Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at man blir sykemeldt automatisk fra uke 28 med tvillinger? Er i uke 13 med tvillinger og har lest at det skjer ganske ofte. Vil forberede jobben min på at det kan skje, sånt at de ikke sitter der plutselig og har ingen som kan gjøre jobben min. Har ikke mange plager så lenge, bare litt ryggsmerter.

Men er det sånt at mange klarer å jobbe lengre eller skjer sykemelding nesten automatisk? Når fikk dere sykemelding? 

Tar også gjerne imot erfaringer fra andre når det gjelder tvilling-graviditet. Feks ting som dere ønsket dere visste eller hadde gjort 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 24, sa min jordmor til meg - er i uke 16 nå og tenker og se det an litt, men det blir sikkert deromkring!

Husk at du skal få svangerskapspenger hvis årsaken til fraværet IKKE er at du selv er syk (noe det stort sett ikke er) - dette gjelder uansett type jobb når det er tvillingsvangerskap, på grunn av den iboende risikoen for for tidlig fødsel. Da slipper du å bruke av sykepengene dine, som jo er begrenset til et år :)

Anonymkode: dca21...12d

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uke 24, sa min jordmor til meg - er i uke 16 nå og tenker og se det an litt, men det blir sikkert deromkring!

Husk at du skal få svangerskapspenger hvis årsaken til fraværet IKKE er at du selv er syk (noe det stort sett ikke er) - dette gjelder uansett type jobb når det er tvillingsvangerskap, på grunn av den iboende risikoen for for tidlig fødsel. Da slipper du å bruke av sykepengene dine, som jo er begrenset til et år :)

Takk for svar! Det er jo kun 3 måneder igjen da 😳 skal få første time med jordmor snart så skal spørre om de også mener uke 24 da 😅

Føler litt som jobben min trenger meg men må jo prioritere babyene. Tenker det er ihvertfall bra å vite litt på forhånd om mest sannsynlig utfallet, siden jeg kan varsle de da. 

Det med svangerskapspenger er godt å vite, tusen takk 😊

Gjest adinterim
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så farlig, foreldrepermisjonen regnes som jobb og man opparbeider ny rett til sykepenger. 

Skrevet

Fikk svangerskapspenger fra uke 22.

Anonymkode: 9410f...fde

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, adinterim skrev:

Det er ikke så farlig, foreldrepermisjonen regnes som jobb og man opparbeider ny rett til sykepenger. 

Dette er ikke helt rett. Man kan ha behov for å sykemeldt i permisjonen (eks fødselsdepresjon eller fødselsskader) og da er det viktig at man har rett på dette så far kan ta over permisjon. Men dersom man ikke har der behovet er man «på null» igjen når man er ferdig med permisjon. 

• Liker 5
Gjest adinterim
Skrevet
1 minutt siden, Bokdamen skrev:

Dette er ikke helt rett. Man kan ha behov for å sykemeldt i permisjonen (eks fødselsdepresjon eller fødselsskader) og da er det viktig at man har rett på dette så far kan ta over permisjon. Men dersom man ikke har der behovet er man «på null» igjen når man er ferdig med permisjon. 

Det er helt sant! Dette tenkte jeg ikke på 🙂

Skrevet

Det er ikke noe automatikk, snakk med legen din og lykke til.

Skrevet

Ikke automatikk - det er fra «gammelt av». Jeg jobba til uke 31 med tvillingene

Anonymkode: c8c05...1f3

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke automatisk 😊 Men kommer ann på din situasjon. Ei vennine av meg klarte fint å jobbe til uke 32. Selv ble jeg innlagt tidlig pga kort livmorhals så lå på sykehuset fra uke 24-37 😅 Så fikk jeg dra hjem og fødte 1 uke etterpp!

Anonymkode: 80884...3c4

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig det er normalt, men kjenner tvillingforeldre som har jobbet frem til ordinær permidjonstart.

Anonymkode: 8f370...67d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Tenker jeg skal varsle jobben at det kan skje med sykemelding men se an hvordan formen blir fremover 😊 

Skrevet

Jeg synes det var tungt nok å jobbe i uke 24 med et barn i magen.. Hadde så absolutt forbredt jobben på at du kan bli borte en stund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...