier å gjøre). 

Anonymkode: 0fc0b...b2f

Jeg har sagt ifra flere ganger at hun ikke skal få, mest pga tennene, men at hun ikke orker mat etterpå. Jenta mi er pliktoppfyllende og spør meg, men jeg vet at resultatet blir at hun er den eneste som ikke får noe. Det er veldig trist. 

Det har vært lyspunkt hvor tanten har servert frukt til barna, men de liker ikke frukt, så det er sjeldent. 

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er problemet? Hvis du er misfornøyd med hvordan de tar vare på datteren din når hun er der så må du slutte å ha henne der hos dem, ikke sant? De tvinger deg sikkert ikke? 

Anonymkode: 9db93...845

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva som er problemet? Hvis du er misfornøyd med hvordan de tar vare på datteren din når hun er der så må du slutte å ha henne der hos dem, ikke sant? De tvinger deg sikkert ikke? 

Enig 

Anonymkode: 228af...c65

• Liker 1
Skrevet

Så heldige dere er som har så mange rundt dere av familie. Jeg er helt alene her i oslo. Du har din søster rett ved din heldiggris. Fokuser på det positive.

Anonymkode: 0ef1a...1f8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tanten går faktisk imot oss når jeg sier at hun ikke får is før middag og rynker på nesen foran barnet og sier at "mamma er slem, mamma lager kjedelig mat

ok her hadde jeg satt foten ned. Hun må støtte deg i din avgjørlse..

• Liker 2
Skrevet

Vi er heldige, ja, men det er ikke lett når vi er så forskjellige og alt blir tatt ille opp. Det er mannens side, så jeg føler meg ikke så komfortabel med å ta opp slike ting hele tiden.. Hvis de plutselig ikke får besøk av dattera mi lenger, men stadig sender sine unger ned til oss, blir det drama.. 

• Liker 1
Skrevet

legge oss selvom det er lyst ute.

man legger seg da ffs ikke når det er lyst ute! Det kalles dagtid. Når det begynner bli mørkt kalles kveld, og da legger man seg. 

Anonymkode: 815c5...3fa

Skrevet

Altså, det høres jo omtrent ut som omsorgssvikt hvis hennes barn kun spiser godteri og is. 

Anonymkode: 9c59e...c02

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

man legger seg da ffs ikke når det er lyst ute! Det kalles dagtid. Når det begynner bli mørkt kalles kveld, og da legger man seg. 

Her i Norge blir det gjerne ikke mørkt før 2300 tiden på sommeren. En treåring kan ikke legge seg så sent. 

• Liker 16
Skrevet

Her i Norge blir det gjerne ikke mørkt før 2300 tiden på sommeren. En treåring kan ikke legge seg så sent. 

Hvorfor ikke? Er det deg som skal bestemme leggetid for alle 3-åringer i Norge? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så heldige dere er som har så mange rundt dere av familie. Jeg er helt alene her i oslo. Du har din søster rett ved din heldiggris. Fokuser på det positive.

For en komentar. Får ikke lov til å ha problemer fordi hun har søsteren sin nærme. Flytt nærmere dine hvis du har det så ille. 

Anonymkode: 2e4ed...758

• Liker 6
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er heldige, ja, men det er ikke lett når vi er så forskjellige og alt blir tatt ille opp. Det er mannens side, så jeg føler meg ikke så komfortabel med å ta opp slike ting hele tiden.. Hvis de plutselig ikke får besøk av dattera mi lenger, men stadig sender sine unger ned til oss, blir det drama.. 

Herregud, du høres totalt hjelpeløs ut. Si nei, lås døren, dra på tur ut av huset med datteren din... Blir det drama så kan familien ovenpå get over it or die mad. 

Anonymkode: 7ff67...df0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, aldri vært i nord-Norge? Skal man være våken fra mai til august? 🤣

Vi hadde samme problem, TS, bare at det var ikke slekt. Men familien vi delte tomannsbolig med var veldig kristne, så vi flytta før de fikk påvirket ungene for mye 😊

Anonymkode: ae6b1...274

• Liker 5
Skrevet

Er det du som skal bestemme leggetid for alle 3-åringer i Norge, da? Det kan vel hende foreldrene til denne treåringen burde ha et ord med i laget, synes jeg - synes du det er totalt urimelig at de skal få lov til å bestemme leggetid? 

Anonymkode: da442...30c

• Liker 3
Skrevet

Ja🤣 

Altså jeg bryr meg ikke når alle andre legger ungene sine, så lenge de får nok søvn. Om de legger seg 2300 og står opp når de er uthvilt, virkelig.. Ikke min business. 

Men! Vår treåring går i barnehage, og for at hun skal fungere i hverdagen og ha best mulig helse, så må hun få nok søvn, og det får hun ved å legge seg til riktig tid. Når søskenbarnet hennes er oppe til 02 og blir dratt opp klokka 0730 og ikke får med seg at hn blir levert i bhg, og de i tillegg ler av meg fordi jeg er for streng, da blir jeg sur. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, aldri vært i nord-Norge? Skal man være våken fra mai til august? 🤣

Vi hadde samme problem, TS, bare at det var ikke slekt. Men familien vi delte tomannsbolig med var veldig kristne, så vi flytta før de fikk påvirket ungene for mye 😊

Anonymkode: ae6b1...274

Nettop det, man vil jo gjerne ikke at barna skal omgås så mye med folk som påvirker dem i en uønsket retning. Og her blir det negative holdninger til sunn mat og ødlegging av møbler. Håper vi får flytta før utgangen av dette året. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det din datter eller deres datter? Er det deres datter så har jo far 50% av avgjørelsen. 

Anonymkode: 860ef...d6a

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, du høres totalt hjelpeløs ut. Si nei, lås døren, dra på tur ut av huset med datteren din... Blir det drama så kan familien ovenpå get over it or die mad. 

Anonymkode: 7ff67...df0

Jeg føler meg totalt hjelpesløs jo, derfor jeg spør om råd her. Den siden av familien til mannen, vil jeg virkelig ikke ha noe greier med. 

Vi drar så mye ut vi kan, så det der trenger de ikke bry seg om. Men du har et poeng, vi bor jo egentlig hver for oss i samme bygning, kan jo si at det ikke passer bare.. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det din datter eller deres datter? Er det deres datter så har jo far 50% av avgjørelsen. 

Anonymkode: 860ef...d6a

Vår, han er enig med meg, og det nytter ikke at han sier noe heller. Han er mye mildere enn meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...