AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Vi er en familie på 3, meg, mannen og babyen. Vi har ekstremt høyt forbruk. Vi bruker rundt 8000kr på mat hver måned, 2000-3000kr på klær og 1000-1500kr på restaurant og kafé 🤦♀️ Jeg gikk igjennom nettbanken de siste månedene og det er slik forbruket vårt ser ut. Det er jo helt bak mål! Hittil har det gått bra, vi har begge gode jobber og grei inntekt. Men nå har mannen mistet sin kontrakten gikk ut og han er arbeidsledig fra september. Med det lille han får fra nav og min inntekt har vi 36000kr i måneden å leve av. Tatt i betraktning at vi har boutgifter på 15000kr (boliglån og husleie) er det ikke mye vi har å rutte med. Har dere tips til oss? Vi sliter... Anonymkode: e966f...b40
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 3, meg, mannen og babyen. Vi har ekstremt høyt forbruk. Vi bruker rundt 8000kr på mat hver måned, 2000-3000kr på klær og 1000-1500kr på restaurant og kafé 🤦♀️ Jeg gikk igjennom nettbanken de siste månedene og det er slik forbruket vårt ser ut. Det er jo helt bak mål! Hittil har det gått bra, vi har begge gode jobber og grei inntekt. Men nå har mannen mistet sin kontrakten gikk ut og han er arbeidsledig fra september. Med det lille han får fra nav og min inntekt har vi 36000kr i måneden å leve av. Tatt i betraktning at vi har boutgifter på 15000kr (boliglån og husleie) er det ikke mye vi har å rutte med. Har dere tips til oss? Vi sliter... Anonymkode: e966f...b40 Kan han få seg en ny jobb? Og hva med å sette opp budsjett? Anonymkode: eddb0...aad
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Begynn å skrive en plan for året og for måneden. Skriv ned alle bursdager og andre anledninger der dere skal kjøpe inn gaver. Lag en plan for hva som skal kjøpes inn og følg med når det er salg. Skriv også en liste over klær og utstyr barnet vil trenge iløpet av året og neste år, og følg med på salget. Ikke ha shopping som hobby. Gå kun i butikk for å kjøpe noe konkret. Hvis du får lyst til å kjøpe noe, sov på det en natt og tenk etter om behovet for den tingen er reelt. Skriv ønskeliste og ønsk deg f.eks. nye vinterstøvler til jul, fremfor å kjøpe alt du trenger like før jul sånn at familien din ender opp med å kjøpe unødvendig dilldall i julegave til deg. Dropp alt av restaurant, kafé, take-away, kjøpe kaffe ute osv. Det er unødvendig. Dere kan heller leke restaurant hjemme, og verte opp den andre og lage god mat. Lag gjerne ukemeny. Tenk gjennom hva dere skal den uken. Hvis det f.eks. blir veldig hektisk på tirsdag, bør du lage dobbel middag på mandag sånn at tirsdagsmiddagen er ferdiglaget. Det sparer man både tid og penger på. Det viktigste er å: 1. Planlegge og 2. Tenke seg om før man bruker penger. Spør deg selv "Er dette virkelig nødvendig?" Anonymkode: 20924...ea0 11
Guddla Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Vi er en familie på 5 som bruker 8500 kr på mat. Deres forbruk kan jo reduseres drastisk. Cafe kan droppes til mannen har funnet ny jobb. Ellers må dere gå over alle utgifter dere har og se hva dere kan redusere/droppe. Du trenger også kun kjøpe klær til baby for en stund. Og da gjerne brukte klær. Dere voksne har sikkert nok klær til å vare en stund uten påfyll. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 2000-3000 på klær! Der er det litt å spare vel? Skjønner at babyen trenger litt nytt innimellom, men ikke for flere tusen i mnd. Jeg har ikke barn da, men jeg har ikke kjøpt noe klær hittil i år, bortsett fra en 5 pakning med sokker i våres. Anonymkode: 7c651...e0f 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 Dere trenger ikke klærne og heller ikke å spise så mye ute. Matbudsjettet deres er jo hinsides. Begynn med å få oversikt over hva dere faktisk har av mat, og bruk det som er i hus først. Lag middagsplaner uke for uke, og handl deretter. Det gjør ikke noe om man går tom for melk eller et pålegg, dere har sikkert mer enn nok av alternativer utenom. Handle en eller to ganger i uken er faktisk tilstrekkelig. Anonymkode: 39da3...434 2
Sunnys Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Sett opp en matplan for uken og handle stort en gang i uka. Bare der har dere spart mye. Dropp kafé besøk nå som han ikke jobber. Ta med matpakke på jobb. 3000 i mnd på klær? Hver mnd? Bruk det dere har, og sett av 500 kr i mnd til sparing. Da har dere noe å gå på om dere trenger noe 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Sett i gang diverse autosøk på Finn: Barneklær, klær til barn, pakker med barneklær, klær (til voksne). Dette er ikke tiden for å være kresen. Si i fra til slekta at fra dere kommer det ingen julegaver i år. Det må vente til bedre tider. Mannen din må søke i det vide og det brede etter jobb. Ikke kun etter det han er utdannet som. Han må også ha autosøk på det for å ikke gå glipp av ting. Dropp alle abonnement på strømmetjenester: Viaplay, TV 2 Sumo etc. Aviser, blader, bøker og filmer lånes heretter kun på biblioteket. Handle mat fortrinnsvis fra tilbudhylla på matbutikken. Anonymkode: 13615...12a 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Dump han, vil du være sammen med en tafatt mann uten jobb?? Du og baby lever grei på lønna di, mannen kan flytte i en liten hybel med pengene fra nav. Anonymkode: 807fa...c61 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Vil slå et slag for norsk tradisjonsmat som et sparetiltak. Lag opp store middagsporsjoner porsjoner som dere kan fryse ned som dere ikke spiser den dagen dere lager det. Eksempelvis hønsefrikasè, lapskaus(laget på rester), kjøttkaker, m.m. Aldri kast mat og følg med på hva de har på tilbud. Det er ofte at de har fullt spiselig mat på 30-50% fordi det går ut samme dag eller dagen etterpå. Anonymkode: 68908...672 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Har jeg misforstått noe? Dere har 36000 hver mnd og 15000 til boligutgifter noe som gir dere 21000 å rutte med? Burde ikke det holde i massevis for 3 stykkr? Anonymkode: ef32e...773 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 Sett opp et budsjett. Du sier dere får 36.000 inn, og at husleie og lån kommer på 15.000. Da er 21.000 igjen, har du forresten regnet med barnetrygden? Dere har garantert flere faste utgifter, som tlf/ data, transport, strøm, forsikringer, osv. Sett opp absolutt alt slik at dere får full oversikt først og fremst. Når dere vet nøyaktig hva dere har igjen å rutte med er det enklere å sette opp et riktig budsjett og fordele resten av pengene på mat, klær, husholdningsartikler, osv. Det er i alle fall helt klart at dere har mye å hente på å få ned utgiftene på mat! Anonymkode: 6182d...101 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Dump han, vil du være sammen med en tafatt mann uten jobb?? Du og baby lever grei på lønna di, mannen kan flytte i en liten hybel med pengene fra nav. Anonymkode: 807fa...c61 Han er da ikke nødvendigvis tafatt kun fordi han ikke har en jobb! Han har vel ikke bedt om å bli sparket fra den han hadde? Ts sin bedre halvdel, som han fortsatt kan tituleres som, kan vise at han ikke er tafatt blant annet ved iherdig jobbsøking! Man dumper ikke folk rett etter at de blir arbeidsledige, kun på grunn av det!! Anonymkode: 13615...12a 1
minister-mio Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 Begynn å selg unna klærne deres og annet dere har som kan selges på finn. Begold kun de klærne dere trenger og ikke kjøp nye. Handle en gang i uka, skriv handleliste og kjøp de rimeligste alternativene (sjekk kilopris/stykkpris) Dropp kafé. Søk jobber 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jeg misforstått noe? Dere har 36000 hver mnd og 15000 til boligutgifter noe som gir dere 21000 å rutte med? Burde ikke det holde i massevis for 3 stykkr? Anonymkode: ef32e...773 Det stemmer. Vi har 15000 i boliglån og husleie, så kommer strøm, mobil og Netflix på 1200-2000 kr. Vi har ca 19000kr å bruke hver måned. Det burde i utgangspunktet gå for 3 stykker, men vi er vandt med å ha 60 000Kr utbetalt og 45000kr å rutte med, så det blir en overgang for oss uansett. Anonymkode: e966f...b40 1
minister-mio Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Vi har 15000 i boliglån og husleie, så kommer strøm, mobil og Netflix på 1200-2000 kr. Vi har ca 19000kr å bruke hver måned. Det burde i utgangspunktet gå for 3 stykker, men vi er vandt med å ha 60 000Kr utbetalt og 45000kr å rutte med, så det blir en overgang for oss uansett. Anonymkode: e966f...b40 Si opp netflix
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 5 timer siden, Sunnys skrev: Sett opp en matplan for uken og handle stort en gang i uka. Dette har jeg lyst til å prøve. Vet jeg kan spare masse på det, mange turer til butikken og impulskjøp er dessverre det vi gjør nå. Det er ikke bra for lommeboka vår. Men hvordan gjør man det med brød, pålegg og ting man går tom for. Anonymkode: e966f...b40
minister-mio Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg lyst til å prøve. Vet jeg kan spare masse på det, mange turer til butikken og impulskjøp er dessverre det vi gjør nå. Det er ikke bra for lommeboka vår. Men hvordan gjør man det med brød, pålegg og ting man går tom for. Anonymkode: e966f...b40 Du går ikke tom i løpet av en uke. Pålegg holder seg og brød fryser du. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 3, meg, mannen og babyen. Vi har ekstremt høyt forbruk. Vi bruker rundt 8000kr på mat hver måned, 2000-3000kr på klær og 1000-1500kr på restaurant og kafé 🤦♀️ Jeg gikk igjennom nettbanken de siste månedene og det er slik forbruket vårt ser ut. Det er jo helt bak mål! Hittil har det gått bra, vi har begge gode jobber og grei inntekt. Men nå har mannen mistet sin kontrakten gikk ut og han er arbeidsledig fra september. Med det lille han får fra nav og min inntekt har vi 36000kr i måneden å leve av. Tatt i betraktning at vi har boutgifter på 15000kr (boliglån og husleie) er det ikke mye vi har å rutte med. Har dere tips til oss? Vi sliter... Anonymkode: e966f...b40 Jeg synes ikke at forbruket deres er så høyt. Kunne vært mindre men ingen krise... Dere har en babt og da tyr nan innimellom til lettvinte løsninger hvis man har råd. Etter at boliglån og husleie er betalt har dere 21 000 til resten ifølge posten. Etter alt det du skrev fra er fratrukket har dere ca kr 8000. Hva er andre utguftene deres? Dere kan gjerne prøve å spare en tusenlapp eller to på maten 🤷♀️ Men ellers trenger man jo klær og spes til småbarn går det en del på det. Du trenger nok også en del etter en graviditet. Ikke alt passer lenger. Det går fort en tusenlapp hvis to voksne spiser litt bedre mat ute så... Har dere vurdert å ha en fast sparing hvis det lar seg gjøre. Slik at dere har noe på bok hvis f. eks vaskemaskinen ryker? 500 eller 1000? Anonymkode: 702d2...6f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå