Gå til innhold

Nytt kjøkken - hva er ditt beste råd og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et hus med er kjøkken som nå skal totalrenoveres. Kjøkkenet er langt og smalt, har ikke tatt nøyaktige mål men omtrent 3,80 langt og 2,50 bredt. Hva fungerer aller best i ditt kjøkken, hva er du aller mest fornøyd med? Benkeplass, plassering av arbeidssoner, belysning, praktiske løsninger osv. Ønsker meg tips fra deg på hvordan ditt lille kjøkken har blitt til det optimale arbeidsrommet. Vi liker å lage mat, men det blir fort trangt på det lille rommet. Hvordan utnytter vi plassen?

Anonymkode: bf06d...ae2

Skrevet

Sokkelskuffer, ekstra bred koketopp med minst 6 kokesoner, og stor/bred kumme (for vask av stekebrett o.l). Dette er vel det jeg har satt mest pris på på kjøkkenet

Anonymkode: 139be...a5f

• Liker 3
Skrevet

Vi bygger hus nå, og skal ha et relativt lite kjøkken. En ting er at vi bygger kjøkkenbod, det er kanskje vanskelig for dere. En annen ting er at vi prøver å samle koketopp og vask ganske nært hverandre for å unngå å dele opp arbeidssonene for mye og få mest mulig benkeplass. Da er det lettere at en kutter eller holder på med noe annet mens den andre steker uten at man må stå klin oppi hverandre.

Skrevet

Skuffer hele vegen, altså ingen skap, for uten om hjørneskapet og "bakeskapet" 

Bakeskap, et eget skap hvor jeg hsr kjøkkenmaskinen, på en egen hylle som jeg bare drar frem i riktig høyde. 

God og bred oppvaskum 

Overskap helt til taket

Dette er tingene jeg er stor fornøyd med på mitt kjøkken. 

Anonymkode: 6e563...e70

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sokkelskuffer, ekstra bred koketopp med minst 6 kokesoner, og stor/bred kumme (for vask av stekebrett o.l). Dette er vel det jeg har satt mest pris på på kjøkkenet

Har du en eller to vaskekummer?

Skrevet

Kort vei fra kum til oppvaskmaskin og det mest brukte dekketøyskapet over oppvaskmaskinen, eller i tilstøtende skuff.

• Liker 1
Skrevet

Dobbel vask med avrenningssone, krane med uttrekkbar tut. 

Anonymkode: badce...1f9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du en eller to vaskekummer?

Jeg har en. Ca 60cm bred

Skrevet

Prioriter god benkeplass. Ellers liker jeg mest mulig rene store flater som er lett å vaske av. En eneste litt stor vask som går i ett med benkeplaten. Det er vel det jeg har satt mest pris på.

Jeg liker ikke å ha mest mulig av skapplass. Jeg liker å ha luft i mellom. Det gir en behagelig og ryddig følelse. Er heller ikke opptatt av at så mye skal være praktisk, utenom benkeplassel som må være i god høy høyde, da jeg står lenge og arbeider der. Men å strekke meg for å nå  ting, eller bøye meg, er ikke det bare bra da. Vil heller ha det ryddig og luftig, enn at alt i hver en krok skal utnyttes for å få plass. Jo mer skapplass, jo mer har man, jo mer rot.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, addict skrev:

Vi bygger hus nå, og skal ha et relativt lite kjøkken. En ting er at vi bygger kjøkkenbod, det er kanskje vanskelig for dere. En annen ting er at vi prøver å samle koketopp og vask ganske nært hverandre for å unngå å dele opp arbeidssonene for mye og få mest mulig benkeplass. Da er det lettere at en kutter eller holder på med noe annet mens den andre steker uten at man må stå klin oppi hverandre.

Vi har egen matbod med fryseskap og lagringsplass. Ofte blir det lagret for mye, sånn at man mister litt oversikt. 
Når du nevner arbeidssoner, så ser vi i dag at det er trangt når komfyr og oppvaskområde er for nær hverandre, da blir det liten plass når den ene skal lage mat på komfyren og den andre vaske/rydde. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min vil ha åpne hyller for å lett plassere/hente hverdags»porselenet», jeg vil ikke. Jeg tenker lett renhold og ryddig utseende. Erfaringer? 

• Liker 1
Skrevet

Skuffer i stedet for skap. Et høyskap. Stor oppvaskkum. Overskap opp til taket. Men det jeg egentlig er mest fornøyd med sto her fra før, og det er en gammel vedfyrt kjøkkenovn som kan brukes både til å koke på og steke i.

Anonymkode: 7d6e2...385

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har egen matbod med fryseskap og lagringsplass. Ofte blir det lagret for mye, sånn at man mister litt oversikt. 
Når du nevner arbeidssoner, så ser vi i dag at det er trangt når komfyr og oppvaskområde er for nær hverandre, da blir det liten plass når den ene skal lage mat på komfyren og den andre vaske/rydde. 

Vi har løst det veldig godt men det kommer nok an på utforming på kjøkkenet. Vi har u-form på vårt. Så det gir større mulighet for bevegelse muligens. Har fokusert veldig på bevegelse ut ifta hva vi gjør i dag og fått god hjelp. Det er ikke nødvendigvis riktig for alle, men vi hemmes mest av de områdene på kjøkkenet hvor vi har usammenhengende benkeplass. 

Jeg sa ikke matbod hvor vi bare lagrer ting, men kjøkkenbod. Vi bygger et eget rom med basicly et ekstra kjøkken. Full kjøl og frys, kjøkkenbenk hvor alt av kjøkkenmaskiner kan stå framme på benken klare til bruk, skuffer og overskap som på et vanlig kjøkken. For oppbevaring av alt vi ikke trenger i hverdagen, som bakeboller, ildfastformer, plastbokser, thermoser ect. Egen kjøleskuff ute på selve kjøkkenet til hverdagspålegg, melk osv slik at det vi bruker mest er tilgjengelig hele tiden.

Perfekt for vårt bruk 🥰 men kanskje ikke relevant hvis man ikke bygger nytt eller har plassen til det. 

• Liker 2
Skrevet

Ta deg en tur på Ikea og få hjelp til å tegne en god løsning og få inn alle de gode løsningene som de kan tilby og som passer ditt kjøkken

• Liker 1
Skrevet

Overskap helt til taket, uttrekkbar slange som også kan få dusjfunksjon på vasken. 

Anonymkode: a484f...505

• Liker 1
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, John McClane skrev:

Ta deg en tur på Ikea og få hjelp til å tegne en god løsning og få inn alle de gode løsningene som de kan tilby og som passer ditt kjøkken

Har 70 mil til nærmeste Ikea🙃 Men jeg prøver ut ulike tegneprogram som ligger tilgjengelig, også Ikea sitt. Men løsningene er så mange at jeg blir sittende og tenke på hva har folk erfart som mest praktisk?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig med deg. Kjøkkenet med lite avstand mellom vask og komfyr er laget for en kokk på kjøkkenet. Det passer dårlig for situasjonen når hele familien er på kjøkkenet samtidig, 

Anonymkode: 2458d...143

• Liker 2
Skrevet

En ting jeg vil tipse om, er høyskap med uttrekkbar innredning. Av denne typen: https://www.sigdal.com/kjokken/smarte-kjokkenlosninger/hoyskap-med-uttrekkbar-innredning/

Tror alle store kjøkkenprodusenter har denne, Kvik, Norema, Sigdal, Epoq. Den er gull! Skapet rommer utrolig mye og veldig oversiktlig. Nå når jeg har det, synes jeg det er absolutt must have.

En annen ting, ikke put oppvaskmaskin i et hjørne. En tabbe mange gjør. Men da kan man ikke være to for å tømme oppvaskmaskin, og, man burde ha lange armer. 

Anonymkode: 2458d...143

• Liker 4
Skrevet

Et helt avgjørende punkt for meg er å ha to vasker/kummer. Minst en stor og en liten, men gjerne to store. Det er et evig styr når noen absolutt skal sette noe i vasken som for det første tar opp hele vasken slik at denne må ryddes om noe skal vaskes, for det andre gjør at det som står i vasken blir dusjet av alle mulige kafferester, matsmuler og annet som går i vasken og blir utrolig ekkelt, og for det tredje lager fontene som spruter ned både deg og benken den dagen du tenker at "det går sikkert bra å ta litt vann / skylle denne greia / vaske hendene kjapt selv om denne bollen/koppen/tingen står i vasken". Dessuten har du låst av hele avløpssystemet på kjøkkenet når du tar oppvasken, slik at hvis noen trenger et glass vann eller lignende, så må de vente til hele oppvasken er ferdig og kummen er tømt. Stress. 

Ellers har du fått flere gode råd over her som jeg stiller eg bak: Ikke ha oppvaskmaskinen i et hjørne, sørg for å ha et høyskap, ha overskap helt opp til taket, ha sokkelskuffer hvis det er mulig.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min vil ha åpne hyller for å lett plassere/hente hverdags»porselenet», jeg vil ikke. Jeg tenker lett renhold og ryddig utseende. Erfaringer? 

Det er lett å undervurdere hvor mye stekeos som dannes på et kjøkken. Ha åpne hyller, så finner du det fort ut :)

Anonymkode: baf5a...00b

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åpne hyller er for folk som liker å vaske og tørke støv fullt av fett. Det ser kanskje fint ut synes noen (jeg synes det ser rotete ut), men du verden så kjedelig det er å måtte vaske alle hyllene og det som står der som egentlig er rent hver andre uke.

Tenk arbiedstrekanten. Og ha et langt strekke med benkeplass dersom det er mulig. Ikke plasser høyskap midt i rommet. Overskap som går helt opp til taket. Ha overskapene litt høyere over benkeskapene enn gammel standard, det gir et luftigere uttrykk. Velg fine fliser å ha mellom benkeskap og overskap og skap et eksklusivt uttrykk.

Velg en benkeplate som tåler en støyt dersom du lager mye mat, spesielt mat med mye farge som tomater, rødbeter, konditorfarge, bær, osv. Dvs ikke velg porøs stein som marmor.

Ikke plasser stekeovn og oppvaskmaskin ovenfor hverandre slik at dørene ikke kan åpnes samtidig uten å kræsje.

Jeg er veldig fornøyd med å ha skuff-i-skuff på ting slik at alle benkeskapene ser helt like ut og det blir et rent uttrykk uten oppstykkelser.

Jeg har også smalt kjøkken og har valgt skuffer uten håndtak som stikker ut i rommet.

Jeg har valgt å ha alle hvitevarer bortsett fra ovnen innbygget for å skjule dem for å ha et mest mulig stilfullt uttrykk.

Ikke ha fliser på gulvet. Det er hardt å stå på og alt som faller på gulvet knuser. Kjeler kan bli skadet/bulket. Flisene kan også knuse og da ser det ikke pent ut.

Dobbel vask. Avrenningsside på vasken.

Vannkran med uttrekkbart håndtak med dusjfunksjon.

Lettere å gi tips hvis vi får planløsning med oversikt over dører og vinduer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...