Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

denne skulle gjerne vært under et annet emne; men tar sjansen. jeg er en 39 år gammel kvinne som har vært i lavtlønnsyrke hele livet, mest pga en dårlig barndom med mye mobbing. sosial angsten og dårlig selvtillit hindret meg i å studere, selv om jeg var flink i alle fagene på vg.

som voksen, dårligstilt økonomisk bestemte jeg meg for å ta høyere utdanning ved siden av jobb, så jeg jobber 50% og studerer 100%. dette er drømmestudiet for meg, og jeg trives. men jeg er også en del syk, og har noe problem med hukommelse og konsentrasjon, som gjør til at jeg trolig jobber trippelt(ift de andre). kanskje mer. er også svært avhengig av studielån og da øker presset om å bestå. men det aller vanskeligste presset viser seg å være lite forståelse blant venner og familie. noen av mine veninner forventer å treffes minst en gang i uken, en annen vil ringes flere ganger i uken(kan ta timevis). har forklart hvor stresset jeg er ang det økonomiske i dette; ligger allerede en del studiepoeng etter fordi jeg startet på deltid(2 år). må selge leiligheten om jeg mister studiestøtte. ønsker vel å høre om andre som har slitt med lignende problem, da dette knekker meg helt. er et evig mas. har også etter 10 år som singel fått meg kjæreste, og jeg ønsker å treffe han 1-2 ganger i uken, noe han også synes er ok. trodde det var studienerver som skulle knekke meg, og ikke veninner, foreldre og søsken, kjennes ut som et evig mas. jeg har to år igjen, men ser mørkt på å ha det sånn i to år. en del av meg vil gå tibake til full jobb og kutte hele studiet. men synes det er forjævlig da jeg endelig har et fag jeg trives med, og får brukt hjernen mer enn i butikk, barnehage og vaskejobb(kun hatt sånne jobber). noen her med lignende problemstillinger? blir mast på daglig🙈😩

Anonymkode: 90c84...3d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever at fokuset øker i takt med prioritering og planlegging. Jeg vil anbefale deg at du setter opp en ukeplan som ikke er superstrikt, men som du så godt det lar seg gjøre klarer å etterleve. Sett inn tid til egenstudie. Da vil du merke at ting blir mye lettere og du trenger ikke føle at du henger bakpå. 

Når dette er sagt så virker det som om du har en travel hverdag. Heier på deg, og jeg er sikker på at du får dette til :) 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Sprinkle skrev:

Jeg opplever at fokuset øker i takt med prioritering og planlegging. Jeg vil anbefale deg at du setter opp en ukeplan som ikke er superstrikt, men som du så godt det lar seg gjøre klarer å etterleve. Sett inn tid til egenstudie. Da vil du merke at ting blir mye lettere og du trenger ikke føle at du henger bakpå. 

Når dette er sagt så virker det som om du har en travel hverdag. Heier på deg, og jeg er sikker på at du får dette til :) 

takk☺️ja jeg har en travel hverdag. men det er bra for psyken å endelig kunne følge hjertet; og å utvikle seg. så sitter hardt inne å måtte avslutte for å pleie relasjoner. mulig jeg kan bli bitter og desse relasjonene blir dårlige, hvis jeg slutter nå. en ukeplan er en god ide; vet du hva; jeg skal lage enn sånn med dager og klokkeslett. er ikke bare bare når mesteparten er egenstudie uten oppmøte. blir så lett til at folk sier»ja men du er jo hjemme; kan jeg ikke komme innom»😩ender innimellom med at jeg må sitte oppe om natten pga lekser og innleveringer.  har ikke barn heller, så skulle tro jeg»eide» tiden min mer(utenom tiden på jobb). blir helt matt av dette presset.

men takk for tips om ukeplan; tror det er veien å gå☺️uansett om jeg har tid onsdag 16-19, så sier planen at jeg ikke har det😁veldig vanskelig når jeg har litt pusterom, trenger å hvile hodet, så er det telefoner😌

Skrevet

Foreslår at du avtaler med venner en stund før.

-Skal vi møtes på kafeen i dag?

- Du, jeg har så mye å gjøre på studiene, men hva med å møtes på kafeen onsdag neste uke?

Da har du ‘kjøpt’ en uke hvor de ikke maser, for dere har jo en avtale. Treff også gjerne flere om gangen. Og fortell hvordan du har det og hvor mye der er å gjøre!

synes du høres kjempeflink ut :)

Anonymkode: cef6c...b8a

• Liker 3
Skrevet

Så utrolig kult at du tar tak i drømmene dine og gjør noe med livet som du setter pris på!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du må finne en balanse når det gjelder de sosiale relasjonene dine og stresse litt ned når du får invitasjoner/forespørsler. "Nei, jeg kan ikke da, men hva med tirsdag kveld i neste uke?" Ha telefonen på lydløs og skru av alle varslinger. Sjekk de kun når du har tid og føler du har overskudd til å svare. 

Jeg har heldigvis venner og familie (selv om det ikke er mange av de) som er på samme bølgelengde som meg når det gjelder hyppighet av kontakt. Men jeg er kronisk syk og balanserer jobb og studier (ca samme prosent som deg). Må legge inn ekstra tid i timeplanen til de timene jeg er helt utslitt av sykdommen, som gjerne er daglig. Ofte varer det flere dager i strekk. Man må jobbe litt rundt det og fjerne alle de unødvendige stressorene for å få det til å fungere. For deg er det dette med sosiale relasjoner du må finne ut av. 

Anonymkode: f5adf...789

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må finne en balanse når det gjelder de sosiale relasjonene dine og stresse litt ned når du får invitasjoner/forespørsler. "Nei, jeg kan ikke da, men hva med tirsdag kveld i neste uke?" Ha telefonen på lydløs og skru av alle varslinger. Sjekk de kun når du har tid og føler du har overskudd til å svare. 

Jeg har heldigvis venner og familie (selv om det ikke er mange av de) som er på samme bølgelengde som meg når det gjelder hyppighet av kontakt. Men jeg er kronisk syk og balanserer jobb og studier (ca samme prosent som deg). Må legge inn ekstra tid i timeplanen til de timene jeg er helt utslitt av sykdommen, som gjerne er daglig. Ofte varer det flere dager i strekk. Man må jobbe litt rundt det og fjerne alle de unødvendige stressorene for å få det til å fungere. For deg er det dette med sosiale relasjoner du må finne ut av. 

smart å skru av varslinger☺️kun lydløs er ikke godt nok. ja det er ekstra tungt å være syk student; føler med deg der. jeg sover 3-5 timer om nettene pga smerter. og er svært svimmel og utmattet(ikke pga studiet, men pga sykdom). 

så siden jeg ikke fungerer optimalt ønsker jeg å roe ned de sosiale settingene. tipset om å treffe flere på en gang er ikke så lett å følge, da jeg ikke har en «gjeng», og veninner ikke vil sosialiseres med fremmede. kjæresten ønsker jeg å ha for meg selv🤭☺️hehe.

men han blir av og til litt lei av at andre krever så mye av meg; så jeg håper han holder ut med dette et par år til☺️men det med samvittighet og angst; huff🙈stjeler så enormt mye krefter!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår at du avtaler med venner en stund før.

-Skal vi møtes på kafeen i dag?

- Du, jeg har så mye å gjøre på studiene, men hva med å møtes på kafeen onsdag neste uke?

Da har du ‘kjøpt’ en uke hvor de ikke maser, for dere har jo en avtale. Treff også gjerne flere om gangen. Og fortell hvordan du har det og hvor mye der er å gjøre!

synes du høres kjempeflink ut :)

Anonymkode: cef6c...b8a

ja det skal prøves!☺️takk

Skrevet
1 time siden, MollyJones skrev:

Så utrolig kult at du tar tak i drømmene dine og gjør noe med livet som du setter pris på!

💜

Skrevet

Heier på deg! Jeg har kuttet veldig ned på det sosiale. Jobber 120% og studerer master på fulltid. Lesing går foran alt bortsett fra barna. Prioriterer søvn før vin og skravlings. Søvn er kjempeviktig for hukommelsen. Håper du klarer å prioritere deg selv enda bedre nå, og sette grenser. Du kan ikke faile nå. Det er fremtiden din på spill!!❤️

Anonymkode: 5c64a...168

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heier på deg! Jeg har kuttet veldig ned på det sosiale. Jobber 120% og studerer master på fulltid. Lesing går foran alt bortsett fra barna. Prioriterer søvn før vin og skravlings. Søvn er kjempeviktig for hukommelsen. Håper du klarer å prioritere deg selv enda bedre nå, og sette grenser. Du kan ikke faile nå. Det er fremtiden din på spill!!❤️

oi du er tøff☺️høres ut som en hektisk hverdag. men bedre det; enn å gå på en sløv autopilot og mistrives🤭ja jeg jobber hardt med grensesetting. det er så utrolig vanskelig. skulle gjerne hatt et par dager ila uken uten noe mas. selv om jeg sier nei blir jeg stresset og irritabel🤷‍♀️.

antar dette henger sammen med en forhistorie med mobbing, mye festing i ungdommen etc. manglet trygghet og kjærlighet som barn og ungdom; noe som har fulgt meg i voksenlivet. familie, venner og kjæreste har»livet på stell». de har ordnet økonomi, trygge jobber og hus. mens jeg har slitt med både psykisk og fysisk sykdom, lavtlønnsjobber(pga angst), og dårlig økonomi. når jeg prøver å forklare den økonomiske biten for meg; hvor tøft det blir økonomisk for meg om jeg mister støtten fra lånekassen, nikker de og skjønner. men fortsetter maset og presset likevel😓

men du, masse lykke til med ditt studie💜heier på deg☺️

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men må du ikke ha fysisk oppmøte for å kunne ta master? Hvordan kan du jobbe så mye og i tillegg ta master?

Anonymkode: fc4ba...bb4

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men må du ikke ha fysisk oppmøte for å kunne ta master? Hvordan kan du jobbe så mye og i tillegg ta master?

Anonymkode: fc4ba...bb4

Nei masteren er samlingsbasert. Like mye pensum da🤪og innleveringer. Korona har også gjort at det er digitale forelesninger på Zoom i et av fagene.

Man får til å jobbe så mye, men må legge vekk alt unødvendig og prioritere knallhardt.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei masteren er samlingsbasert. Like mye pensum da🤪og innleveringer. Korona har også gjort at det er digitale forelesninger på Zoom i et av fagene.

Man får til å jobbe så mye, men må legge vekk alt unødvendig og prioritere knallhardt.

Men poenget er jo at man ikke kan være to steder samtidig hvis det hadde vært fysisk oppmøte. Kunne gjerne ha jobbet så mye jeg også, men siden jeg har så mye obligatorisk oppmøte på studiet har jeg ikke sjans. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem som student. Jeg sleit meg ut og droppet et studie bare pga venner.

Og vet du hva? Det å blidgjøre venner og miste et studie slik er det dummeste jeg har gjort.

Venner som ikke stiller opp for deg og lar deg få tid og rom er ikke ekte venner.

Dessverre har jeg verken studiekompetanse i drømmeyrket mitt eller de vennene som gjorde det umulig for meg å få studiekompetansen.

Jeg var ung og dum og trodde at jeg måtte gjøre som de ønsket for å beholde dem. Men de respekterte meg jo ikke og i voksen alder har jeg droppet dem fordi de ikke viste respekt etter studiene heller. Får man barn så maser de da også om å møtes/prates og man blir til slutt nødt til å droppe slike mennesker uansett.

Så spar deg frustrasjonen og dropp disse folka som ikke ønsker å løfte deg frem. Eventulet prøv å ta en alvorsprat med dem om du tror det kan hjelpe.

Men min erfaring er at man uansett deopper slike folk og da kan man gjøre det først som sist og ha friheten sin.

Jeg hadde bare sagt "jeg kan ikke møtes før neste tirsdag". Klager de, noe de vil gjøre, så hadde jeg bare sagt at sånn er det dessverre men at det jo bare er for en periode mens du studerer. Så må du være hard mot dem når de maser, ikke gi deg, for ellers kommer de bard til å fortsette å valse over deg...

De er ikke venner, venner skal løfte deg opp og frem. Man må inngå kompromiss også med venner. De vil møtes hver uke, du hver tredje uke. Har du tid kan du møtes annenhver uke. Blir vennen sur for det så la vennen droppe deg da. Ikke la slike "venner" stå i veien for drømmen din!

Nye venner kan du alltids få deg! :)

Anonymkode: c5085...2f5

Skrevet

Om dette er gode venner og nær familie, så er de der når du er ferdig å studere også. Kanskje det er verdt å ta en liten prat med dem for å senke forventningene deres litt? Si at det sliter på deg at du aldri føler at du strekker til.

Uansett, prioriter studiene dine. Jeg har jobbe 60% mens jeg har tatt master, og jeg har verken hatt tid eller headspace til å gi noe særlig sosialt. Kjæresten bor jeg sammen med, så han må jeg jo omgås og gi litt oppmerksomhet. Så jeg forstår deg godt.

Sist jeg studerte så føltes alt annerledes, fordi jeg jobbet bare i feriene, alle vennene mine studerte og var i samme båt og det var liksom normalen å ha dårlig råd. Nå har vennene mine fri når de ikke er på jobb, god råd og overskudd til å finne på ting. Jeg jobber, studerer, tenker på enten jobb eller studier når jeg ikke jobber eller studerer, har dårlig råd, og prøver å fordele resten av tiden min på kjæreste, en treningsøkt i ny og ne, mat og søvn.

Anonymkode: 23907...fec

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette er gode venner og nær familie, så er de der når du er ferdig å studere også. Kanskje det er verdt å ta en liten prat med dem for å senke forventningene deres litt? Si at det sliter på deg at du aldri føler at du strekker til.

Uansett, prioriter studiene dine. Jeg har jobbe 60% mens jeg har tatt master, og jeg har verken hatt tid eller headspace til å gi noe særlig sosialt. Kjæresten bor jeg sammen med, så han må jeg jo omgås og gi litt oppmerksomhet. Så jeg forstår deg godt.

Sist jeg studerte så føltes alt annerledes, fordi jeg jobbet bare i feriene, alle vennene mine studerte og var i samme båt og det var liksom normalen å ha dårlig råd. Nå har vennene mine fri når de ikke er på jobb, god råd og overskudd til å finne på ting. Jeg jobber, studerer, tenker på enten jobb eller studier når jeg ikke jobber eller studerer, har dårlig råd, og prøver å fordele resten av tiden min på kjæreste, en treningsøkt i ny og ne, mat og søvn.

Anonymkode: 23907...fec

ja, de «stempler»ut kl 16, mens jeg hele tiden har tidspress ang arbeidskrav, lekser og innleveringer.

får nesten dårlig samvittighet når jeg prioriterer kjæresten. men er veldig glad for å ha funnet han, etter å vært noe relasjonsskadd og singel i mange år. så vil ikke miste han opp i dette. og vil treffe han helst 1-2 ganger i uken. vi bor nærme, så rekker litt korte treff. men helt ærlig tror jeg det ville vært bedre(for meg ihvertfall) med fysisk oppmøte og undervisning på skole. og et sosialt klassemiljø, der alle har det samme faglige målet. selv om jeg liker studiet, er det tungt også. særlig når man sliter med angst, grensesetting og helseproblemer. i sommer var jeg med en veninne jeg ikke har sett på 12 mnd(!), men det var som om det ikke hadde gått en dag. ingen bebreidelser; bare hyggelig. ønsker å ha sånne rundt meg, i stedet for de som ikke kan skilles uten å lage ny avtale. eller min mor, som i stedet for å si at det var hyggelig at jeg kom, starter med å klage på at det er for lenge siden jeg har vært der. blir også matt av å bruke opp energien min på å diskutere kjedelige trivielle ting. aldri vært interessert i hus og hjem; være seg interiør, planter whatever🙈uff. føler desse forskjellene øker hele tiden. prøver å være høflig og interessert, mens jeg har lyst å rive av meg håret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...