AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg har noen gamle ildtopper som jeg har prøvd å holde i live selv om de ikke har blomstret på evigheter. De begynte som små planter, og har vokst seg ganske store med lange stilker og mange blader, og jeg synes de er ganske så dekorative Et par av dem har imidlertid begynt å utvikle noe jeg ikke skjønner hva er litt opp på stilkene (se bilde). Jeg lurer på om det kan være luftrøtter, men som sagt så vet jeg ikke, og jeg lurer veldig på hva dette er, hva det betyr for plantene mine og selvfølgelig hva jeg bør gjøre (om de trenger at noe gjøres). Anonymkode: ca71e...d18
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Det er i alle fall røtter, og pr. nå befinner de seg i luften. Men de søker tydeligvis nedover mot jord. Jeg er ingen ekspert på ildtopp, men for meg ser det ut som den kanskje kunne vært plantet dypere? Eller er røttene blitt dårlige av for mye vann, så planten forsøker å lage nye? (Jeg synes jorden ser veldig våt ut, men det kan selvsagt være lyset som gjør det.) Anonymkode: 29d89...c12 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i alle fall røtter, og pr. nå befinner de seg i luften. Men de søker tydeligvis nedover mot jord. Jeg er ingen ekspert på ildtopp, men for meg ser det ut som den kanskje kunne vært plantet dypere? Eller er røttene blitt dårlige av for mye vann, så planten forsøker å lage nye? (Jeg synes jorden ser veldig våt ut, men det kan selvsagt være lyset som gjør det.) Anonymkode: 29d89...c12 Takk for svar. Jorden er veldig våt, jeg tok bildet rett etter vanning! Vanligvis lar jeg dem tørke helt før jeg vanner, så de er ikke så våte til vanlig. De er blitt pottet om, og da tar jeg vanligvis jord bare bittelitt høyere enn det de hadde i utgangspunktet, men tenker du at jeg kanskje burde fjerne bladene som er under disse nye røttene og dekke opp med jord helt til de dekkes? Anonymkode: ca71e...d18
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jorden er veldig våt, jeg tok bildet rett etter vanning! Vanligvis lar jeg dem tørke helt før jeg vanner, så de er ikke så våte til vanlig. De er blitt pottet om, og da tar jeg vanligvis jord bare bittelitt høyere enn det de hadde i utgangspunktet, men tenker du at jeg kanskje burde fjerne bladene som er under disse nye røttene og dekke opp med jord helt til de dekkes? Anonymkode: ca71e...d18 Det er da ingen blader under røttene? Eller snakker du om noe annet enn det hvite "skjegget" de har nederst? Anonymkode: 29d89...c12 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen blader under røttene? Eller snakker du om noe annet enn det hvite "skjegget" de har nederst? Anonymkode: 29d89...c12 Ser nå at jeg var litt utydelig. Jeg har flere slike planter, og på en av dem er det blader under røttene. Anonymkode: ca71e...d18
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 Skjønner, da er jeg med. 😁 Men det hjelper dessverre ikke så mye, siden jeg er veldig usikker på hva som er lurt å gjøre her. Jeg skal innrømme at for meg har ildtopp alltid vært en typisk "bruk og kast"-plante. Anonymkode: 29d89...c12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, da er jeg med. 😁 Men det hjelper dessverre ikke så mye, siden jeg er veldig usikker på hva som er lurt å gjøre her. Jeg skal innrømme at for meg har ildtopp alltid vært en typisk "bruk og kast"-plante. Anonymkode: 29d89...c12 For meg også, helt til jeg brått snudde og bestemte meg for å prøve å holde dem i livet. De vokser som et uvær, og det er kjempegøy! Anbefales! Anonymkode: ca71e...d18
Skogkatten Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Ok, jeg måtte sjekke min ildtopp. Den har også noen sånne små røtter, med på min plante sitter de der den deler seg naturlig, og disse lange stengelene med blomstene vokser ut. Det er ganske langt opp på planten, så her er det ikke snakk om at den står i for grunn jord i alle fall. Kanskje du kan undersøke hvordan man tar avleggere av ildtopp? Om det kan ha noe med det å gjøre. Om du klippe av under røttene og setter i vann så de får utvikle seg, kan du kanskje få en ny plante etterhvert. Men dette er et skudd i blinde altså. Jeg har begynt å bli interessert i planter nå, så det er begrenset hvor mye kunnskap jeg har. Det begynte faktisk med den ildtoppen. Den kjøpte jeg i vår og den holdt meg med selskap da verden var som kjipest. Da synes jeg den fortjener at jeg prøver å holde liv i den også. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå