Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i uke 13 og har blitt kraftig syk. Jeg sliter med en utrolig ekkel hoste, sår hals og føler meg utrolig dårlig. Har ikke feber som jeg vet om i hvert fall, men det skal man ikke se helt bort i fra. Har nesten ikke stemme igjen og når jeg svelger gjør det vondt. Puster normalt, men kan vær litt ubehagelig pga halsen. 

Samboeren er veldig bekymret da jeg er gravid og er i dårlig form. Jeg brekker meg ofte og kaster opp i dag. 

Kan jeg kontakte legevakten og forhøre dem? Har stort sett bare vært inne pga bekkenløsning og tviler det er corona. 

Anonymkode: fa11b...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ring legevakta! Er noen andre rundt deg syk?

Anonymkode: 5c54e...91d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja ring legevakta! Er noen andre rundt deg syk?

Anonymkode: 5c54e...91d

nei, ingen andre

Skrevet

Du må gjerne ringe, men blir nok ganske sikkert ikke bedt om å komme. 

Anonymkode: c3542...9aa

• Liker 6
Skrevet

er redd for å plage de på legevakten siden jeg ikle har feber...

Skrevet

Kan vel vente til i morgen da det alltid er fullt på legevakten!

Anonymkode: 2008f...e30

Skrevet

Hva tenker du skal skje dersom du blir undersøkt av lege? Jeg mener, legen kan ikke gjøre deg frisk fra et luftvegisvirus. Selv om det skulle være nytt koronavirus, gjør de ingenting. De vil jo helst ikke ha luftveissyke inn, med mindre du behøver hjelp. Gjør du det? Eller kan du fint overleve hjemme til i morgen? Eller mandag? 

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo selvsagt ha en bakteriell infeksjon i hals, men det kommer som oftest med feber. De fleste voksne tåler fint en bakteriell infeksjon i hals uten umiddelbar behandling også... 

Skrevet

Ring legevakten, de kan fortelle deg hva du skal gjøre. Og neida, du forstyrrer dem ikke, det er dette vi er her for. Kanskje ber de deg ringe legen imorra, men uansett kan de gi deg gode råd. 

Anonymkode: 099c6...73b

• Liker 1
Skrevet

Koronatest, selv om du tror det ikke er det. Jeg leste en tråd her om en som ikke fikk komme på svangerskapskontroll pga løs mage. Lurt å skaffe seg test og bevise at det ikke er korona. Hvis du virkelig føler deg dårlig og trenger hjelp ringer du legevakten. Men først å frems prøv å få deg litt søvn.

• Liker 5
Skrevet

har jordmor time på mandag, men den må jeg nå avlyse pga sykdom.

Kan ta kontakt med legen på mandag da jeg er nå bevisst i hodet men har vondt i kroppen. Har smerte på venstre side av ribbein som ikke går bort. Men lungene er ok, pusten er bare vond/ekkel pga halsen (?)

Er bare redd om det skulle vær noe som kan ta livet av babyen i magen om jeg ikke får hjelp.

TS.

Skrevet

Når du er 13 uker på vei så er det begrenset hva de kan gjøre uansett . Du er nok forkjølet som de fleste er nå for tiden, veldig typiske symptomer, tviler på at det er corona. Men er du nå usikker så ringer du legevakten å hører med de.

Anonymkode: 6f9e6...9af

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke "farlig" å bli syk som gravid, dette hadde jeg under normale omstendigheter ikke ringt legevakten for, gravid eller ei. Men i disse korona-tider (med k forresten) så ville jeg ha ringt korona-telefonen og fått meg testet. Du skal uansett holde deg hjemme til du er symptomfri (+1 dag eller 2?), men om du har korona bør vel samboer også holde avstand og kanskje i karantene selv? Er ikke helt oppdatert på det der. 

Men alle med symptomer bør testes, feber eller ei. 

Anonymkode: 64a33...174

• Liker 3
Skrevet

Du har større mulighet for "superinfeksjon" ved sykdom under graviditet, eks vanlig influensa som utvikler lungebetennelse. Ville tatt en crp om jeg var deg. Er den normal må du bare ta tiden til hjelp.

Anonymkode: e6eff...fe6

Skrevet

Ta kontakt å hør .
Jeg selv fikk en kraftig influensa med feber da jeg gikk gravid - var da flere mnd på vei . Ble liggende i flere dager før det ble så ille at jeg ba samboeren om å kjøre meg til lege. Jeg var også redd for at dette ville påvirke babyen da jeg var så syk . Måtte ligge på benken hos legen da jeg ikke greide å sitte . Legen sjekket meg men kunne ikke gjøre noe ,  Jeg hadde influensa men ble beroliget at babyen var godt beskyttet . 

Anonymkode: 8cce5...165

Skrevet

Om du skulle få feber, ikke vær redd for å ta Paracet! Det er vel feberen som er det farligste for en gravid under sykdom, så viktig å få feberen ned, om du får feber 😊

Anonymkode: d6a32...095

• Liker 2
Skrevet

Uansett vil det være lurt å ta en koronatest. Så kan du opplyse om at den er tatt når du snakker med lege, ellers blir du nok bedt om å ta en uansett. 

Anonymkode: 54240...bcb

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er i uke 13 og har blitt kraftig syk. Jeg sliter med en utrolig ekkel hoste, sår hals og føler meg utrolig dårlig. Har ikke feber som jeg vet om i hvert fall, men det skal man ikke se helt bort i fra. Har nesten ikke stemme igjen og når jeg svelger gjør det vondt. Puster normalt, men kan vær litt ubehagelig pga halsen. 

Samboeren er veldig bekymret da jeg er gravid og er i dårlig form. Jeg brekker meg ofte og kaster opp i dag. 

Kan jeg kontakte legevakten og forhøre dem? Har stort sett bare vært inne pga bekkenløsning og tviler det er corona. 

Mest sannsynlig har du blitt smittet av et eller annet virus. Du kan ikke vite om den du har blitt smittet av har corona eller et annet forkjølelsesvirus. Ville ringt legevakta.

Anonymkode: 43e85...0ef

Skrevet

Når jeg har blitt forkjølet under graviditet så har jeg ofte blitt mye mer syk enn jeg vanligvis pleier. Du kan jo ringe legevakt eller eventuelt ta en videokonsultasjon hos kry eller dr dropin. Men jeg tror ikke det er så mye de kan gjøre. Får du feber så ta Paracet. 

Anonymkode: 025f5...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...