AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Har ett barn på 2,5år som startet i barnehagen på mandag. Var sammen med henne på mandag og 1t på tirsdag før hun var alene en halvtime med lek og mens de spiste, på onsdagen var jeg der en halvtime i starten før jeg gikk, og når jeg gikk frem til henting gikk det helt fint. Torsdag ble det litt gråt idet jeg gikk uv vernebriller, men hun var der 3,5t og hadde kost seg masse. Fredagen var ille, da grein hun før hun kommer inn døra og ifølge primærkontakten hadde hun ikke hatt det bra, så jeg måtte hente etter 2t, delvis fordi noen av de andre barna hadde grått så da hadde det smitta over på mitt barn når det verste hadde gått over. Når jeg hentet henne derimot så satt hun å spiste med den ene ansatte på avdelingen og hun så ut til å ha det helt fint. Tulla og lo, og det er også denne dagen hun har spist mest mat fra matpakka si. Hun som satt med henne sa det hadde gått greit og virket som om hun syntes det var litt rart at jeg hadde blitt bedd om å hente så tidlig.. Nå gruer jeg meg til en ny barnehageuke med levering. Håper denne uka blir lettere. Stoler på de ansatte i barnehagen, og det virker som de er kjempefine trygge voksne, men synes det litt dumt at jeg får beskjed om å hente når barnet mitt faktisk har det greit, og neste uke blir det vanskeligere å hente etter bare 2-3,5t 😕 Hvordan hadde dere forholdt dere til denne situasjonen? Vurderer å si på mandag at hun kan ha litt lengre dager enn sist uke, men at de selvsagt må se ann. Mistrives hun veldig henter jeg jo selvsagt, men om hun bruker 1t på å "komme til seg selv", så mener jeg at hun ikke trenger å hentes 1-1,5t med lek... Anonymkode: 5235a...add
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Min gutt på 11 måneder var veldig opp og ned i humøret de første par ukene, men nå har det gått seg til og han gleder seg til barnehagen! Rart du ble bedt om å hente henne 🤔 er kanskje lurt å ta det opp med de ansatte på mandag for å forhindre fremtidige misforståelser? Anonymkode: a0c59...2d7
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min gutt på 11 måneder var veldig opp og ned i humøret de første par ukene, men nå har det gått seg til og han gleder seg til barnehagen! Rart du ble bedt om å hente henne 🤔 er kanskje lurt å ta det opp med de ansatte på mandag for å forhindre fremtidige misforståelser? Anonymkode: a0c59...2d7 Ja, er forberedt på at det kan være litt sånn i starten at hun ikke vil jeg skal gå, og at det blir grining. Nå har hun jo vært lenge hjemme med meg, så er jo en drastisk forandring i hverdagen hennes. Hun er motivert til å gå i barnehagen og gleder seg, men vil jo helst ha med mor.. Ja, snakket med primærkontakten hennes på fredag at de kanskje kan vente litt lengre med å la henne hentes neste uke, og evt dele opp ungene slik de ikke smitter hverandre med gråt 🤷🏼♀️ hun har gått mest med 3 trygge barn de andre dagene og da har det jo gått fint 😊 så om hun får gått med de, itillegg til å ha ett fang å sitte på når hun trenger så er jeg sikker på at dette går helt fint.. Barnet mitt er ganske sta også, så det at jeg går kan nok henge litt igjen mtp hun vil ha sin vilje, og ikke nødvendigvis at hun er såret over at jeg drar, om du skjønner.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Det går opp og ned i starten.. lurt å ha korte dager og stoppe mens leken er god. Jo lengre dager i starten jo tøffere kan reaksjonene bli på sikt. Anonymkode: ff610...6ce
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går opp og ned i starten.. lurt å ha korte dager og stoppe mens leken er god. Jo lengre dager i starten jo tøffere kan reaksjonene bli på sikt. Anonymkode: ff610...6ce Helt klart enig. Men tenker at 3t kanskje blir litt for kort?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Jeg hadde vært overlykkelig om de ringte. De ringer jo ikke hvis ikke de mener at barnet bør hentes... Anonymkode: 4e43a...305
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vært overlykkelig om de ringte. De ringer jo ikke hvis ikke de mener at barnet bør hentes... Anonymkode: 4e43a...305 Samme her! Er dessverre nok av barnehager som lar barnet skrike i 4-5 timer før de ringer foreldre,å synes jeg ikke er okey! Hadde stolt mye mer på barnehagen når jeg hadde sett at de ringer etter 2 timer om barnet ikke har det greit. Anonymkode: e3b6d...55f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ett barn på 2,5år som startet i barnehagen på mandag. Var sammen med henne på mandag og 1t på tirsdag før hun var alene en halvtime med lek og mens de spiste, på onsdagen var jeg der en halvtime i starten før jeg gikk, og når jeg gikk frem til henting gikk det helt fint. Torsdag ble det litt gråt idet jeg gikk uv vernebriller, men hun var der 3,5t og hadde kost seg masse. Fredagen var ille, da grein hun før hun kommer inn døra og ifølge primærkontakten hadde hun ikke hatt det bra, så jeg måtte hente etter 2t, delvis fordi noen av de andre barna hadde grått så da hadde det smitta over på mitt barn når det verste hadde gått over. Når jeg hentet henne derimot så satt hun å spiste med den ene ansatte på avdelingen og hun så ut til å ha det helt fint. Tulla og lo, og det er også denne dagen hun har spist mest mat fra matpakka si. Hun som satt med henne sa det hadde gått greit og virket som om hun syntes det var litt rart at jeg hadde blitt bedd om å hente så tidlig.. Nå gruer jeg meg til en ny barnehageuke med levering. Håper denne uka blir lettere. Stoler på de ansatte i barnehagen, og det virker som de er kjempefine trygge voksne, men synes det litt dumt at jeg får beskjed om å hente når barnet mitt faktisk har det greit, og neste uke blir det vanskeligere å hente etter bare 2-3,5t 😕 Hvordan hadde dere forholdt dere til denne situasjonen? Vurderer å si på mandag at hun kan ha litt lengre dager enn sist uke, men at de selvsagt må se ann. Mistrives hun veldig henter jeg jo selvsagt, men om hun bruker 1t på å "komme til seg selv", så mener jeg at hun ikke trenger å hentes 1-1,5t med lek... Anonymkode: 5235a...add Nå har jeg bare erfaring med mitt eget barn sin oppstart i barnehagen men jeg synes det høres ut som en veldig langtekkelig barnehagestart med kun få timer i bhg.. Og at barnet gråter må de da tåle?? Synes det hørtes litt rart ut hele greia jeg... Anonymkode: 51895...14c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ett barn på 2,5år som startet i barnehagen på mandag. Var sammen med henne på mandag og 1t på tirsdag før hun var alene en halvtime med lek og mens de spiste, på onsdagen var jeg der en halvtime i starten før jeg gikk, og når jeg gikk frem til henting gikk det helt fint. Torsdag ble det litt gråt idet jeg gikk uv vernebriller, men hun var der 3,5t og hadde kost seg masse. Fredagen var ille, da grein hun før hun kommer inn døra og ifølge primærkontakten hadde hun ikke hatt det bra, så jeg måtte hente etter 2t, delvis fordi noen av de andre barna hadde grått så da hadde det smitta over på mitt barn når det verste hadde gått over. Når jeg hentet henne derimot så satt hun å spiste med den ene ansatte på avdelingen og hun så ut til å ha det helt fint. Tulla og lo, og det er også denne dagen hun har spist mest mat fra matpakka si. Hun som satt med henne sa det hadde gått greit og virket som om hun syntes det var litt rart at jeg hadde blitt bedd om å hente så tidlig.. Nå gruer jeg meg til en ny barnehageuke med levering. Håper denne uka blir lettere. Stoler på de ansatte i barnehagen, og det virker som de er kjempefine trygge voksne, men synes det litt dumt at jeg får beskjed om å hente når barnet mitt faktisk har det greit, og neste uke blir det vanskeligere å hente etter bare 2-3,5t 😕 Hvordan hadde dere forholdt dere til denne situasjonen? Vurderer å si på mandag at hun kan ha litt lengre dager enn sist uke, men at de selvsagt må se ann. Mistrives hun veldig henter jeg jo selvsagt, men om hun bruker 1t på å "komme til seg selv", så mener jeg at hun ikke trenger å hentes 1-1,5t med lek... Anonymkode: 5235a...add De ansatte må løse gråt fra andre barn, og bare si klart i fra at jeg har en jobb jeg ikke bare kan dra i fra, så du kommer ikke til å hente barnet før da og da, du betaler for en tjeneste. Kan komme flere episoder også etter at barnet er trygt, der det kanskje gråter mer enn andre dager. Jeg jobber selv i helsevesenet, kunne ikke bare dratt fra jobben for sutring. Anonymkode: 6a608...35b
milli123 Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ansatte må løse gråt fra andre barn, og bare si klart i fra at jeg har en jobb jeg ikke bare kan dra i fra, så du kommer ikke til å hente barnet før da og da, du betaler for en tjeneste. Kan komme flere episoder også etter at barnet er trygt, der det kanskje gråter mer enn andre dager. Jeg jobber selv i helsevesenet, kunne ikke bare dratt fra jobben for sutring. Anonymkode: 6a608...35b Herregud ass. En 2,5 åring trenger mer enn en uke for å bli trygg ved barnehagestart. Det er ikke for at de ansatte er kjipe og late de ringer, de ser at barnet er utrygg. Ts, om du har mulighet, hvorfor ikke være sammen med barnet noen flere dager i barnehagen? Det tar tid å venne seg til ny hverdag for de små. 1
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vært overlykkelig om de ringte. De ringer jo ikke hvis ikke de mener at barnet bør hentes... Anonymkode: 4e43a...305 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her! Er dessverre nok av barnehager som lar barnet skrike i 4-5 timer før de ringer foreldre,å synes jeg ikke er okey! Hadde stolt mye mer på barnehagen når jeg hadde sett at de ringer etter 2 timer om barnet ikke har det greit. Anonymkode: e3b6d...55f Hvis dere leser innleggene en gang til, så ser du at jeg gledelig henter ungen når den ikke har det greit, eller ordner noen som kan hente, er ikke det det står på. Men synes det er rart jeg blir bedt om å hente etter knappe 2,5t i barnehagen fordi hun ikke hadde det greit, også når jeg kommer sitter hun å spiser og har det helt topp, tuller og ler med en annen voksen fra avdelingen. Har hun grått mye er det veldig lett å se det på henne, men var ingen røde kinn, øyne eller snørr. Ei heller ville hun være med hjem, men når jeg først var der fikk jeg ikke gå igjen forståelig nok. 1 minutt siden, milli123 skrev: Herregud ass. En 2,5 åring trenger mer enn en uke for å bli trygg ved barnehagestart. Det er ikke for at de ansatte er kjipe og late de ringer, de ser at barnet er utrygg. Ts, om du har mulighet, hvorfor ikke være sammen med barnet noen flere dager i barnehagen? Det tar tid å venne seg til ny hverdag for de små. Men barnet blir jo ikke mer trygg av at det blir sendt hjem når det faktisk har det greit når jeg henter. Hadde sist uka til full rådighet, men da ble jeg jo sendt hjem 🤷🏼♀️ denne uka blir verre, men vi får se hvordan det går imorgen, så får jeg heller foreslå at vi må ha flere dager med innkjøring. Vil jo ikke at hun skal automatisk tenke at jeg skal være i barnehagen med henne, og hun går ikke til de ansatte når jeg er det, dermed blir hun ikke trygg på de når jeg er der.
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg bare erfaring med mitt eget barn sin oppstart i barnehagen men jeg synes det høres ut som en veldig langtekkelig barnehagestart med kun få timer i bhg.. Og at barnet gråter må de da tåle?? Synes det hørtes litt rart ut hele greia jeg... Anonymkode: 51895...14c Føler også det blir litt rart, særlig når en sier det har vært ille for barnet, mens en annen sier at hun var litt lei først, men at det gikk seg til og har hatt det helt fint, attpåtil syntes vedkommende at det var rart at jeg måtte hente. Dette var også den dagen barnet spiste mest mat, og hun spiser sjeldent om hun ikke har det bra. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det...
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ansatte må løse gråt fra andre barn, og bare si klart i fra at jeg har en jobb jeg ikke bare kan dra i fra, så du kommer ikke til å hente barnet før da og da, du betaler for en tjeneste. Kan komme flere episoder også etter at barnet er trygt, der det kanskje gråter mer enn andre dager. Jeg jobber selv i helsevesenet, kunne ikke bare dratt fra jobben for sutring. Anonymkode: 6a608...35b Har barnet det ille skal jeg selvsagt hente, men er merkelig at når jeg kommer så har barnet det fint. Det tar 5min bort til barnehagen, og hun går ikke fra helt utav seg til å sitte å ha spist halve matboksen, tulle og le på så kort tid. Foreslo at de gjerne kunne ha barnet mitt i den gruppa hvor de som allerede har gått 1 år er. Da får hun vært med de trygge lekne barna, som hun har vært med tidligere i uken, og de unngår at gråt smitter over.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 Men har ikke bhg sagt noe om hvordan tilvenningen skal foregå? Man har jo alltid en samtale med bhg først hvor man snakker litt om sine "forventninger" og så forteller vel de litt om hvordan en tilvenning foregår? Da burde det jo komme frem hva de tenker angående ca antall timer pr dag over hvor lang tid man skal ta det. Ikke alltid ting går etter planen selvfølgelig men da tar man det da. Anonymkode: 51895...14c
Gjest Gia_ Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har ikke bhg sagt noe om hvordan tilvenningen skal foregå? Man har jo alltid en samtale med bhg først hvor man snakker litt om sine "forventninger" og så forteller vel de litt om hvordan en tilvenning foregår? Da burde det jo komme frem hva de tenker angående ca antall timer pr dag over hvor lang tid man skal ta det. Ikke alltid ting går etter planen selvfølgelig men da tar man det da. Anonymkode: 51895...14c Hadde ikke den vanlige samtalen de pleier å ha, pga covid 🥴 Men i den korte telefonsamtalen vi fikk så sa de at de pleide å ha det slik: 1.dag - foresatte er der hele tiden 2. dag - foresatte er der ei liten stund, og ser de at barnet "slipper seg" fra mor/far så går hn bort. Dette gjorde vi, og barnet hadde det kjempefint. Ingen tårer og hun lekte med andre barna og spiste litt 😊 3 og 4 dagen ser de ann barnet. 3 dagen var jeg der ca en halvtime, dro hjem og henta etter 1,5t, og alt hadde gått fint. 4 dagen leverte jeg og dro, hun hadde vært lei seg og grått litt, men hadde roet seg ned på under 20min, så hentet jeg etter at hun hadde vært der i 3t. Fredag altså den 5 dagen gråt hun når vi gikk inn døra, og hadde vært trist og lei. Jeg hentet etter 2t for hun smittet visstnok de andre barna og ble smittet igjen når hun hadde roet seg. Når jeg kom så hadde hun det helt fint. Pakka innpå med mat og lo og tullet. Barnet er motivert til ny dag i barnehagen, og har vært det hver dag. Men usikker på hvordan barnehagen tenker ifht denne uka..
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 Bhg-start hos oss gikk supert, men likevel så fikk vi beskjed om å hente tidlig om vi kunne den første uken, dette så barnet dro fra bhg når hn var uthvilt og i godt humør. Snakk med de ansatte, ofte er det en mening selv om man ikke ser det selv. Anonymkode: 1f2dc...f8f 2
lillehavfruen Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 Jeg tenker at dette går seg til den kommende uken allerede. Den første uka er verst, og jeg tror nok også de ansatte vil ha høyere terskel for å ringe å be deg hente tidlig nå uke nr 2.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 Jeg syns du skal la være å overanalysere dette med at de ba deg hente barnet tidlig. Kanskje barnet virket urolig og utrygt, og de hadde jobbet mye med å få barnet i lek osv, og så at barnet var sliten. Derfor ringte de deg fordi det beste da var å avslutte mens barnet hadde det greit, slik at barnet fikk en positiv avslutning på dagen. Det er da bedre at de ringer deg enn at barnet går og er urolig. At barnet hadde det bra da du kom er jo en god ting. Snakk med de ansatte. Slik analysering som du driver med her fører ikke til noe godt. Anonymkode: b82ad...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 Dette er grunnen til at jeg tror det lønner seg med barnehagestart når barnet er 1-1,5 år gammelt. Anonymkode: bd053...928
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 Dette er grunnen til at jeg tror det lønner seg med barnehagestart når barnet er 1-1,5 år gammelt. Anonymkode: bd053...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå