Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er altså helt grønn på parfyme. Eier et par, men de er mange år gamle. Vet ganske enkelt ikke hvordan jeg skal finne en som lukter godt... :rodme:

Når jeg prøver i parfymerier, synes jeg nesten alle lukter likt.

Finnes det parfymer som er litt sånn one-size-fits-all? Som passer på de fleste? For parfymer lukter jo forskjellig på forkjellige personer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er sånn at parfyme lukter så veldig forskjelling fra person til person. Du kjenner nå iallefall hvilken det er, om du vet navnet. Tror heller at det handler om smak og stil når folk velger seg lukter.

Jeg hadde liten peilig for noen år siden, men så begynte jeg å prøve parfymer når jeg var på parfymeri. Først lukterunde på prøvene, så prøve en på hvert håndledd av to stk som kjennes bra ut. Så går jeg bare min vei, og lukter ivei på armene mine innimellom. Lukta forandrer seg i løpet av noen timer, og du kjenner etter ei stund om dette er lukter du kunne tenke deg å bruke. La andre også ta en liten sniff av deg. Gjør dette noen runder før du bestemmer deg for hvilken lukt du velger. Etter ei stund har du bra peilig! Om det ikke er veldig lenge mellom hver gang du er innom parfymeri da.

Gjest Violetta
Skrevet

Kan du anbefale noen "safe" parfymer?

Skrevet

Det kommer an på hvilken type duft du er ute etter. En safe.... Ralph fra Ralph Lauren er sommerlig, frisk og søt på en gang, syns jeg. Burberry Holiday feks er veldig god. Og både den røde og oransje fra Salvador Dali. Noen tips som jeg liker godt!

Men min spesielle favoritt er Lou Lou, men ikke alle liker den.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du liker da...

To parfymer som jeg liker kjempegodt er (lette og litt søte):

- Flowing by Puma

- Curious by Britney Spears

Hva med å be om små prøver i parfymerier? Si det som du er, at du er usikker på hva du vil like og derfor vil prøve litt forskjellig. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er jo ikke noen "pyntedukke", og går mest i jeans og t-skjorte på jobb, for å si det sånn. Joggesko og komfortable klær.

Innbiller meg at jeg ikke liker så godt "tunge" dufter. Mer vet jeg rett og slett ikke. Ikke for mye krydder kanskje...

Skrevet

Nei, tunge dufter blir litt tungt... :ler:

Men ta deg en tur innom et parfymeri og spør etter prøver (det finnes sånne bittesmå flasker som er gratis)! Så kan du prøve en duft den uka, og en annen neste. Også finner du kanskje ut av hvilken du liker.

Jeg er litt parfymegal, og kjøper ofte nye parfymer. Og går ofte på en smell...

Men de to jeg nevnte ovenfor ELSKER jeg. Og de er ganske lette.

Gjest Violetta
Skrevet

Kan man bare spørre etter prøver da? Uten å kjøpe noe liksom?

Skrevet
Kan man bare spørre etter prøver da? Uten å kjøpe noe liksom?

Jepp! Det er ikke alltid de har, men som regel.

Du bare går inn og sier noe sånt som dette:

"Hei, jeg skal begynne å bruke parfyme, men jeg aaaaaaner ikke hva jeg skal velge! Har du noen prøver jeg kunne fått prøvd?"

Gjest Violetta
Skrevet

Da skal jeg prøve det. Og om de bare ser dumt på meg, så bare sier jeg at Lillesky har sendt meg, så ordner det seg nok. ;)

Skrevet

Ja, du kan bare si at lillesky sa!! :ler:

Om de ser dumt på deg, så bare går du videre!

Jeg så på Cubus (parfymeriet deres) en gang at de hadde skuffen full av prøver!

Jeg pleide alltid å prøve å kvitte meg med prøver (jobbet i kosmetikk-avdeling). Kundene skal jo få prøve. Man tjener jo på det også. :Nikke:

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Det blir nok Cubus eller noe sånt jeg prøver ja, har blitt skremt ut av et sånt annet "ordentlig" parfymeri en gang.

De skulle hjelpe meg med noe sminke, jeg skulle ha en øyenskygge, tror jeg det var. Jeg kom ut derfra ferdig sminket, så helt grusomt ut. Jeg, som nesten ikke bruker sminke, var sminket som en sminkedukke, og med veldig sterke farger. Og jeg skulle helt hjem med bussen før jeg kunne vaske det bort. Gjett om jeg var flau... Rødmer enda når jeg tenker på det...

Endret av Violetta
Gjest sexysadie
Skrevet

Når du sjekker om parfyme kler deg, så skal du spray en liten dusj på håndledet og lukte på den etter 15 min. Da har duften fått utviklet seg og du vil finne ut om du kan ha den eller ei.

Ikke gnu håndleddene mot hverandre, det bare ødelegger duftkompentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...