Gå til innhold

Hvordan IKKE invitere en "venninne" i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en liten gjeng med venninner som møtes sånn passe ofte. Alle har familier og barn osv osv. Unntatt én av dem. Hun har en kjæreste som jobber i Nordsjøen så han er en del borte. Det gjør at denne "venninnen", kall henne Annie er mye alene. Hun er veldig selskapssyk og ringer og sender meldinger og snap hele tiden. Mange ganger om dagen. Hun vil finne på noe hele tiden og det er ikke så enkelt for alle oss andre som jobber fullt og har barn osv.

Jeg har blitt veldig lei av henne for hun er ikke min type venninne. Jeg kan gjerne møte henne i andre settinger med andre venninner men hun og jeg møtes aldri privat og jeg anser ikke henne som en en av mine nære venninner. Vi kan gjerne ta et glass vin sammen når alle møtes, men hun drikker dessuten altfor mye og prater non-stop om seg selv. Ikke noe for meg.

Nå kommer utfordringen.

Jeg fyller år neste måned, og har lyst å ha en par-middag med de venninnene jeg anser som mine nærmeste og deres ektefeller som også er venner av meg. Annie sin mann er bortreist på den tiden. Min mann går også overens med de andre ektefellene men overhodet ikke med Annie. Han kan ikke fordra henne rett og slett og sa "henne eller meg".

Så hvordan i all verden kan jeg invitere mine venne-par til en god middag uten at Annie blir invitert? Og om (og når!) hun finner ut hva skal jeg si???? Jeg vil jo ikke ha henne der!

Anonymkode: b8c8f...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enkelt ikke snap om dette eller legg det ut på sosiale medier! Ingen grunn til å gjøre henne sjalu. Hvis hun heller ikke ville huske at du har bursdag så kan du også fjerne dette fra sosiale medier så hun ikke får noen mistanke. 

Anonymkode: 3bffc...9ea

• Liker 15
Skrevet

Hva med å fortelle henne at du ikke syns dere har så mye til felles, og du syns det er slitsomt at hun blir for full? Ta en ordentlig prat, ikke ghoste

Anonymkode: e6142...297

• Liker 33
Skrevet

TS her

Ja, tenkte på det. Men hun kommer til å få vite om det garantert. Hun sa også senest i går at "snart har du bursdag, det blir så bra!"

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med å fortelle henne at du ikke syns dere har så mye til felles, og du syns det er slitsomt at hun blir for full? Ta en ordentlig prat, ikke ghoste

Ja, skal prøve å få muligheten til å snakke med henne. Men hun er sånn typisk drama queen som vil rope høyt om hvor jævlig oppførsel jeg har og spre rykter om meg om jeg ikke inviterer. Huff, ikke min type venninne. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skal prøve å få muligheten til å snakke med henne. Men hun er sånn typisk drama queen som vil rope høyt om hvor jævlig oppførsel jeg har og spre rykter om meg om jeg ikke inviterer. Huff, ikke min type venninne. 

Du kan jo si at du ikke skal ha noen stor feiring i år, men kanskje dere kan ta en kaffe eller noe? 

Anonymkode: 3bffc...9ea

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hun reagerer sånn, så kan du gi uttrykk for at reaksjoner som det er en av grunnene til at du ikke føler dere er en god match som venner.

• Liker 14
Skrevet

Jeg regner med at du vet hva du snakker om når du går ut fra at det vil bli problemer med å ikke invitere henne, altså at det er reelt at de andre vil reagere. Jeg tror derfor du og mannen din skal gå noen runder med dere selv og se på om konsekvensene av denne ekskluderingen er verdt å slippe å ha henne i bursdagen din.

Jeg unnlot å invitere en "venninne" i bursdagen min en gang, jeg syntes hun var slitsom. I etterkant, med alt dramaet det medførte, tenker jeg at det hadde vært enklere å bare latt henne være med.

Anonymkode: b9d99...e7e

• Liker 36
Skrevet

Ideelt sett kunne du kuttet ut Annie, men du må tenke på hvordan det vil påvirke resten av gjengen. Er ikke sikkert at de føler det samme som deg, så du må tenke over hvordan de evt vil reagere hvis du ikke inviterer henne - og om deres reaksjon er noe du kan leve med.

Anonymkode: 65a92...788

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville invitert henne, også satt henne lengst unna meg og min mann. Konsekvensene av å ikke invitere henne vil bli alt for store og slitsomme. 

Anonymkode: 12e17...7c2

• Liker 17
Skrevet

Jeg mener vanligvis at man må være flink til å sette grenser for seg selv og begrense tid beukt sammen med mennesker som tapper en for energi. Men i dette tilfellet er dere en hel liten gjeng, og har slik jeg forstår brukt å møtes alle sammen. Kanskje har noen av de andre en tettere relasjon med henne enn du? Jeg tenker det blir veldig feil å ekskludere henne så lenge dere defineres som en venninnegjeng, og tenker at enten får mannen din tåle å ha henne i selskapet eller at du velger å feire med jentekveld istedet. Jeg tenker ikke løsningen er å konfrontere henne, det er ikke vanlig å «slå opp» med venner når man er voksen. 

Anonymkode: f97dd...507

• Liker 14
Skrevet

Altså, hva er det som gjør at mannen din sier "henne eller meg?" Er det virkelig så ille? Høres meget overdramatisk ut!!!!

Ellers høres det ut som om du/dere dømmer henne for å ikke ha barn/samme livsstil som dere. Er det så jævla viktig??? Kan ikke dere omgåes fordi hun ikke lever samme liv som dere???

I vår vennegjeng er det par med og uten barn, skilte med/uten barn og single som nettopp har blitt singel, og noen evig single. Noen drikker lite, mens andre for mye. Noen er kranglete på fylla, andre blir rolige, noen blir irriterende. Men - dette er vennegjengen vår, og vi kunne aldri ekskludert noen!!! Så lenge de ikke er "onde". Får vondt i hjerteroten når jeg hører folk skal ekskludere andre "fordi JEG synes ikke de passer inn"!!

Hurra for mangfoldet 😊

Anonymkode: c5c1e...639

• Liker 46
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dårlig gjort å ikke be henne, samme hvordan du snur på det. Hun har faktisk ikke oppført seg dårlig mot deg, det er bare du som har sluttet å like henne.

Man utelater liksom ikke en av en liten vennegjeng. Jeg vet ikke hvorfor mannen din har i mot henne.... Han trenger da ikke å forholde seg til henne.

Du må gjerne la være å be henne, men tenk på at resten av gjengen vil nok tenke på det, og det setter deg vel ikke i et særlig heldig lys blant dem heller? 

• Liker 17
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du syns hun maser for mye, blir for full og er irriterende, så syns jeg du skal være voksen nok til å ta det opp med henne. Jeg skjønner at dette gjør at du ikke vil invitere henne, men å bar utelate folk som normalt er en del av gjengen syns jeg er slemt gjort. I så fall er det mye bedre å gi beskjed om at du ikke liker oppførselen hennes, og at det er grunnen til at hun denne gangen ikke er invitert. Så får du stå for det ovenfor henne og de andre venninnene deres (med partnere). Har du tenkt på hvordan dette kan påvirke deg i ettertid? Samholdet blande andre venninnene? At det ender med at du blir ekskludert pga din oppførsel?

Jeg syn også det er uspiselig med folk som må ha "par-middager" og dermed ekskluderer de som er alene. Dere ønsker jeg skillsmisse, og håper alle ekskluderer dere når dere bare er en. Annie er ikke mindre verdt fordi hun ikke er en del av et par. 

Anonymkode: 96df1...5b5

Så enig! Egentlig i hele innlegget ditt, men spesielt blir jeg "kvalm" av det med "parmiddager". 

Anonymkode: c5c1e...639

• Liker 29
Skrevet

Ja, men hvordan tror du hun vil reagere om hun finner ut via andre at du har hatt bursdagsfest uten å invitere henne? Da er det uansett bedre å prate med henne, siden dere i utgangspunktet er i samme vennegjeng og du velger å invitere de andre. 

Å utelate en person som normalt er i samme vennegjeng er i utgangspunktet ganske slemt. Da er det bedre at du bare inviterer med deg 1-2 andre fra gjengen og gjerne ett par venner utenfor gjengen (om du har noen andre venner). Hadde jeg funnet ut at vertinnen hadde utelatt en person i min vennegjeng, så ville jeg revurdert å komme og heller funnet på noe med hun som ble utelatt. 

Usikker på hva hun hat gjort mot mannen din, men han trenger jo ikke å forholde seg til henne på bursdagen din. Og prater hun for mye om seg selv og sitt, så gi henne en beskjed (på en hyggelig måte) om det. 

Anonymkode: 2af80...35e

• Liker 7
Skrevet

Ærlig talt, få deg noen baller og fortell henne det på en ordentlig måte. Det dere driver med nå passer bedre på ungdomskolen fremfor den pertentlige vin-drikkende og parmiddag typ folk du fremstiller dere som... Å fryse henne ut og gå bak ryggen hennes slik dere har gjort vitner om noen heslige folk og spesielt mannen din som høres ut som en svak dust som heller ikke verdsetter deg spesielt mye når han ber deg velge, og han har jo ikke engang baller nok til å si fra selv, men forventer at du skal gjøre det... Han høres ut som en skikkelig grepa kar, men likesinnede leker vel best, og nå er dere i en lei situasjon der konfliktsky baksnakking over et glass vin ikke hjelper spesielt mye på situasjonen.

Personlig ville jeg valgt "Annie" any day, minus dramaet selvsagt. Mannen min og meg er to seperate personer som har det like hyggelig med single venner på hver vår kant eller sammen på middager og trenger virkelig ikke å ta kollektive avgjørelser om det er noe som plager oss. Gudskjelov!

Anonymkode: 6255f...ba8

• Liker 18
Skrevet

Vi er en ganske stor venninnegjeng som har holdt sammen siden ungdomsskolen (34 år gamle nå). Ca 15 jenter pluss kjærester, samboere og ektemenn. Noen har barn, noen få er per i dag single. Noen er bestevenner, andre møtes sammen med de andre.

Jeg kan helt fint invitere ett eller to par til parmiddag nå og da. Men til bursdagen min, julebord, nyttårsaften o.l.? Ikke f...! Da inviterer man alle i vennegjengen skal man først invitere mange. Du utelater ikke én venninne fordi du vil ha parmiddag. Det er helt i orden at dere to ikke er bestevenner, men dere er nå en gang i samme gjeng. Hva vil de andre venninnene dine tenke om du ikke inviterer henne? Liker ikke de henne heller? 

Dersom mannen din ikke vil være der om hun kommer bør du heller ha jentemiddag. Evt kan du gå for parmiddag, også kan du oppdatere her om ett halvt års tid og fortelle hvor mange av venninnene dine du har igjen....

Anonymkode: 60594...e80

• Liker 19
Skrevet

Vi er en liten gjeng med venninner som møtes sånn passe ofte. Alle har familier og barn osv osv. Unntatt én av dem. Hun har en kjæreste som jobber i Nordsjøen så han er en del borte. Det gjør at denne "venninnen", kall henne Annie er mye alene. Hun er veldig selskapssyk og ringer og sender meldinger og snap hele tiden. Mange ganger om dagen. Hun vil finne på noe hele tiden og det er ikke så enkelt for alle oss andre som jobber fullt og har barn osv.

Jeg har blitt veldig lei av henne for hun er ikke min type venninne. Jeg kan gjerne møte henne i andre settinger med andre venninner men hun og jeg møtes aldri privat og jeg anser ikke henne som en en av mine nære venninner. Vi kan gjerne ta et glass vin sammen når alle møtes, men hun drikker dessuten altfor mye og prater non-stop om seg selv. Ikke noe for meg.

Nå kommer utfordringen.

Jeg fyller år neste måned, og har lyst å ha en par-middag med de venninnene jeg anser som mine nærmeste og deres ektefeller som også er venner av meg. Annie sin mann er bortreist på den tiden. Min mann går også overens med de andre ektefellene men overhodet ikke med Annie. Han kan ikke fordra henne rett og slett og sa "henne eller meg".

Så hvordan i all verden kan jeg invitere mine venne-par til en god middag uten at Annie blir invitert? Og om (og når!) hun finner ut hva skal jeg si???? Jeg vil jo ikke ha henne der!

Jeg hadde fjernet hun fra din snap story, ikke sendt hun snap eller meldinger.  Altså latt være å gi falske forhåpninger om vennskap med hun. Ikke send hun melding eller kommentere hun. Sånn at vennskapet gradvis går ut av seg selv. Hvis hun kommenterer eller finner noe ut av det i ettertid,kan du si du hadde en spontan parmiddag, og hvis hun spør om du skal feire,  så sier du at du ikke er helt sikker enda. 

Anonymkode: c34dc...977

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal invitere henne. Det virker helt åpenbart at hun vil finne ut at hun ble utelatt, og det vil være en grusom følelse for henne. Prøv heller å bli flinkere til å gi henne tilbakemeldinger på oppførselen hennes. Si fra på en ordentlig måte når hun sier eller gjør noe du ikke liker. 

Anonymkode: 04ce8...1a2

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...