Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 #1 Del Skrevet 30. august 2020 (endret) Har ei jente som nettopp har begynt i 6.klasse. Hun har slitt med skolearbeid hekt siden hun begynte på skolen. Spesielt teoretiske fag. Hun var sein med å knekke lesekoden, selv om hun kunne alle bokstavene da hun var 4. Lekser har alltid vært et lite he..... Og hun hater å lese. Først da hun fikk ny lærer i 5. klasse ble det tatt skikkelig tatt i dette, og i vår/tidlig sommer (utsatt pga korona) tok hun logostest (dysleksi) på skolen. Denne viste at hun ikke har dysleksi. Vi har også vært på samtale med skole og ppt, og hun har tatt en evnetest hos ppt. Denne viste heller ikke noe galt. Ikke noe annet enn at hun trenger ro og litt lenger tid enn andre på å løse oppgaver. Så har hun en lillebror på 3 år som det siste halvåret har begynt å skjele mer og mer. Vi var hos fastlegen med dette og ble henvist til øyeavd på sykehuset. Her viser det seg at lillebror er veldig langsynt og skal ha briller med styrke +5. Da tenker jeg at kanskje 11-åringen også burde sjekkes. Er det ikke noe galt så har vi ihvertfall sjekka. Men joda.. langsynt hun også, styrke +3,5. Herregud så dårlig samvittighet jeg har for at dette ikke har vært tenkt på tidligere! Får vondt i hele meg 😭 Ikke rart hun sliter med skolearbeid, og spesielt lesing. Så mye energi hun må ha brukt på å konsentrere deg og bare å se skikkelig. Ikke rart hun blir fort lei og sint. Mammahjertet mitt brister. Tenker at skolen (og i sin tid barnehagen) også burde ha tenkt i disse baner, men det har aldri vært nevnt. Nå venter vi på brillene, og jeg håper av hele mitt hjerte at det kan hjelpe henne litt. Og til dere andre med barn som sliter med skolearbeid og ingen har nevnt synet. Sjekk heller en gang for mye! Vi har en 4. klassing også, og han venter på time til synstest nå.. Endret 16. januar 2021 av Peggy-Lovise Kan denne slettes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 30. august 2020 #2 Del Skrevet 30. august 2020 Briller vil sikkert hjelpe! Her ble sjeling og langsynthet oppdaget da ungen var 2 år (hun er 13 nå). Men hvorfor har dere ikke fått sjekket synet hennes tidligere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, MarianneE skrev: Briller vil sikkert hjelpe! Her ble sjeling og langsynthet oppdaget da ungen var 2 år (hun er 13 nå). Men hvorfor har dere ikke fått sjekket synet hennes tidligere? Jeg har rett og slett ikke tenkt på at hun kan se dårlig. Hverken jeg eller barnefar bruker briller. Dvs jeg har lesebriller, men en styrke på +0,75. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 30. august 2020 #4 Del Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, Peggy-Lovise skrev: Jeg har rett og slett ikke tenkt på at hun kan se dårlig. Hverken jeg eller barnefar bruker briller. Dvs jeg har lesebriller, men en styrke på +0,75. Skjønner, jeg forstår godt at du har dårlig samvittighet for at barnet har hatt det vanskelig pga dårlig syn, men prøv å tenk på hvor mye bedre hun får det fremover og hvor mye enklere b.la skolearbeid blir for henne. Dette går seg helt sikkert bra til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 30. august 2020 40 minutter siden, MarianneE skrev: Skjønner, jeg forstår godt at du har dårlig samvittighet for at barnet har hatt det vanskelig pga dårlig syn, men prøv å tenk på hvor mye bedre hun får det fremover og hvor mye enklere b.la skolearbeid blir for henne. Dette går seg helt sikkert bra til! Jeg håper virkelig dette hjelper. Får så vondt av henne 😭💜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg tenker på den ene siden at det er litt rart at ingen av dere (familie, skole, barnehage; dere har like stort ansvar) har tenkt på dette før, samtidig som jeg vet av egen erfaring hvor flinke enkelte kan være til å kompensere for synsfeil. Datteren min ble akkurat som din, men vi hjemme begynte å mistenke det allerede like etter fylte fire år. Hun hadde kontroll på alle bokstaver, og kunne både stave (muntlig) og skrive lange setninger, men når hun skulle lese stokket det seg helt for henne og det endte raskt med raseri. Far og jeg har briller selv, så vi tenkte det kunne være det, men helsestasjonen sa jo at hun så godt, og det samme sa barnehagen. Barnelegen på helsestasjonen erklærte at hun ikke anså det som fruktbart å følge dette opp videre - det var nok snarere umodenhet som forårsaket frustrasjonen, så vi måtte slutte å mase om den lesingen (som barnet selv ønsket å drive med). Poenget er at man KAN se godt, og samtidig ha behov for briller, fordi øynene blir slitne av å kompensere! Dette er det veldig mange, både med og uten fagkompetanse, som ikke vet. Etter femårsdagen begynte datteren min å få hodepine jevnlig, og da dette fortsatte etter at pollensesongen var avsluttet gikk vi til en optiker med tilknyttet øyelege. De skjønte raskt at hun trengte briller, og samme dag som hun fikk dem leste hun uten problemer både skilt, etiketter og to små bøker. Anonymkode: bef68...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Del Skrevet 30. august 2020 1 time siden, Peggy-Lovise skrev: Har ei jente som nettopp har begynt i 6.klasse. Hun har slitt med skolearbeid hekt siden hun begynte på skolen. Spesielt teoretiske fag. Hun var sein med å knekke lesekoden, selv om hun kunne alle bokstavene da hun var 4. Lekser har alltid vært et lite he..... Og hun hater å lese. Først da hun fikk ny lærer i 5. klasse ble det tatt skikkelig tatt i dette, og i vår/tidlig sommer (utsatt pga korona) tok hun logostest (dysleksi) på skolen. Denne viste at hun ikke har dysleksi. Vi har også vært på samtale med skole og ppt, og hun har tatt en evnetest hos ppt. Denne viste heller ikke noe galt. Ikke noe annet enn at hun trenger ro og litt lenger tid enn andre på å løse oppgaver. Så har hun en lillebror på 3 år som det siste halvåret har begynt å skjele mer og mer. Vi var hos fastlegen med dette og ble henvist til øyeavd på sykehuset. Her viser det seg at lillebror er veldig langsynt og skal ha briller med styrke +5. Da tenker jeg at kanskje 11-åringen også burde sjekkes. Er det ikke noe galt så har vi ihvertfall sjekka. Men joda.. langsynt hun også, styrke +3,5. Herregud så dårlig samvittighet jeg har for at dette ikke har vært tenkt på tidligere! Får vondt i hele meg 😭 Ikke rart hun sliter med skolearbeid, og spesielt lesing. Så mye energi hun må ha brukt på å konsentrere deg og bare å se skikkelig. Ikke rart hun blir fort lei og sint. Mammahjertet mitt brister. Tenker at skolen (og i sin tid barnehagen) også burde ha tenkt i disse baner, men det har aldri vært nevnt. Nå venter vi på brillene, og jeg håper av hele mitt hjerte at det kan hjelpe henne litt. Og til dere andre med barn som sliter med skolearbeid og ingen har nevnt synet. Sjekk heller en gang for mye! Vi har en 4. klassing også, og han venter på time til synstest nå.. Det er da like mye dere som foreldre sitt ansvar... Anonymkode: 5a4d8...e14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 30. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da like mye dere som foreldre sitt ansvar... Anonymkode: 5a4d8...e14 Stått opp med feil fot i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 30. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på den ene siden at det er litt rart at ingen av dere (familie, skole, barnehage; dere har like stort ansvar) har tenkt på dette før, samtidig som jeg vet av egen erfaring hvor flinke enkelte kan være til å kompensere for synsfeil. Datteren min ble akkurat som din, men vi hjemme begynte å mistenke det allerede like etter fylte fire år. Hun hadde kontroll på alle bokstaver, og kunne både stave (muntlig) og skrive lange setninger, men når hun skulle lese stokket det seg helt for henne og det endte raskt med raseri. Far og jeg har briller selv, så vi tenkte det kunne være det, men helsestasjonen sa jo at hun så godt, og det samme sa barnehagen. Barnelegen på helsestasjonen erklærte at hun ikke anså det som fruktbart å følge dette opp videre - det var nok snarere umodenhet som forårsaket frustrasjonen, så vi måtte slutte å mase om den lesingen (som barnet selv ønsket å drive med). Poenget er at man KAN se godt, og samtidig ha behov for briller, fordi øynene blir slitne av å kompensere! Dette er det veldig mange, både med og uten fagkompetanse, som ikke vet. Etter femårsdagen begynte datteren min å få hodepine jevnlig, og da dette fortsatte etter at pollensesongen var avsluttet gikk vi til en optiker med tilknyttet øyelege. De skjønte raskt at hun trengte briller, og samme dag som hun fikk dem leste hun uten problemer både skilt, etiketter og to små bøker. Anonymkode: bef68...f26 Det sa optiker også, at hun nødvendigvis ikke ser dårlig, men at hun anstrenger seg veldig og blir fort sliten. Jeg er hverken optiker eller lege, og har som sagt ikke tenkt så langt. Langsynthet er mye vanskeligere å oppdage enn nærsynthet. Hun skjeler heller ikke som lillebroren. Hun har likt å jobbe med hendene, typ tegning, perling og andre typer nærarbeid. 🤷♀️🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Del Skrevet 30. august 2020 Det kan være vanskelig å oppdage synsfeil hos barn, nettopp pga kompensering. Synd det er rart at du skylder på bhg/skole, det er da dere foreldre som har hovedansvaret og er mest med barnet, og dermed burde tenkt i de baner like mye som dem. Forhåpentligvis går deg seg til når hun blir vant til å bruke brillene, men det å venne seg til briller kan også ta en stund, mange får hodepine og trøtte øyne den første tiden. Anonymkode: 93eee...996 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Del Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, Peggy-Lovise said: Det sa optiker også, at hun nødvendigvis ikke ser dårlig, men at hun anstrenger seg veldig og blir fort sliten. Jeg er hverken optiker eller lege, og har som sagt ikke tenkt så langt. Langsynthet er mye vanskeligere å oppdage enn nærsynthet. Hun skjeler heller ikke som lillebroren. Hun har likt å jobbe med hendene, typ tegning, perling og andre typer nærarbeid. 🤷♀️🤷♀️ Ja, som sagt, det er forståelig for meg at det KAN gå så langt. Forskning viser jo at folk flest tenker at hvis ungen trenger briller så merker man det vel på dem. Men samtidig tenker jeg at det er nå litt snodig å tenke at du «er hverken optiker eller lege», så da er det ikke naturlig at du har kunnskap nok om det til å i det hele tatt mistenke det. Det er VELDIG godt kommunisert fra fagmiljøene og ut mot alt av forelder&barn-publikasjoner, skolestart-artikler osv at mange barn og unge har skjulte synsfeil, osv. Og det er også en klar anbefaling rettet mot alle foreldre, som gjentas hvert eneste år at ALLE barn bør få en ordentlig synssjekk i forbindelse med skolestart og så gjentatte ganger i løpet av grunnskolen. Og da menes altså IKKE den syndsbekjennelse de får på helsestasjonen der de bare ser på en sånn plakat osv - for den avdekker ingen av disse mer subtile synsfeilene. Jeg er ikke helsepersonell, og jeg har visst om dette her siden lenge før jeg fikk barn, bare ved å lese aviser og holde meg normalt orientert om samfunnet rundt meg. Alle i omgangskretsen min vet også slike ting, uten at de er leger eller optikere alle sammen, de heller. Jeg skjønner at du klandrer deg selv, og at du har et behov for å plassere dette ansvaret hos noen andre, og med rette også. Og ALLE går på en smell i ny og ne. Men du har også ansvar som barnets forelder, og hvis du klarer å ta et skritt tilbake nå og notere deg at (1) du kan ikke nødvendigvis bare stole på at skolen tar tak, og (2) DU lot også ungen bli 11 år før ungen fikk hjelp med noe som er allment kjent og som du hadde alle muligheter til å ha orientert deg om, så kanskje det kan være konstruktivt for verktøykassen din som forelder videre? For skjedd er skjedd, men statistikk viser at det slett ikke er helt tilfeldig hvem det skjer med. Tilgangen til informasjonen er jo der ute. Og ja, vi gjør alle tabber som foreldre, men ikke alle tabber har like store konsekvenser. Jeg krysser fingrene for at datteren din får hjelp til å ta igjen det tapte når det gjelder både leseglede, lekseglede og lesehastighet, for dette påvirker SÅ mye av veien videre for henne. Anonymkode: bef68...f26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Del Skrevet 30. august 2020 Bedre å være langsynt enn trangsynt. 😆 Anonymkode: ac50c...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Del Skrevet 30. august 2020 😂🙈 «syndsbekjennelse» er Autocorrect for SYNSUNDERSØKELSE. Anonymkode: bef68...f26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 30. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, som sagt, det er forståelig for meg at det KAN gå så langt. Forskning viser jo at folk flest tenker at hvis ungen trenger briller så merker man det vel på dem. Men samtidig tenker jeg at det er nå litt snodig å tenke at du «er hverken optiker eller lege», så da er det ikke naturlig at du har kunnskap nok om det til å i det hele tatt mistenke det. Det er VELDIG godt kommunisert fra fagmiljøene og ut mot alt av forelder&barn-publikasjoner, skolestart-artikler osv at mange barn og unge har skjulte synsfeil, osv. Og det er også en klar anbefaling rettet mot alle foreldre, som gjentas hvert eneste år at ALLE barn bør få en ordentlig synssjekk i forbindelse med skolestart og så gjentatte ganger i løpet av grunnskolen. Og da menes altså IKKE den syndsbekjennelse de får på helsestasjonen der de bare ser på en sånn plakat osv - for den avdekker ingen av disse mer subtile synsfeilene. Jeg er ikke helsepersonell, og jeg har visst om dette her siden lenge før jeg fikk barn, bare ved å lese aviser og holde meg normalt orientert om samfunnet rundt meg. Alle i omgangskretsen min vet også slike ting, uten at de er leger eller optikere alle sammen, de heller. Jeg skjønner at du klandrer deg selv, og at du har et behov for å plassere dette ansvaret hos noen andre, og med rette også. Og ALLE går på en smell i ny og ne. Men du har også ansvar som barnets forelder, og hvis du klarer å ta et skritt tilbake nå og notere deg at (1) du kan ikke nødvendigvis bare stole på at skolen tar tak, og (2) DU lot også ungen bli 11 år før ungen fikk hjelp med noe som er allment kjent og som du hadde alle muligheter til å ha orientert deg om, så kanskje det kan være konstruktivt for verktøykassen din som forelder videre? For skjedd er skjedd, men statistikk viser at det slett ikke er helt tilfeldig hvem det skjer med. Tilgangen til informasjonen er jo der ute. Og ja, vi gjør alle tabber som foreldre, men ikke alle tabber har like store konsekvenser. Jeg krysser fingrene for at datteren din får hjelp til å ta igjen det tapte når det gjelder både leseglede, lekseglede og lesehastighet, for dette påvirker SÅ mye av veien videre for henne. Anonymkode: bef68...f26 Omg! Så bra at nettopp DU er perfekt! Hva mener du med at det ikke er tilfeldig hvem det skjer med? Jeg ser på meg selv som ganske opplyst og med gode allmenkunnskaper. Til og med optiker lurte på om vi hadde grunn til mistanke og at det å mislike lesing ikke nødvendigvis hadde med synet å gjøre.. Jeg tror ikke det er veldig mange barn som tas med på synstest før skolestart. (Utenom den på helsestasjonen). Hopp ned fra din høye hest, og prøv å vær litt ydmyk. Akkurat nå er du bare blærete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #15 Del Skrevet 30. august 2020 Det ER ikke helt tilfeldig hvem det skjer med, for pasientforløp generelt avhenger ikke kun av helsepersonells tilgjengelighet og kompetanse! Dette er det forsket på på befolkningsnivå, med veldig store utvalg og over lang tid. All forskning tyder på at pasienters (og i ditt tilfelle pårørendes) evne til selv å nyttegjøre seg av informasjon og tilbud som er tilgjengelig i STOR grad påvirker både kvaliteten på tjenestene de mottar, hvorvidt behov fanges opp, og i hvor stor grad behovene ender opp med å bli avhjulpet. Du kan godt få kilder på det - fra både The Lancet og Legeforeningen om nødvendig. Så jeg er ikke på noen høy hest; jeg har bare kvalitetssikret, fagfellevurdert kunnskap om dette - som sagt helt uten å være hverken helsepersonell eller hysterisk. Men rett og slett fordi det er like tilgjengelig som dette forumet. Jeg forteller deg at akkurat dette kunne faktisk ikke ha skjedd mitt barn, eller våre venners barn, for vi vet om det og sjekker det. Men hvis det var vanskelig: Det er du som ikke har visst at dette var noe å følge opp, selv om det står beskrevet i det vide og det brede i aviser og på nett hvert år at dette ER noe man bør sjekke rutinemessig. Og det er det lurt å tenke over. Anonymkode: bef68...f26 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Del Skrevet 30. august 2020 18 minutter siden, Peggy-Lovise skrev: Omg! Så bra at nettopp DU er perfekt! Hva mener du med at det ikke er tilfeldig hvem det skjer med? Jeg ser på meg selv som ganske opplyst og med gode allmenkunnskaper. Til og med optiker lurte på om vi hadde grunn til mistanke og at det å mislike lesing ikke nødvendigvis hadde med synet å gjøre.. Jeg tror ikke det er veldig mange barn som tas med på synstest før skolestart. (Utenom den på helsestasjonen). Hopp ned fra din høye hest, og prøv å vær litt ydmyk. Akkurat nå er du bare blærete. Må si meg fullstendig enig med Anonymkode: bef68...f26 . Foreldre må ikke glemme sitt ansvar. Du går veldig i forsvar, sikkert fordi ab fant et ømt punkt. Men nå har du lært, kan ikke gå utifra at alle andre skal følge opp, her har man faktisk et ansvar som foreldre. Anonymkode: fcb85...d25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 30. august 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 30. august 2020 (endret) Ja, selvfølgelig har vi et ansvar som foreldre! Men det er INGEN som har tenkt på syn. Ikke vi, ikke skolen, ikke barnehagen! Ingen! Det er ikke noe jeg sier for å gå i forsvar. Jeg har verdens verste samvittighet for dette. Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. Endret 31. august 2020 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #18 Del Skrevet 30. august 2020 (endret) 22 timer siden, Peggy-Lovise skrev: Ja, selvfølgelig har vi et ansvar som foreldre! Men det er INGEN som har tenkt på syn. Ikke vi, ikke skolen, ikke barnehagen! Ingen! Det er ikke noe jeg sier for å gå i forsvar. Jeg har verdens verste samvittighet for dette. Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. Det er jo velkjent at barn som sliter med konsentrasjon skal sjekke syn og hørsel, for mange ganger ligger forklaringen der. Barn som ikke ser, hører eller klarer å uttrykke seg har ofte en sansefeil. Det er ikke bhg/skole sitt ansvar å ha oversikt over hvilke helseundersøkelser du har gjort med barnet ditt, de er heller ikke helsepersonell, det ligger til foreldrerollen. Anonymkode: 93eee...996. Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 31. august 2020 av Perelandra 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #19 Del Skrevet 30. august 2020 Glemte å føye til; sansefeil fører til utagering pga manglende kommunikasjonsevner og forståelse for situasjonen. Anonymkode: 93eee...996 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #20 Del Skrevet 30. august 2020 Vi har litt av samme historie. En gutt som slet med å knekke koden og brukte lang tid på å få ting til. Han tok også evnetest som var helt normal, han trengte bare tid. Synsundersøkelsen hos helsesøster slo ikke ut. Men det rare er at den slo ut på lillebroren som vi da tok med til øyelege og viste litt langsynt og han fikk lesebriller. Så da den testen ikke slo ut på han så tenkte vi at det ikke var synet. Men da han sa han plutselig ikke så bokstavene godt uten skikkelig lys, da snakker vi type sollys så skjønte vi det. Da gikk han i slutten av tredje klasse. Det viste seg at han var langsynt og hadde skjeve hornhinner. Superskjeve hornhinner og langsynt på +6 og +7. Øyelegen sa at barn kompenserer så godt at det til tider kan være svært vanskelig å forstå at det er synet. Barnet fikk en helt ny verden stakkars. Anonymkode: 02a54...b41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå