AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Vi bor i en kommune uten smitte såvidt jeg vet. Jeg følger med i den lokale avisen, og siste påbeviste smitte var én person for to uker siden. Hun har nå fått hoste, feber og sår hals. Jeg tror det bare er vanlig forkjølelse. Tenker å ringe fastlegen i morgen for å være sikker. Hvordan vil det være når hun er symptomfri (uten hoste og feber, men muligens snørrer litt) og hun skal tilbake i barnehagen? Er det krav om at hun må testes før vi sender henne i barnehage? Jeg blir altså ikke å sende henne i barnehage før 48 timer etter hoste og feber er borte, bare så det er sagt! Jeg bare lurer på hvordan det vil være med snørr, for hun snørrer mye på høsten generelt. Anonymkode: 2178c...5bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Hvem er syk? Personen som hadde korona for to uker siden? Litt uklart skrevet... Anonymkode: 6e3ea...fcf 1
enkefru Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Ikke nødvendig å teste mindre barn lenger visst.... 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er syk? Personen som hadde korona for to uker siden? Litt uklart skrevet... Anonymkode: 6e3ea...fcf Min datter. Beklager at det ble uklart 😊 1 minutt siden, Fjugur skrev: Ikke nødvendig å teste mindre barn lenger visst.... Åh? Det var jeg ikke klar over. Anonymkode: 2178c...5bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 6 minutter siden, Fjugur skrev: Ikke nødvendig å teste mindre barn lenger visst.... Eh...Hvor står det? På vår kommune side så star det alle som har nyoppstått luftveisinfeksjon, som da ikke bare er litt rennende nese, bør sjekkes. Her har vi vært veldig forkjølet og det har vært løpende vurdering på å reise til legevakt med det ene barnet. Og da jeg ringte så sa de at vi skulle testes. "heldigvis" var jeg som forelder syk, så jeg ba om at bare jeg testes. Er jo veldig liten sjangs for at barna har korona og ikke jeg når vi ble syke samtidig. At de helst ikke vil utføre en test som er ubehagelig på små barn, betyr ikke at det IKKE er nødvendig.. Anonymkode: d0609...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Jeg leste nå på Helsenorge at barn med god form og kun snørrete nese som eneste symptom trenger ikke å holdes hjemme 😊 Anonymkode: 2178c...5bd
Frøkensina Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste nå på Helsenorge at barn med god form og kun snørrete nese som eneste symptom trenger ikke å holdes hjemme 😊 Anonymkode: 2178c...5bd Men hoste, feber og sår hals er jo ikke kun snørr. Det kan jo være korona. 5
GammelKaktus Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Det virker veldig variabelt hvordan de gjør ting. Her fikk vi beskjed om at det ikke var nødvendig med test da det var lite sannsynlig at han var smittet av corona, til tross for feber, sår hals og litt hoste. Selv tror jeg ikke det var corona, men man har jo ingen garanti. Han er 9 år. Og en venninne av meg fikk beskjed om å teste sitt barn for han var snørrete og kvalm, hun bor på samme sted som meg. En annen venninne av meg som bor i en nabokommune måtte teste sitt barn som er i barnehagealder som bare var snørrete... Så her er det veldig hipp som happ, dette var for øvrig i forrige uke.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, Frøkensina skrev: Men hoste, feber og sår hals er jo ikke kun snørr. Det kan jo være korona. Ja, selvsagt. Som sagt sender jeg ikke barnet i barnehagen før det har gått 48 timer etter hoste og feber har avtatt. Jeg vet bare at hun pleier å snørre på høsten uten å være forkjølet. Jeg skal uansett vente til hoste og feber er borte, bare så det er sagt. 4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Det virker veldig variabelt hvordan de gjør ting. Her fikk vi beskjed om at det ikke var nødvendig med test da det var lite sannsynlig at han var smittet av corona, til tross for feber, sår hals og litt hoste. Selv tror jeg ikke det var corona, men man har jo ingen garanti. Han er 9 år. Og en venninne av meg fikk beskjed om å teste sitt barn for han var snørrete og kvalm, hun bor på samme sted som meg. En annen venninne av meg som bor i en nabokommune måtte teste sitt barn som er i barnehagealder som bare var snørrete... Så her er det veldig hipp som happ, dette var for øvrig i forrige uke. Tja, jeg skal ringe legekontoret i morgen for å spørre for å være sikker. Anonymkode: 2178c...5bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Barn tester dei nesten ikke. mi datter var syk med feber, hoste og mye snørr. Hun var hjemme hele uken. Hun kunne komme når allmentilstanden var fin. Men jeg valgte å holde henne hjemme pga hoste. Anonymkode: 2c6a4...b4a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Her testes alle med symptomer, barn som voksne. Merkelig hvis de ikke tester barn, hva er logikken i det? Dessuten testes de fleste barn under 10 år kun med en penselprøve bak i halsen, det er ikke ille. Snakker av erfaring, her har mine tre barn blitt testet fire ganger så langt i sommer. Anonymkode: cba6b...0da 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her testes alle med symptomer, barn som voksne. Merkelig hvis de ikke tester barn, hva er logikken i det? Dessuten testes de fleste barn under 10 år kun med en penselprøve bak i halsen, det er ikke ille. Snakker av erfaring, her har mine tre barn blitt testet fire ganger så langt i sommer. Anonymkode: cba6b...0da Fordi det står på Helsenorge sine sider at det sannsynlig er lite smitte fra barn til andre. Anonymkode: 7f93b...538
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 Det kom nye retningslinjer fra FHI rett før helgen. Man trenger ikke teste barn med en gang, men kan se det an et par dager. De kan og gå i barnehage med kun snørr og ellers god almenntilstand. Sitat: * Barn i barneskole- og barnehagealder som kun har rennende nese og ellers er i god allmenntilstand, behøver ikke holde seg hjemme. ** Barn i barneskole- og barnehagealder med lette symptomer, kan se an hjemme et par dager før eventuell test. Ved rask bedring kan de gå tilbake til skole/barnehage uten at testing gjennomføres. https://www.fhi.no/contentassets/8dd151206b26481698377dbc45f9189f/2020-08-27-flytskjema.pdf Anonymkode: ad612...a1e
Anbefalte innlegg