AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #21 Skrevet 30. august 2020 Skjønte ikke at jeg selv trengte briller en gang, før jeg hadde gått sånn et par år. På andre må det jo være enda vanskeligere å oppdage, spesielt nærsynthet. Man selv vet jo ikke at man ser dårlig, man er jo vant til det... Anonymkode: 25f62...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #22 Skrevet 30. august 2020 Ofte kan de meste åpenbare tingene være de man kommer på sist. Vær glad dere fant ut av det nå, og at det faktisk ikke er noe mer alvorlig galt med jentungen. Legg det bak dere og fokuser fremover. Anonymkode: 5513e...819 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #23 Skrevet 30. august 2020 (endret) 22 timer siden, Peggy-Lovise skrev: Ja, selvfølgelig har vi et ansvar som foreldre! Men det er INGEN som har tenkt på syn. Ikke vi, ikke skolen, ikke barnehagen! Ingen! Det er ikke noe jeg sier for å gå i forsvar. Jeg har verdens verste samvittighet for dette. Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. Jeg har jo fortalt deg i mer detalj hvorfor det ikke er tilfeldig hvem dette skjer med, og med dette begrunnet at det faktisk er helt reelt at det aldri kunne skjedd med mitt barn. Men OK, du skal få en gjennomgang på basalt nivå: Dette her handler om demografi, der man studerer fenomener på befolkningsnivå ved å organisere utvalget i «grupper» basert på variabler som f.eks alder, generasjon (og med dette hva man vet om karakteristiske input og livsløp og kultur i deres generasjon), utdanningsnivå, økonomi, (sosioøkonomiske parametre kan kombineres med kunnskap om hvilken kultur og virkelighetsforståelse som er utbredt i et gitt segment over et gitt tidsrom osv). Dette er et fagfelt innen statistikk på humaniorasiden, og fordi vi har sosialdemokratiske verdier og et offentlig helsevesen der alle har krav på hjelp her i landet kan man benytte demografi til å studere pasientforløp. Nettopp fordi TILGJENGELIGHET (fins ikke/har ikke råd) er en mye mindre utbredt konfunderende faktor her enn i samfunn det helsetjenester er privatisert. Spesifikt for tannhelse og synsfeil som ikke er alvorlige så betaler vi selv, og JA dette har noe å si demografisk, men IKKE i forhold til det som er sakens kjerne her - nemlig at du ikke VISSTE at dette var noe du skulle fått sjekket ordentlig for lenge siden. Det betyr ikke at du er dum, men det betyr helt klart at det var noe du ikke visste, som du strengt tatt hadde alle forutsetninger for å vite. Det står i gratisartikler på nett hvert år, hvilket du har tilgang til siden du beviselig greier å sitte her og uttrykke deg digitalt. Og STATISTISK SETT betyr DET IGJEN (du visste ikke, du burde ha visst men du uttrykker at du anser det som urimelig) at du med grei sannsynlighet også vil kunne risikere å kategoriseres inn i en gruppe som på flere felt (av ulike grunner) ikke nyttegjør seg av det de burde i informasjonssamfunnet. Det betyr for øvrig også at det er ganske lett å forklare hvorfor du syns det er helt usannsynlig at dette skulle være allment kjent problematikk og vanlig for foreldre å sjekke, mens det i min krets er en selvfølge. Men det kan vi ta i neste forelesning. Uansett er det helt påviselig og udiskutabelt sånn at enten du liker det eller ikke, så er det vi som vet, skjønner og evner å implementere dette her i eget liv som ivaretar vår egen og våre barns helse på den beste måten når det gjelder å sørge for rett behandling til rett tid. Det er DET jeg ber deg om å tenke over. Dette er statistikk, så det betyr IKKE at det er mulig å si sikkert hvordan ting forholder seg på individnivå (altså akkurat for deg), MEN det betyr likevel at dette er gyldige mønster på et folkehelsenivå, og ting som vi som ikke kjenner deg gjør rett i å forholde oss til. Dette er helt reelle fenomener. Og det kan du synes er snobbete til det gror mose på deg; det blir ikke mindre sant av den grunn. Anonymkode: bef68...f26 Endret 31. august 2020 av Perelandra 1
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #24 Skrevet 30. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har litt av samme historie. En gutt som slet med å knekke koden og brukte lang tid på å få ting til. Han tok også evnetest som var helt normal, han trengte bare tid. Synsundersøkelsen hos helsesøster slo ikke ut. Men det rare er at den slo ut på lillebroren som vi da tok med til øyelege og viste litt langsynt og han fikk lesebriller. Så da den testen ikke slo ut på han så tenkte vi at det ikke var synet. Men da han sa han plutselig ikke så bokstavene godt uten skikkelig lys, da snakker vi type sollys så skjønte vi det. Da gikk han i slutten av tredje klasse. Det viste seg at han var langsynt og hadde skjeve hornhinner. Superskjeve hornhinner og langsynt på +6 og +7. Øyelegen sa at barn kompenserer så godt at det til tider kan være svært vanskelig å forstå at det er synet. Barnet fikk en helt ny verden stakkars. Anonymkode: 02a54...b41 Ikke sant! Det var det de sa til meg også. Så at det gikk godt! Satser på at det blir bedre med briller her også.
Perelandra Skrevet 31. august 2020 #25 Skrevet 31. august 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå