Gå til innhold

Hvordan kan helsestasjonene jobbe enda mer systematisk for å forebygge og oppdage omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange barn vokser opp med omsorgssvikt i vår tid. Helsestasjonene skal ha en forebyggende funksjon, men dette er tydeligvis ikke godt nok per dags dato. Hvordan kan helsestasjonene jobbe enda mer systematisk for å oppdage dette og sette i gang tiltak i familier som har behov for dette?

Anonymkode: 8f3d1...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok viktig med hyppigere kontroller og at timene på helsestasjonen varer litt lenger. Flere spørsmål som stilles og at det jobbes mer tverrfaglig. Flere samarbeidsmøter med barnehagene og barnevern. 

Anonymkode: bd7b6...aa9

• Liker 1
Skrevet

Noen sklir igjennom like vel. 

Anonymkode: 43b0f...21f

Skrevet

Hvis helsestasjonene utvikler seg til å bli et rent avhør av foreldrene hver bidige gang de er der så kan de fort oppleve det som uhyggelig og ekkelt å dra til HS. Husk at helsestasjonene kun er et tilbud og frivillig og ikke noe man må benytte seg av, det vil derfor resultere i at flere drar til fastlegen eller barneleger med barna sine istedet.

Anonymkode: 3e3d9...939

• Liker 20
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis helsestasjonene utvikler seg til å bli et rent avhør av foreldrene hver bidige gang de er der så kan de fort oppleve det som uhyggelig og ekkelt å dra til HS. Husk at helsestasjonene kun er et tilbud og frivillig og ikke noe man må benytte seg av, det vil derfor resultere i at flere drar til fastlegen eller barneleger med barna sine istedet.

Anonymkode: 3e3d9...939

Tror de skal være forsiktig.En del helsesøstre er allerede VELDIG opptatt av for mye. Bra de følger med.Men noen ganger kan du føle alt er galt i deres øyne.Og du blir iakttatt skikkelig. Flere venninner som føler seg kvelt der nesten. Og liker ikke å gå der. Frivilig så om det blir verre enn no mange steder mister de nok folk. Men skulle ønske at de fulgte mer med.Og spørre om ting hjelper lite. Men og observere mer.Og lengre timer kan kanskje hjelpe?

Anonymkode: c7212...84f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror de skal være forsiktig.En del helsesøstre er allerede VELDIG opptatt av for mye. Bra de følger med.Men noen ganger kan du føle alt er galt i deres øyne.Og du blir iakttatt skikkelig. Flere venninner som føler seg kvelt der nesten. Og liker ikke å gå der. Frivilig så om det blir verre enn no mange steder mister de nok folk. Men skulle ønske at de fulgte mer med.Og spørre om ting hjelper lite. Men og observere mer.Og lengre timer kan kanskje hjelpe?

Anonymkode: c7212...84f

Enig. Har mange venninner (førstegangsmødre) som har dratt gråtende hjem fra helsestasjonen og gruet seg masse til neste avtale. 

Anonymkode: 1363a...fc0

• Liker 7
Skrevet

Er du en hs-student som prøver å få noen til å gjøre oppgaver for deg eller?

Anonymkode: 8c70d...29a

• Liker 8
Skrevet

Her er de alt for pågående. Avhør om narkotika, røyking, alkohol og psykiske problemer 5 min inn i første besøk. Sa ikke hei til baby en gang. Ble i 3 timer og ga mange råd stikk i strid med barnepleier og lege på barsel (prematur baby så vi var en uke på sykehuset). Sa det var uaktuelt å dra 1 time med buss med bytte 2 ganger i uka for å veie og måle da vi har vekt og målebånd selv. Da sa hun at de ikke var ute etter å overvåke oss men at det måtte varsles til barnevernet om vi ikke samarbeidet. Kald vinter i nord, fikk beskjed om å ikke gå tur som vi gledet oss til selv om barsel rådet oss til å gå tur. Tur går ikke men å gå langt til buss var visst helt greit... 

Jeg og mannen er avholds, friske og ordentlige folk. Mannen jobber i barnehage. Baby er enkel, sover godt, spiser godt og er blid. Trodde først vi hadde gjort noe galt og var lei meg, men de er sånn mot alle. 

Om vi får et barn til blir det kun fastlege. Helsestasjonen her skremmer vekk folk med belæring og å være for pågående. Virker som om målet er å avdekke omsorgssvikt mer enn å være et godt tilbud til foreldre og barn. Metodene kommer til å føre til at færre drar.

Anonymkode: 0f318...08c

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er de alt for pågående. Avhør om narkotika, røyking, alkohol og psykiske problemer 5 min inn i første besøk. Sa ikke hei til baby en gang. Ble i 3 timer og ga mange råd stikk i strid med barnepleier og lege på barsel (prematur baby så vi var en uke på sykehuset). Sa det var uaktuelt å dra 1 time med buss med bytte 2 ganger i uka for å veie og måle da vi har vekt og målebånd selv. Da sa hun at de ikke var ute etter å overvåke oss men at det måtte varsles til barnevernet om vi ikke samarbeidet. Kald vinter i nord, fikk beskjed om å ikke gå tur som vi gledet oss til selv om barsel rådet oss til å gå tur. Tur går ikke men å gå langt til buss var visst helt greit... 

Jeg og mannen er avholds, friske og ordentlige folk. Mannen jobber i barnehage. Baby er enkel, sover godt, spiser godt og er blid. Trodde først vi hadde gjort noe galt og var lei meg, men de er sånn mot alle. 

Om vi får et barn til blir det kun fastlege. Helsestasjonen her skremmer vekk folk med belæring og å være for pågående. Virker som om målet er å avdekke omsorgssvikt mer enn å være et godt tilbud til foreldre og barn. Metodene kommer til å føre til at færre drar.

Anonymkode: 0f318...08c

Helt grusomt det dere har opplevd. Helsestasjonene har bare seg selv å takke når flere og flere velger dem bort til fordel for fastlege.

• Liker 4
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange barn vokser opp med omsorgssvikt i vår tid. Helsestasjonene skal ha en forebyggende funksjon, men dette er tydeligvis ikke godt nok per dags dato. Hvordan kan helsestasjonene jobbe enda mer systematisk for å oppdage dette og sette i gang tiltak i familier som har behov for dette?

Anonymkode: 8f3d1...a52

Har du kilder på at «veldig mange» barn idag vokser opp med omsorgssvikt?

Anonymkode: a6604...ab0

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Har mange venninner (førstegangsmødre) som har dratt gråtende hjem fra helsestasjonen og gruet seg masse til neste avtale. 

Er jo ikke verre enn å bytte helsesøster det gjorde jeg. Jeg finner meg ikke i at hun snakket til meg som ett barn,eller at hun blir bekymret når jeg avlyser en time å får ny time dagen etter. Så jeg byttet å hun nye var veldig grei. Var ikke enig i alle råd hun kommer med men jeg bare jattet med,å gjorde det jeg følte var best for mitt barn.

Anonymkode: 225ef...25e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke verre enn å bytte helsesøster det gjorde jeg. Jeg finner meg ikke i at hun snakket til meg som ett barn,eller at hun blir bekymret når jeg avlyser en time å får ny time dagen etter. Så jeg byttet å hun nye var veldig grei. Var ikke enig i alle råd hun kommer med men jeg bare jattet med,å gjorde det jeg følte var best for mitt barn.

Mange av dem endte med å gå til fastlegen isteden. Det er jo fryktelig hvordan mange av disse helsesøstrene holder på!! De gjør seg selv en bjørnetjeneste isteden når folk flyktet fra helsestasjonen. Når er det nok? De kan jo like gjerne begynne å ta kontrollerte besøk hjem hos alle som har barn i Norge en gang i måneden.

• Liker 3
Skrevet

Var egentlig ikke meningen med helsestasjonen å følge utvikling av barnet og støtte foreldre der det trengs? Hvordan ble det til en overvåkingsorgan i så fall? 

Jeg skjønner at man følger med og melder hvis man oppdager omsorgssvikt men det er jo viktig å fokusere på barnet. De skal også faktisk forebygge fødselsdepresjon. Men det gjør de jo ikke hvis de oppfører seg slik. 

Jeg har byttet helsesøster selv fordi hun første bare prøvde å finne feil og når hun ikke fant, prøvde å lage de... Var helt merkelig opplegg. Hun andre går det faktisk ann å snakke med og ta opp ting. Og man får faglige råd. Hun følger jo også med. Og det er hennes plikt å gjøre det. Men hun gjør også jobben sin og det ikke føles som avhør... 

Anonymkode: 30858...a53

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I enkelte kommuner har man bare en eller to helsesøstre, og da utgår det å bytte til en annen. Har også opplevd helsesøstre som skinnhellige kjerringer som dømmer, synser og antar ting hele tiden. Da jeg fikk første barnet i alder av 21, var jeg naturlig tynn selv om jeg stappet i meg masse kalorier og usunne greier hele tiden. Mistet all den overflødige vekta 3-4 uker etter fødsel bare ved å amme. Helsesøster ville melde bekymring fordi jeg var så tynn og det var ikke sunt med sånne holdninger når jeg hadde barn. Hvilke holdninger? Spise en hel pizza til middag og en pose sjokkis etterpå? Så hengte hun seg opp i at jeg var russisk, sa at hun visste at alle russiske foreldre slo ungene sine, og spurte om jeg kanskje trengte veiledning fra barnevernet til å oppdra barnet på en annen måte. 

Var også borti en annen en som stilte masse rare spørsmål, det føltes som skikkelig invadering av privatlivet og til og med sexlivet til meg og eksmannen. Så mye rart der ute.

Har selvfølgelig også møtt på helsesøstre som har gjort jobben sin ordentlig uten å iverksette tredje grads avhør og være dømmende og rasistisk da vi var på kontroller der. Så har inntrykk av at de fleste av dem gjør jobben sin ordentlig. Særlig gjelder dette yngre garde - det er helst helsesøstre over 50 som er rare.

Anonymkode: 61f65...6d3

• Liker 4
Skrevet

Jeg var et barn som fra jeg var veldig liten levde under vold, både fysisk, seksuelt og psykisk. Og hvordan de på helsestasjonen skulle fått det med seg aner jeg ikke. Men de i barnehagen derimot burde fått det med seg. Og jeg tror at hadde dette vært snakk om i dag, hadde de nok oppdaget det i barnehagen. 

Jeg var alltid ren, pent kledd, oppførte meg bra, mine foreldre kledde seg bra, hadde fint, rent hjem, de framsto jo som gode foreldre, som hadde alt på stell. Så helsestasjonen hadde aldri klart å oppdage det.

Tenker det heller er barnehage og skole, hvor det blir lettest å avdekke. Og at de må lære seg hva de skal se etter.

Anonymkode: 4f32a...80f

• Liker 1
Skrevet

Hva er bakgrunnen for spørsmålet ditt? Først må det vel fastsettes SKAL helsestasjonene ha dette ansvaret (mer enn i dag), HVORFOR skal de... (og ikke resten av helsevesenet, skolen, andre instanser), så eventuelt hvordan gjøre det bedre (eller mer). 

Anonymkode: 76c12...c04

Skrevet

Synes det burde vært hyppigere kontroller egentlig. Jeg har vært veldig fornøyd med de tre helsestasjonene jeg har gått til. De to jeg har hatt, var virket veldig fornuftige og har alltid vært enige med valgene mine (sen bhg start), amming osv. 

Jeg hadde faktisk et spørsmål relatert til meg og min datter, og de satte opp en hel time hvor hun virkelig tok seg tid til å lytte og komme med råd. Synes det var et fint tilbud. 

Anonymkode: 91ad2...e7c

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det burde vært hyppigere kontroller egentlig. Jeg har vært veldig fornøyd med de tre helsestasjonene jeg har gått til. De to jeg har hatt, var virket veldig fornuftige og har alltid vært enige med valgene mine (sen bhg start), amming osv. 

Jeg hadde faktisk et spørsmål relatert til meg og min datter, og de satte opp en hel time hvor hun virkelig tok seg tid til å lytte og komme med råd. Synes det var et fint tilbud. 

Det er allerede mange kontroller ihvertfall fra 0-1 årsalderen. Om det skulle være like mange kontroller etter det så må foreldre ta seg fri fra jobb som igjen betyr tapte inntekter. Hvem skal dekke dette?

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allerede mange kontroller ihvertfall fra 0-1 årsalderen. Om det skulle være like mange kontroller etter det så må foreldre ta seg fri fra jobb som igjen betyr tapte inntekter. Hvem skal dekke dette?

0 til 1 er mange nok kontroller ja, men to års og så fire års. At man ikke tåler og ta en dag fri i året pga tapt inntekt, burde man kanskje ikke ha barn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

0 til 1 er mange nok kontroller ja, men to års og så fire års. At man ikke tåler og ta en dag fri i året pga tapt inntekt, burde man kanskje ikke ha barn. 

Spar deg for hersketeknikker. Det handlet ikke om å ikke tåle å ta fri en dag, men hvis man han kontinuerlige hyppige kontroller så er det en helt annen sak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...