Gå til innhold

Store gule buser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alltid litt tett i nesa. Er ikke forkjøla. Og slutta for er halvt år siden med otrivin.  Men innimellom i perioder så har jeg sånne store gule seige «buser» som liksom sitter fast langt inni nesa og som må blåses ut med kraft. De er store gule med av og til litt blod i. Seige.

er som sagt ikke forkjøla,sånn har jeg vært i mange mnd, og kommer og går litt. Snørr ellers er blank. Er allergisk, men trodde allergisesingen var over nå.. noen som har noe forklaring ?

Anonymkode: a70f6...a72

• Liker 2
Skrevet

Lan være at slimhinnene i nesa di ikke virker helt optimalt ennå etter Otrivin bruk.

Anonymkode: b6ae4...be8

• Liker 1
Skrevet

Hvordan smaker den?

Anonymkode: 03540...816

Skrevet

Hva kan være grunnen til at man har mye buser, og at de av og til / ofte er gule over lengre tid?. (Snakk om. Flere måneder), 

Skrevet

Er nok bihuleslimhinnene som jobber seg opp igjen. Helt normalt etter bruk av otrivin og det vil ta opptil 2 år før de er normale igjen

Anonymkode: 2d786...ccd

Skrevet

Hva hadde svaret vært om jeg ikke sa det med otrivin? Det er ikke sikkert detter grunnen, er jo en grunn til at jeg ble avhengig av otrivin i utg punktet

• Liker 1
Skrevet

Snørret mitt er også blankt, mens buser er gule. Kanskje fordi snørr er ferskt,mens buser har liggi inni der og størkna ei tid,og har guffe i seg? 

-bruker ikke otrivin så det har ikke sammenheng

Anonymkode: 2687b...b89

• Liker 1
Skrevet
På 30.8.2020 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Lan være at slimhinnene i nesa di ikke virker helt optimalt ennå etter Otrivin bruk.

Jeg misbrukte Otrivin på 80-tallet og slimhinnene i nesen vil aldri bli helt friske.

• Liker 1
Skrevet
På 30.8.2020 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid vil det ta da? Leser at det kan ta «noen uker», men nå snakker vi måneder, har også lest at det kan ta ett til to år men det er kanskje ikke så vanlig.

men det svinger jo litt gjennom dagen og varierer dag til dag, noen dager er bedre, det veksler fra side til side og. Open dager er det buser, andre dager bare føles det «tett» selv om jeg får inn luft i nesa, men ikke optimalt og må liksom streve litt mer for p puste dypt/ordentlig med nesa, er det pga det er hovent?

noen med erfaring med hovne nesemuslinger? Kan det skyldes otrivin, og kan det også variere?

Skrevet

Har ikke hatt dette problemet, men i pollensesongen skyller jeg nesen med saltvann hver kveld.  Du kan jo prøve det og se om det blir mindre irritasjon.  Det vil også myke opp slimet slik at det blir lettere å blåse ut.  

Anonymkode: ecd48...e13

Skrevet

Jeg har dette. Kronisk rhinitt. Og sår i nesa med mye gule skorper som bivirkning Etter biologisk medisin. Ser og ut som jeg har nesemusling når jeg kikker inn i den svært hovne nesa mi. Blitt spurt om å komme til ØNH men legen sier det ikke er vits i. 

Anonymkode: 12da4...8f7

• 1 måned senere...
Skrevet
På 9.9.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har dette. Kronisk rhinitt. Og sår i nesa med mye gule skorper som bivirkning Etter biologisk medisin. Ser og ut som jeg har nesemusling når jeg kikker inn i den svært hovne nesa mi. Blitt spurt om å komme til ØNH men legen sier det ikke er vits i. 

Anonymkode: 12da4...8f7

Men er det «vanlig» å ga gul snørr i månedsvis? Ikke sånn ta all snørr er gul, men jeg er så tett hele tiden, det sitter liksom fast her og der, og innimellom kommer det gul litt tjukk snørr. Dette føles ikke normalt. Men er jo rart hvis man har en infeksjon som varer i flere mnd og man ikke er «syk».

en som nevnte hoven nesemusling her, kan det å redusere den bedre passasjen av luft og også slim/snørr?

Skrevet

Jeg har det sånn hele "vintersesongen" (fra august-september til mai-juni. Tror nok det er tørr inneluft og støv på arbeidsplassen som gjør det mest for min del. Jeg har aldri brukt en eneste dråpe nesespray i hele mitt liv. 

Anonymkode: 61fa1...4ce

• Liker 1
Skrevet

Noen som har fått kortisontabletter for å slå ned lignende? Er ikke så lysten på det selvsagt, men begynner å bli desperat og ingenting funker. Så føler jeg må ha noen forslag/spørsmål til legen, for de finner jo ikke på løsninger selv. 

Gitt at det er betennelsestilstand i nesa selvsagt da. Men vil det da isåfall slå ned betennelsen, men vil den da ikke blusse opp igjen når kuren er ferdig?

Skrevet

Føler også jeg blir tettere når jeg bruker saltvann. Har en sånn sprøyte, men klarer ikke å spyle gjennom, føler at vannet bare «setter» seg fast inni der.. haha. Og etterpå føles det tett. Saltvann skal jo være gull sier folk,,

Annonse
Skrevet

Det er helt naturlig. Vi puster inn støv og rusk, samt bakterier, som blir fanget opp av snørret for beskyttelse mot sykdom og plager i luftrøret, og kan også gi farge til snørret. Buser som får ligge en stund, vil også tørke ut og sette seg langs neseveggen. Det krever da åpenbart kraft for å blåse ut når det har festet seg, og slimhinnene i nesa er så utrolig skjøre og blør veldig lett. Så når en buse blir revet av neseveggen, er det veldig naturlig at det kan oppstå en blødning i varierende mengde. 

Du må pusse nesa oftere, sånn kraftig utblåsning hver dag, gjerne morgen og kveld. Det kan være enklere å gjøre etter dusj, da det varme vannet/dampen vil gjøre at det løsner. Det kan også hjelpe å sitte med ansiktet over en skål/gryte i dampende vann i noen minutter eller så, for å løsne opp og så pusse nesa etterpå. 

Anonymkode: 446d5...77c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...