AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #21 Del Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, loveli skrev: Ikke ha fliser på gulvet. Det er hardt å stå på og alt som faller på gulvet knuser. Kjeler kan bli skadet/bulket. Flisene kan også knuse og da ser det ikke pent ut. Jeg er enig i omtrent alt du sier, men må bare leke djevelens advokat her et øyeblikk: Jeg har fliser på kjøkkenet for første gang i mitt liv, og jeg går aldri tilbake. Det er steinfliser også, så du har rett i at alt som går i gulvet knuser, men jeg vil anta at de fleste glass og tallerkener som går i parketten har tapt uansett. Nå som jeg har fliser på gulvet trenger jeg ikke være bekymret for at søl skal ødelegge gulvet, og dét er hundre ganger mer nyttig for meg enn å ha en liten prosent sjanse for at kaffekoppen ikke knuser om den detter. Jeg mister (heldigvis og bank i bordet) sjelden ting i gulvet, så knusingen er ikke noe stort problem (tror jeg har knust én bolle de 3 1/3 årene jeg har bodd her), men med en mann som tar litt lett på sprut og søling både når han lager mat og når han vasker opp, så tør jeg ikke tenke på hvordan gulvet hadde sett ut om vi hadde parkett. Jeg er enig i at parkett er penere og mer behagelig, men jeg har sett så mange stygge kjøkkengulv at jeg er overbevist om at fliser er tingen. Iskrystaller fra fryseren, såpeskum og dråpesprut fra oppvask, søling når man skyller noe, sprut fra vann/supper som koker... jeg kunne holdt på i en evighet med å liste opp ting som ofte ikke blir tørket opp umiddelbart, og som blir liggende og skade gulvet. Dersom man klarer å finne noen pene fliser, og sterke sådan, så de tåler en støyt, ville jeg absolutt gått for fliser igjen (men selvfølgelig ikke sånne blanke, glatte "baderomsfliser"). Anonymkode: baf5a...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John McClane Skrevet 30. august 2020 #22 Del Skrevet 30. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 70 mil til nærmeste Ikea🙃 Men jeg prøver ut ulike tegneprogram som ligger tilgjengelig, også Ikea sitt. Men løsningene er så mange at jeg blir sittende og tenke på hva har folk erfart som mest praktisk? Anonymkode: bf06d...ae2 Send tegning av rommet til en kjøkkenforhandler så sender de deg forslag tilbake. Null stress. De vet best, ikke hvermansen på KG🤣🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. august 2020 #23 Del Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i omtrent alt du sier, men må bare leke djevelens advokat her et øyeblikk: Jeg har fliser på kjøkkenet for første gang i mitt liv, og jeg går aldri tilbake. Det er steinfliser også, så du har rett i at alt som går i gulvet knuser, men jeg vil anta at de fleste glass og tallerkener som går i parketten har tapt uansett. Nå som jeg har fliser på gulvet trenger jeg ikke være bekymret for at søl skal ødelegge gulvet, og dét er hundre ganger mer nyttig for meg enn å ha en liten prosent sjanse for at kaffekoppen ikke knuser om den detter. Jeg mister (heldigvis og bank i bordet) sjelden ting i gulvet, så knusingen er ikke noe stort problem (tror jeg har knust én bolle de 3 1/3 årene jeg har bodd her), men med en mann som tar litt lett på sprut og søling både når han lager mat og når han vasker opp, så tør jeg ikke tenke på hvordan gulvet hadde sett ut om vi hadde parkett. Jeg er enig i at parkett er penere og mer behagelig, men jeg har sett så mange stygge kjøkkengulv at jeg er overbevist om at fliser er tingen. Iskrystaller fra fryseren, såpeskum og dråpesprut fra oppvask, søling når man skyller noe, sprut fra vann/supper som koker... jeg kunne holdt på i en evighet med å liste opp ting som ofte ikke blir tørket opp umiddelbart, og som blir liggende og skade gulvet. Dersom man klarer å finne noen pene fliser, og sterke sådan, så de tåler en støyt, ville jeg absolutt gått for fliser igjen (men selvfølgelig ikke sånne blanke, glatte "baderomsfliser"). Anonymkode: baf5a...00b Har selv parkett og den er like fin som da vi la den. Men er vel som du sier, det avhenger av hvordan man tar vare på gulvet/ikke tar vare på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brontosaurus Skrevet 30. august 2020 #24 Del Skrevet 30. august 2020 (endret) Du bør bestille tegnetime for kjøkken. Hva som er lurt er avhengig av hvordan dere bruker kjøkkenet i hverdagen. Er dere nødt til å ha kjøkkenet i det rommet, eller har dere et annet mer praktisk rom det kan flyttes til? Så kan dagens kjøkken bli soverom eller spisestue? Den mest vanlige fella folk går i er at de utformer nytt kjøkken for likt det gamle, det er fort gjort å henge seg opp i hvordan det "alltid har vært". Tenk helt nytt, er mitt tips Endret 30. august 2020 av brontosaurus Publiserte for tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #25 Del Skrevet 30. august 2020 Vi har en hel vegg med kjøkkenskaper og en stor kjøkkenøy. Veggen er integrert kjøleskap, fryseskap, mikro og komfyr. Samt noen skaper til oppbevaring. Øya har store brede skuffer og har oppvaskmaskin, vask + kokeplate (80 cm). Vi har kjøkkenbord på enden av øya (plass til 4 personer). Kjøkkenet vårt er ikke lite, men føler det tar liten plass i forhold til oppbevaring og det er veldig praktisk. Anbefaler også sokkelstøvsuger på det sterkeste!! Anonymkode: e7472...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlyBabe Skrevet 30. august 2020 #26 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg drømmer om nytt kjøkken og skal IKKE ha hvit benkeplate, for flekker av paprika, rødbeter osv viser igjen. Jeg skal heller ikke ha profiler på dørene, fordi fett og støv samler seg der og det er vanskelig å vaske av. Jeg vil heller ikke ha et hvitt kjøkken, selv om jeg liker hvitt, av samme grunn som benkeplaten. Jeg vil ha skap helt til taket, og mer avstand mellom benk og skap, siden jeg bare såvidt får plass til kjøkkenmaskina under. Jeg vil også ha lys under alle skapene, så jeg ser når jeg jobber. Nok stikkontakter på/over benkeplassen er greit. Og selvsagt så mye benkeplass som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #27 Del Skrevet 30. august 2020 Mine generelle tips er å ha skuffer, ikke skap. Høyskap med skuffer inni er veldig praktisk. Har også valgt å droppe overskap, noe jeg synes gjør kjøkkenet mye enklere å bruke. Har oppvaskmaskin og vask nært, for å få en oppvasksone. Benkeplass i mellom, og så komfyr på andre siden av benkeplassen. Jeg liker best å ha stekeovn under platetoppen, for da er det lettere å følge med på maten i ovnen. Stor koketopp med fleksible soner er veldig fint. Anonymkode: 1cf5c...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #28 Del Skrevet 30. august 2020 Mitt tips er å tenke langsiktig. Hva vil dere trenge fra kjøkkenet om 20 år? Jeg har en venninne med en kronisk sykdom som bl.a. gir henne ryggplager slik at hun foretrekker å sitte å lage mat fremfor å stå. Hun har nylig pusset opp kjøkkenet og ble lurt til å velge underskuffer fremfor underskap. Helt vanvittig tåpelig, nå er jo kjøkkenet nesten ubrukelig for henne. Anonymkode: c6c37...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #29 Del Skrevet 30. august 2020 Vi er midt i oppussing, men har nå et fungerende og flunkende nytt Epoq-kjøkken. Vi brukte det samme oppsettet som originalt, men gjort praktiske endringer og får nå kjøkkenøy i tillegg. Det jeg ønsket meg var; tandemskap høyskap og stort hjørnebenkeskap for kjeler og panner hvor jeg kan trekke hyllene helt ut. Ellers har vi skuffer med skuff-i-skuff i 30 og 40 cm samt et lite utrekksskap. Overskapene går helt opp til taket, og i ene overskapet har vi satt inn innebygget mikro for å få den vekk fra benken. På øya får vi skuffer med skuff i skuff i de øverste på ene siden og skap på den andre siden. Spisebordet kommer rett etter øya igjen så vi droppet frokostplass slik at vi fikk mer skapplass i stedet. Vi endte opp med laminatbenk fra Horn (Epoq), hittil veldig fornøyd med det, men vi bruker alltid skjærebrett når vi holder på med matlaging og vi håper vi ikke skal støte på noe uhell så det setter flekker (*bankibordet*). Vi har også fått plass til et side-by-side kjøl- og frys. Foreløpig er vi kjempefornøyd, vi må bare få på plass foringer og dekksider så fort vi er ferdig med gulvet. Må også vaske ned kjøkkenet p.g.a. byggestøv, men gleder meg til å få orden i skap og skuffer 🙌🏻 Sikkert mye vi kunne gjort annerledes for å få et enda bedre fungerende kjøkken, men jeg føler vi har landet veldig godt i forhold til hva vi så for oss og ønsket 😊 Anonymkode: e628e...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #30 Del Skrevet 30. august 2020 Takhøye skap! Da blir det ikke noen skaptopper som kan samle støv og fett. Anonymkode: 6578f...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #31 Del Skrevet 30. august 2020 Tusen takk for mange gode tips! En ting er hva kjøkkenselgeren mener man trenger, en annen ting er hva man faktisk trenger... Erfaring med plassering av stekeovn? Under benk/platetopp, eller høyere opp? Ser fordeler og ulemper med begge plasseringer. Jeg baker og steker mye. Og en ting til: trenger man dampovn? Om du har det, bruker du den daglig/ukentlig? Anonymkode: bf06d...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. august 2020 #32 Del Skrevet 30. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode tips! En ting er hva kjøkkenselgeren mener man trenger, en annen ting er hva man faktisk trenger... Erfaring med plassering av stekeovn? Under benk/platetopp, eller høyere opp? Ser fordeler og ulemper med begge plasseringer. Jeg baker og steker mye. Og en ting til: trenger man dampovn? Om du har det, bruker du den daglig/ukentlig? Anonymkode: bf06d...ae2 Har stekeovn høyt jeg, vet ikke om jeg liker det bedre faktisk. Er helt nøytral angående det. Har dampovn, ELSKER det! Bruker det mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #33 Del Skrevet 30. august 2020 12 minutter siden, loveli skrev: Har stekeovn høyt jeg, vet ikke om jeg liker det bedre faktisk. Er helt nøytral angående det. Har dampovn, ELSKER det! Bruker det mye. Hva bruker du det til? Anonymkode: baf5a...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. august 2020 #34 Del Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bruker du det til? Anonymkode: baf5a...00b Eee ca... alt? 😅 Steker ribbe, fisk, bakst, heve bakst, grønnsaker, lam, steiker, .. 🤣🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #35 Del Skrevet 30. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode tips! En ting er hva kjøkkenselgeren mener man trenger, en annen ting er hva man faktisk trenger... Erfaring med plassering av stekeovn? Under benk/platetopp, eller høyere opp? Ser fordeler og ulemper med begge plasseringer. Jeg baker og steker mye. Og en ting til: trenger man dampovn? Om du har det, bruker du den daglig/ukentlig? Anonymkode: bf06d...ae2 Vi har stekeovnen under platetoppen, rett og slett fordi vi er vandt med det, og et eventuelt høyskap til det ville gjort kjøkkenet mer lukket. Vi har ikke dampovn, men ikke noe vi per dags dato føler vi trenger. Anonymkode: e628e...e89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #36 Del Skrevet 30. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode tips! En ting er hva kjøkkenselgeren mener man trenger, en annen ting er hva man faktisk trenger... Erfaring med plassering av stekeovn? Under benk/platetopp, eller høyere opp? Ser fordeler og ulemper med begge plasseringer. Jeg baker og steker mye. Og en ting til: trenger man dampovn? Om du har det, bruker du den daglig/ukentlig? Anonymkode: bf06d...ae2 Jeg kommer til å plassere stekeovn og oppvaskmaskin i høyden den dagen jeg skal ordne nytt kjøkken. Det er slitsomt for ryggen å bøye seg ned, man bruker jo begge to hele tiden. Anonymkode: c7385...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 31. august 2020 #37 Del Skrevet 31. august 2020 Jeg liker fronter og benkeplate i samme farge. I hvert fall på et lite kjøkken, det ser litt «renere» Ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kahaki Skrevet 31. august 2020 #38 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 10.08, John McClane skrev: Ta deg en tur på Ikea og få hjelp til å tegne en god løsning og få inn alle de gode løsningene som de kan tilby og som passer ditt kjøkken De er mye flinkere på feks Strai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #39 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 9.55, AnonymBruker skrev: Mannen min vil ha åpne hyller for å lett plassere/hente hverdags»porselenet», jeg vil ikke. Jeg tenker lett renhold og ryddig utseende. Erfaringer? Anonymkode: bf06d...ae2 Jeg har hatt det på to kjøkken med total botid på 5 år og jeg elsker det! Moderne kjøkken og gode vifter gir ikke mye fett. Jeg lager mye mat og alt fra bunnen av, så kjøkkenet er et brukskjøkken. Jeg vasker hyllene iblant, men absolutt ikke oftere enn litt over en gang i måneden. Det er så deilig å slippe skapdører for hverdagsserviset og glass. Skal snart pusse opp mitt tredje kjøkken og skal ha åpne hyller igjen. Anonymkode: 4b672...254 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #40 Del Skrevet 1. september 2020 Stor platetopp er himmelsk, med fem kokesoner. Uttrekkbar kran er et must har jeg funnet ut av Jeg har blitt veldig glad i ovn som er i høyden, slik at man ikke må bøye seg ned for å sjekke på maten. Ser flere skriver stor vask, selv er jeg mer glad i dobbelvask med avrenning (Hällviken kan anbefales!). Underlimt vask er veldig deilig med smuler, vannsøl ol. og lett å holde ren siden det ikke er noe som setter seg rundt kantene. Planlegg også masse stikkontakter!!! Flere enn du tror. Vi har mange stikkontakter, og tok de på alle stedene elektrikeren foreslo, likevel kunne vi nok hatt enda et par siden vi har en million duppedingser Anonymkode: 1c842...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå