AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg vet det er 100% opp til mannen min, men jeg er bare så frustrert. Bor der hvor min mann er fra. Godt gift i flere år. Han har to søsken, foreldre og en større utvidet familie. Og han er elektriker. Som ikke greier å si nei. Søskene hans har egentlig bare kontakt med han om de trenger hjelp til noe (og med to oppussingsprosjekter til boliger er det en del). Vi kan selvsagt omgås i hverdag og fest, men det er over et år siden sist de takket ja til en invitasjon fra oss og over 2 år siden de inviterte oss. Foreldrene tilbyr oss alltid hjelp hvis vi har noen prosjekter, men om vi faktisk ber om hjelp passer det aldri. De er flinke til å reise bort i helger osv. Nå skal de bytte kjøkken. De spør ikke engang om mannen kan hjelpe, de bare legger inn bestilling på hva de skal ha. Jeg bare måpte når det skjedde. Han hjelper onkler og tanter, men har heldigvis lært seg å si nei til søskenbarn... Såklart skal mannen hjelpe. Men det føles som at den eneste verdien han har for de er fagbrevet hans. Han synes dette er kjempevanskelig, fordi jeg blir lei, samtidig vet han at han har kunnskap de ikke har... Bare en utblåsning. Jeg er så lei. Anonymkode: 60733...0e6
TinaChristina Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Da får du vente til han blir like lei som deg og starter å si ifra. Men tror ikke dette er uvanlig ifht til å benytte seg litt av elektrikere, rørleggere, bilmekanikere og leger/sykepleiere i familien. Men det er jo helt forjævlig hvis de kun søker kontakt med han når de trenger ekspertise. 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Det er vel bare å bruke samme mynt, om de aldri kan når dere faktisk spør, så er det bare å gjøre det samme. Er jo ikke hans problem at de ikke får gjort slikt. Anonymkode: e65d1...1f8 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Litt det samme her. Mannen jobber med IT, og uansett hvor vi er eller hvem som kommer på besøk, så drar de opp en PC de trenger hjelp med 🙈 men det blir jo ikke helt det samme uansett, en slik «jobb» behøver ikke ta mer enn en halvtime. Skjønner godt at du finner det frustrerende! Hva sier mannen din om dette da? Og har dere prøvd å ta det opp med de det gjelder? Anonymkode: 48215...0c9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Jeg er også i en yrke som ble prøvd utnyttet fra familie og venner. Til slutt sa jeg at jeg hadde fulltidsjobb og ikke tid for gratis arbeid, men de som ønsket kan bestille jobb med 30% rabatt. Ble kun foreldrene mine som ønsket det da. Jeg gjør fajtisk fortsatt småjobber for de gratis, men de forstår nå at store jobber blir ført inn i som en vanlig jobb, og da må de betale. De andre forsvant fort da de skjønte de ikke kunne utnytte meg mer. mannen din må stå på og si at han har ikke tid å jobbe gratis og om de vil ha hjelp må dette føre inn som jobb og må betales for det. Anonymkode: 6699a...897 12
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Synes det er frekt å forvente at fagfolk skal gjøre ting gratis (dersom han gjør det) men samtidig så er det ikke opp til deg å bli sur for dette? Anonymkode: 3de6c...cc5 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Smakløst. Søstra mi er frisør og har klippet oss en del ganger osv,men vi prøver å gi noe tilbake når de trenger hjelp. Anonymkode: 4f097...ab2 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Men er det egentlig lov? Hva med samsvarserklæring og slikt? Jeg var samboer med som hadde fagbrev, men jobber med noe annet nå. Mener han sa han kun hadde lov å installere til seg selv, og til nærmeste familie opp- og nedadgående, dvs foreldre og barn. Anonymkode: 281cf...62b 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er det egentlig lov? Hva med samsvarserklæring og slikt? Jeg var samboer med som hadde fagbrev, men jobber med noe annet nå. Mener han sa han kun hadde lov å installere til seg selv, og til nærmeste familie opp- og nedadgående, dvs foreldre og barn. Anonymkode: 281cf...62b Ts her Han er veldig ansvarlig. Alt blir gjort etter boka mtp sikkerhet og innrapportering. Anonymkode: 60733...0e6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Ts her. Han er lei, men likevel føler han et ansvar å faktisk hjelpe de. Så jeg er litt fanget.. Siden mannen føler han må gjøre det, så føler jeg at jeg har et ansvar å prøve å ikke gjøre situasjonen verre for han... Sliter med å like familien hans på grunn av dette, for å være ærlig. Anonymkode: 60733...0e6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Han er veldig ansvarlig. Alt blir gjort etter boka mtp sikkerhet og innrapportering. Anonymkode: 60733...0e6 Driver han eget firma? Siden han kan levere papirer på jobben uten å ta betalt for det? Hvis han er ansatt noe sted, godtar jobben hans at han gjør oppdrag gratis på fritida? Uansett om han er ansatt eller driver eget, så driver han egentlig undergraving av yrket sitt, ved å gjøre oppdrag gratis for andre. Hvilke yrker har de han jobber gratis for? Prøv å spørre din mann om f.eks svigersøster som jobber med regnskap kan ta årsregnskapet for firmaet hans gratis... Anonymkode: 281cf...62b 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 tror jeg hadde svart boe sånt som «ja, jeg kan hjelpe dere med det, hvis dere klipper gresset i Hagen og passer ungene den og den helgen/ hjelper Per med matteleksene/ osv osv eller si at han tar betalt i kjøtt og hyggelige søndagsmiddager eller noe? Da illustrerer han at det han gjør faktisk har en verdi om ikke annet og at det at han gjør dette faktisk spiser av tiden han har med egen familie. hilsen dyrlege som har blitt grovt utnyttet i 20 år....... Anonymkode: 6c695...ae5 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 Blir ikke det dyrt for han? Det er vel ikke gratis de materialene han bruker. Anonymkode: 5eb3e...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 Det er vanlig at dette Skjer. Men det er jo en uting. En ting er å faktisk bytte tjenester, men at det bare går en vei er veldig skjevt. Folk eier ikke skam. Anonymkode: 89d10...c66 4
onyx Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Han er lei, men likevel føler han et ansvar å faktisk hjelpe de. Så jeg er litt fanget.. Siden mannen føler han må gjøre det, så føler jeg at jeg har et ansvar å prøve å ikke gjøre situasjonen verre for han... Sliter med å like familien hans på grunn av dette, for å være ærlig. Anonymkode: 60733...0e6 Er det nød- og krisesituasjoner det er snakk om? Lever disse folkene på fattigdomsgrensen og har ikke økonomi til elektriker i oppussingsprosjektet sitt? Kanskje han bør tenke mer over hva det er han faktisk hjelper dem med? For i bunn og grunn hjelper han de med å spare penger for seg selv på hans bekostning. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 Hvordan går det, TS? Har mannen klart å sette ned foten? Anonymkode: 85d98...891
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 Kjenner flere i samme situasjon som er helt prinsipielle på at de ikke gjør gratis jobb for familie og venner. Det eneste de hjelper med er praktiske oppgaver som andre nok også hadde klart og som ikke krever håndtverker-profesjon men som håndtverkere naturligvis likevel klarer bedre grunnet praktiske ferdigheter. Så kanskje mannen din bør gå litt i tenkeboksen og sette ned foten . Den holdningen som du forøvrig også sier ved «så klart skal han hjelpe..» er faktisk ikke sann Anonymkode: f9881...696
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 På 30.8.2020 den 8.50, AnonymBruker skrev: Synes det er frekt å forvente at fagfolk skal gjøre ting gratis (dersom han gjør det) men samtidig så er det ikke opp til deg å bli sur for dette? Anonymkode: 3de6c...cc5 Er jo leit om mannen bare hjelper fordi han ikke tør å si nei. Da er det jo greit å ha en kone som står opp for han.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 Min bror er elektriker og han gjør aldri noe gratis for noen. Dette fordi hvis noe skulle skje, en brann eller et eller annet så får han det på sin kappe når han ikke tar det igjennom firma. Så han sier til alle som spør om hjelp at da må dere bestille meg igjennom arbeid å betale for det. jeg tenker også at mannen din egentlig ikke har lov til å hjelpe så mange privat. Hos seg selv blir vel noe annet.. Anonymkode: 71b96...0a9 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #20 Skrevet 8. oktober 2020 Skjønner hvis det blir for mye. Men hva skjedde med de gode gamle familieverdiene? Kjenner jeg blir sjokkert når man ikke en gang kan hjelpe nærmeste familie...kanskje det er meg det er noe galt med?😶 Anonymkode: dbdb6...0c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå