Gjest Trolletrine Skrevet 19. juli 2005 #1 Skrevet 19. juli 2005 Har en rag doll på litt over 2 år.Han kommer når jeg plystrer på han,eller sier "kom".Nå har jeg lyst til å trene han mer,-f.eks.til å gi labb osv.Hadde en annen katt før som gjorde dette.Problemet nå er at katten jeg har nå ikke liker noe annet enn tørrforet sitt,samtidig som han får mer enn nok kos av meg Så hva skal jeg da belønne han med??Noen som har tips om dette og/eller andre måter å "dressere"en sta kattegutt på? :klø:
Sarabi Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Du kan jo feks prøve med klikkertrening Det fungerer jo både på hester og hunder, så da vil jeg tro du kan gjøre det med en katt også! Jeg har skrevet litt om klikkertrening Her
Gjest Trolletrine Skrevet 20. juli 2005 #4 Skrevet 20. juli 2005 Klikkertrening ser artig ut,men det også innebærer godis.Katten min vil ikke ha NOE!!!Tro meg,-han har fått tilbud om alt fra biff til fisk og gud vet hva.Det eneste han vil ha,er det kjipe tørrforet sitt .....
Gjest Spacegirl Skrevet 20. juli 2005 #6 Skrevet 20. juli 2005 OFF TOPIC: Jeg så du skrev at du har en ragdoll, så da lurte jeg bare på en ting. Jeg har også en ragdoll, har ingen erfaring med denne rasen fra før, men jeg syns pusen oppfører seg mer som en hund enn en katt på enkelte områder. F.eks når jeg skal i butikken, følger han alltid etter. Går fint ved siden av meg, og krysser veien samtidig også. Er ikke redd for biler i det hele tatt når han går ved siden av meg. Før fulgte han med inn i butikken også, men nå har han lært å stå på utsiden og vente. Gjerne ved siden av evnt hunder som står bundet utenfor. Er dette vanlig ragdoll oppførsel eller er det bare pusen min som er litt rar? (får en del blikk og kommentarer når jeg "går tur" med pusen )
Devana Skrevet 20. juli 2005 #7 Skrevet 20. juli 2005 OFF TOPIC IGJEN: Hva er en ragdoll katt? Er dette en rasekatt?
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #9 Skrevet 20. juli 2005 Ja, det går fint an å klikkertrene katter. Driver selv med det på mine to, og de har lært bla sitt, dekk, gi labb, rull rundt og hopp gjennom en ring. Det du vil finne ut er at katten setter pris på ikke bare å få gobit, men også klare å mestre den utfordringen det er for katten og skjønne hva som blir belønnet. Det gir et bånd til eier, og der og da når man klikker snakker man et språk som begge forstår (klikk="bra"). Den ene katten min simpelthen elsker når jeg tar fram klikkeren, da begynner han å male Særlig siden de er innekatter setter de pris på litt mental trening. Klikkertrening kan dessuten brukes til å vende katter til nye situasjoner og bli håndtert. Bla brukte jeg det da jeg skulle lære mine opp til å godta tannpuss. Og det er bare å bruke vanlig tørrfor. Jeg bruker ofte bare av det vanlige tørrforet til mine. Men har du prøvd å gi katten frysetørket sei som selges i dyrebutikk? Dette er favoritten hjemme hos oss. I begynnelsen bør du unngå å gi et stort måltid til katten rett før du skal trene den, da kan du øke motivasjonen før den har skjønt hva det dreier seg om. herer en side om temaet (hun har dessuten skrevet en int bok om temaet klikkertrening av katt): http://www.clickertraining.com/home/ Her har jeg lagt ut litt info på min hjememside om mine katters utbytte av klikkertreninga: klikkertrening av katt Lykke til med treninga av katten din
Gjest Trolletrine Skrevet 20. juli 2005 #10 Skrevet 20. juli 2005 Tusen takk for kjempefint svar Her skal det trenes!!!!Får jeg kjøpt klikkere på dyrebutikken,eller? Til deg som også har Rag doll-ærlig talt vet jeg ikke.Katten min er også temmelig "hundete"av seg,men jeg har trodd at det er fordi jeg sikkert har oppdratt den som en hund.Har nemlig hatt hund lengre enn jeg har hatt katt.Men Rag Doll-rasen er jo kjent for å være særdeles hengiven (i forhold til andre katter)ovenfor eieren sin,så kanskje det er derfor.Katten min vil ikke gå ut i det hele tatt med mindre jeg er med
*Anaïs* Skrevet 25. juli 2005 #11 Skrevet 25. juli 2005 (endret) Wow så kult! Når kan jeg begynne å "trene" kattene mine? (Altså hvor gammel bør de være) Endret 25. juli 2005 av *Anaïs*
Gjest Trolletrine Skrevet 31. juli 2005 #12 Skrevet 31. juli 2005 Nå er ikke jeg noen katte-guru,men vil anta at det bare er å begynne.Jo tidligere,jo bedre,vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå