Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 36 og har lagt på meg 17-18kg. Likevel er ikke magen veldig stor. Ser absolutt ikke "sprekkferdig" ut og har lite problemer med at magen er i veien. Lårene og rumpa derimot er blitt enorme! Føler også man tydelig kan se jeg er tykkere i ansiktet. Armene og området ovenfor magen ser jeg ut som før. Er dette vanlig? Har nok spist mer enn normalt, men ikke veldig mye. Har vært fysisk aktiv og jobbet hele svangerskapet. 

Når man legger på seg andre steder enn magen, forsvinner dette av seg selv etter fødsel da? Eller er dette "kommet for å bli"? Altså at jeg må gå inn for å gå ned. Føler meg helt grusom fæl og ekkel, gruer meg nesten til å gå ut døra fordi jeg føler meg så tjukk og like lekker. Kjenner meg nesten ikke igjen, og er redd for at dette blir mitt nye permanente utseende.. :( noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 5d2d6...4ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følte på det samme under siste del av svangerskapet! Er i utgangspunktet liten og lav, og gikk opp godt over 20 kg totalt i svangerskapet. Stoppet å veie meg rundt termindato, da hadde jeg gått opp 24kg. Endte opp med å føde 11 dager over, så ser ikke bort i fra at jeg gikk opp litt til.

Nå var magen min veldig stor og mesteparten lå der, men på slutten så merket jeg også at jeg hadde hovne hender og føtter, at lårene gnisset veldig, at ingen truser passet over rumpa og jeg følte meg stor i ansiktet. Sannsynligvis var dette for det meste vann, særlig fordi det var varmt ute også. 

Når jeg kom hjem fra sykehuset og veide meg tre dager etter fødsel hadde jeg allerede gått ned hvertfall 10 kg. Baby endte opp med å være både stor og tung, og i tillegg føder man jo morkaken, mister blod og gjør en stor innsats under fødsel. Ukene etterpå har vekta fortsatt å gå nedover, og jeg er nå bare 10 kg over startvekt (men bare 7 kg over hva jeg vil syntes er innafor). 

Kroppen min føles og ser likevel relativt bra ut. Både lår, rumpe, hender/føtter og ansikt har gått tilbake til sitt smale jeg. Magen er fremdeles noe større enn den var, men det er mest hud og under buksa syns den ikke så veldig. Jeg har gått opp et par buksestørrelser, men dette kommer nok mest av at jeg tror hoftene har utvidet seg under fødsel. 

Jeg har bestemt meg for å ikke stresse med «slanking» eller trening/kosthold før det hvertfall har gått et halvt år etter fødsel. Men sannsynligvis vil jeg tro de resterende kiloene vil gå bort av seg selv de neste månedene. Jeg spiser stort sett sunt, men unner meg godis, holder meg i passe aktivitet og fullammer barnet mitt.

Skrevet

Jeg gikk opp 17 kilo (startet på 56). 10 var mage/babygreier og resten satt på rumpe og lår. Jeg var tilbake til normalen fire måneder etter fødsel. Var bevisst på kosthold og mengde kaloririk mat. 

Anonymkode: 6b232...a12

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også liten mage og har fått alt ekstra fett på underkroppen. Jeg er litt kortere på vei enn deg og har gått opp noen få kilo mindre. De kiloene som forsvinner kort tid etter fødselen er jo de kiloene som ikke er fett, som selve babyen, fostervann, morkake, ekstra blod osv. Vi må nok derfor regne med at dette ekstra fettet ikke forsvinner helt av seg selv. Fett forsvinner jo først når man ligger i kaloriunderskudd. Amming forbrenner ca.500 kcal om dagen, så dersom man ikke spiser 500 kcal mer enn man ville gjort til vanlig, vil sannsynligvis fettet også gradvis forsvinne. 

Anonymkode: 9b344...6d8

Skrevet

Jeg gikk opp ca 20 kg da jeg var gravid. Mye på rumpa og lår. Følte meg ikke så mye større selv, men ser på bilder i ettertid at det var ganske så synlig 😛 og jeg er glad for den vektøkningen jeg hadde! Etter fullamming og litt lite tid til mat i permisjonen hadde jeg gått ned alt sammen og vel så det. Spiste ekstra kjeks og sjokolade på slutten av permisjonen for å ikke gå ned enda mer 😅 

Vet jo så klart at dette ikke er tilfellet for alle, men jeg ville prøvd å ikke stresse med vekten i det hele tatt det første året. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk opp 17 kilo (startet på 56). 10 var mage/babygreier og resten satt på rumpe og lår. Jeg var tilbake til normalen fire måneder etter fødsel. Var bevisst på kosthold og mengde kaloririk mat. 

Anonymkode: 6b232...a12

Ganske likt for meg også med første. Jeg er nå 34 uker gravid med nummer 2 og har gått opp 13 kg. Er veldig oppmerksom på sunn mat og  begrense sukker til lørdager (ellers tørr jeg ikke tenke på hvordan jeg ville sett ut, er et sjokolademonster uten skam😂). Magen føler jeg ser fin nok ut, men låren og rumpa!! Omg har nok aldri vært så brei over ræva som jeg er nå, har ikke sjangs til å passe mine gamle truser. Bestilte nettopp mammatruser fra HM til å ha etter fødsel og min første tanke var "dette kan ikke stemme, disse trusene er jo GIGANTISKE!! Så irriterende når man bestiller feil størrelse". Nope. Passet som bare det 😂😂

Skrevet

Jeg gikk opp ca. 15-16 kg med min første. Mye lå nok på magen, men litt andre steder også. Etter endt permisjon var jeg 3 kg mindre enn før jeg ble gravid, og sannsynligvis på mitt slankeste i voksen alder. Amming og trilleturer fungerte utmerket som slankekur for min del. Jeg spiste det jeg ville, og når jeg var sulten («det jeg ville» betydde selvsagt ikke uante mengder usunn mat, men jeg var heller ikke veldig restriktiv; hadde jeg lyst på en is da jeg var innom butikken, kjøpte jeg en is). Babyen spiste lite fast føde før ca. 8 mnd., og var ganske stor, så jeg skal ikke være bastant og si at det alltid er like enkelt. Men om du ammer og er litt aktiv i permisjonen, får du nok en del gratis, hvertfall.

Anonymkode: f0874...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...