Gå til innhold

Må familiebilen koste så mye?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire, og vi må bytte ut vår bil nr. 2. Hovedbilen er en stasjonsvogn. Vi har ok lønn begge to, men sitter ikke igjen med mye per mnd. når alt er betalt. Vi skal ha el- bil. 

Mannen har nå funnet en, som koster 250 tusen brukt. Jeg synes dette var litt mye for bil nr. 2. Han sier vi ikke får det billigere, da er det for kort rekkvidde før den må lade. Er det mye, eller er jeg helt utdatert? 🙈

Anonymkode: 7acbf...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mye om en skal ha el-bil, da el har ikke vært tilgjengelig så lenge.

Anonymkode: 07711...353

  • Liker 2
Skrevet

Hold dere til bil, langt bedre og billigere.. Bare dropp det der el-kjøretøy-flopp-greiene.

  • Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fire, og vi må bytte ut vår bil nr. 2. Hovedbilen er en stasjonsvogn. Vi har ok lønn begge to, men sitter ikke igjen med mye per mnd. når alt er betalt. Vi skal ha el- bil. 

Mannen har nå funnet en, som koster 250 tusen brukt. Jeg synes dette var litt mye for bil nr. 2. Han sier vi ikke får det billigere, da er det for kort rekkvidde før den må lade. Er det mye, eller er jeg helt utdatert? 🙈

Anonymkode: 7acbf...ba6

En elbil som bil nr. 2 blir veldig fort bil nr. 1 og blir brukt til det aller meste av kjøringen. Så jeg ville nok ikke kjøpt alt for gammel og dårlig bil med kort rekkevidde. 

De fleste som har en elbil og en ikke-elbil har elbilen som nr. 1 bil og den er da dyrest og nyest. Så har man en gammel bensin- eller dieselbil til de gangene man må frakte mye, trekke henger eller bruke to biler samtidig. 

  • Liker 5
Skrevet

Nei må ikke koste så mye, er du gal. De litt eldre el bilene har litt kortere rekkevidde og kanskje mere crappy teknologi. Men mye som duger, spesielt som bil nr 2. Og som bil nr 2 er det vel oftere til småturer eller? Da får du mye til under hundre tusen.

 

Har en gammel carina som bil nr 2 og mere driftsikker sak skal du lete lenge etter. Bil nr 1 som er x10-15 ganger så dyr, er titt og stadig på verksted eller på kontroll. Å ha noe el bil som bryter sammen om få år uten å kunne gjøre en dritt selv, har jeg ikke en gang tenkt på å få.

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet

Om dere vil ha el-bil er det lurest å lease. Teknologien er i startgropen. Og om en 5års tid vil den bilen være verdt kr0.-

Anonymkode: 1c500...0ef

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er en familie på fire, og vi må bytte ut vår bil nr. 2. Hovedbilen er en stasjonsvogn. Vi har ok lønn begge to, men sitter ikke igjen med mye per mnd. når alt er betalt. Vi skal ha el- bil. 

Mannen har nå funnet en, som koster 250 tusen brukt. Jeg synes dette var litt mye for bil nr. 2. Han sier vi ikke får det billigere, da er det for kort rekkvidde før den må lade. Er det mye, eller er jeg helt utdatert? 🙈

Anonymkode: 7acbf...ba6

Du er utdatert 

Anonymkode: 2ce42...897

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om dere vil ha el-bil er det lurest å lease. Teknologien er i startgropen. Og om en 5års tid vil den bilen være verdt kr0.-

Anonymkode: 1c500...0ef

Om dem bor i by og vil ha en liten fjomp sak som kommer seg fra a-å på under en mil, er det ikke lurest å lease nei. Kommer helt an på hvilken skala av upper class vs low class en vil være.

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet
19 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hold dere til bil, langt bedre og billigere.. Bare dropp det der el-kjøretøy-flopp-greiene.

Haaahahaha. Dette er omtrent som å lese om han som forfektet at Internett var og ble en flopp i riksdekkende aviser😂

Vi har spart 7000 kroner månedlig på drivstoff og bompenger de siste årene på å bare kjøre elbil. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 537b9...9ca

  • Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haaahahaha. Dette er omtrent som å lese om han som forfektet at Internett var og ble en flopp i riksdekkende aviser😂

Vi har spart 7000 kroner månedlig på drivstoff og bompenger de siste årene på å bare kjøre elbil. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 537b9...9ca

Bare vent, snart kommer det en Tesla-hater på banen også 

Anonymkode: 53adb...418

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haaahahaha. Dette er omtrent som å lese om han som forfektet at Internett var og ble en flopp i riksdekkende aviser😂

Vi har spart 7000 kroner månedlig på drivstoff og bompenger de siste årene på å bare kjøre elbil. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 537b9...9ca

Nei det er ikke som å lese om han som forfektet at internett var og ble en flopp i riksdekkende aviser. Ja el biler kommer til å bli greien i fremtiden, så lenge sivilisasjonen ikke kollapser. Det er det ingen tvil om. Men om disse kommer til å bli billigere for forbrukerne eller bedre, det setter jeg min tvil til.

 

Vi snakker om elektrisk motor og mye teknologi her. Noe som sier selv, ting bryter kjapt sammen etter en tids bruk. Samtidig blir det for komplisert til å fikse selv eller få en kompis til å gjøre det. Ergo mange mange vil ikke ha råd til å kjøre bil. Spesielt om du bor på bygda og krever noe som faktisk tåler kulde og ikke stopper i gokk ved snestorm.

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet

Hvis det bare er bil nr. 2 så synes jeg det er mye penger. Vi kjøpte nylig en 4 år gammel leaf, til 85.000. Romslig bil om det bare er til en bil nummer 2. El-bil i Norge er jo ikke så dyrt. 

Det kommer jo litt an på hvor dere bor, men ofte er det jo mye å spare på å eie elbil også. Grønt billån, årsavgift er lavere, gratis parkering, bompenger mm. Selvsagt kommer litt an på hvor dere bor, men det bør jo være en del av regnestykke. Jeg ville likevel vært obs på å kjøpe en el-bil brukt med så veldig god rekkevidde. Så fort det kommer en nyere modell med bedre batteri-kapasitet på markedet, kan bilen dere kjøper tape seg masse! Bedre å kjøpe en elbil hvor det allerede har kommet en nyere batteri-utgave, hvis man vil tenke økonomi. 

Anonymkode: 97dd6...a38

  • Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om elektrisk motor og mye teknologi her. Noe som sier selv, ting bryter kjapt sammen etter en tids bruk. Samtidig blir det for komplisert til å fikse selv eller få en kompis til å gjøre det. Ergo mange mange vil ikke ha råd til å kjøre bil. Spesielt om du bor på bygda og krever noe som faktisk tåler kulde og ikke stopper i gokk ved snestorm.

Anonymkode: 95076...04b

Elbiler tåler jo kulde best av alle typer biler. Varmeapparatet gir varme med en gang, motoren sliter ikke i kulden og det er ikke behov for motorvarmer. Litt dårligere rekkevidde får man, og hurtiglading går tregt om batteriet er kaldt. Men siden man sjelden har behov for å hurtiglade når man ikke har kjørt langt, er ikke det noe problem på de bedre elbilene (de som har aktiv kjøling og varming av batteriet). 

  • Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke som å lese om han som forfektet at internett var og ble en flopp i riksdekkende aviser. Ja el biler kommer til å bli greien i fremtiden, så lenge sivilisasjonen ikke kollapser. Det er det ingen tvil om. Men om disse kommer til å bli billigere for forbrukerne eller bedre, det setter jeg min tvil til.

 

Vi snakker om elektrisk motor og mye teknologi her. Noe som sier selv, ting bryter kjapt sammen etter en tids bruk. Samtidig blir det for komplisert til å fikse selv eller få en kompis til å gjøre det. Ergo mange mange vil ikke ha råd til å kjøre bil. Spesielt om du bor på bygda og krever noe som faktisk tåler kulde og ikke stopper i gokk ved snestorm.

Anonymkode: 95076...04b

Hæ? Aner du noe som helst om elbiler, deres tekniske kvalifikasjoner, herunder evne til å tåle kulde og tøffe værforhold? Dette blir for dumt🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 537b9...9ca

  • Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, -jk- skrev:

Elbiler tåler jo kulde best av alle typer biler. Varmeapparatet gir varme med en gang, motoren sliter ikke i kulden og det er ikke behov for motorvarmer. Litt dårligere rekkevidde får man, og hurtiglading går tregt om batteriet er kaldt. Men siden man sjelden har behov for å hurtiglade når man ikke har kjørt langt, er ikke det noe problem på de bedre elbilene (de som har aktiv kjøling og varming av batteriet). 

Nei, en el bil er et dårlig valg ved kjøring på landlige veier i norge. Dem tåler jo selvfølgelig ikke kulde best, batteriene blir tappet både delvis av kulden og av det å kjøre i snøterreng. Avhengig av hvor kaldt kan et batteri ha et tap på 40% ved vinter klima. Hvis du for eksempel hadde kjørt kraftig snefokk, kjørt deg av veien i minus 20 grader. Ville du særiøst heller sittet å vente på hjelp i en elbil en i en diesel\ bensinbil?

 

Ja disse kan også gå tom for drivstoff, men passer du på å fylle opp, så vil det vare en stund og varmevifta kan selv da varme deg en god stund i etterkant av motorstopp. I en elbil er det batteriet som sørger for varme og går batteriet så går varmen også.

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Aner du noe som helst om elbiler, deres tekniske kvalifikasjoner, herunder evne til å tåle kulde og tøffe værforhold? Dette blir for dumt🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 537b9...9ca

Ja jeg aner noe som helst. Batteriene i seg selv, tåler kulde ok. Men å kjøre i krevende forhold krever mere energi, noe som kan  føre til at batteriene blir tappet nesten av det dobbelte kontra å kjøre på autobanen en varm sommerdag.

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en el bil er et dårlig valg ved kjøring på landlige veier i norge. Dem tåler jo selvfølgelig ikke kulde best, batteriene blir tappet både delvis av kulden og av det å kjøre i snøterreng. Avhengig av hvor kaldt kan et batteri ha et tap på 40% ved vinter klima. Hvis du for eksempel hadde kjørt kraftig snefokk, kjørt deg av veien i minus 20 grader. Ville du særiøst heller sittet å vente på hjelp i en elbil en i en diesel\ bensinbil?

Anonymkode: 95076...04b

Elbil. Folk har daua av eksos i bilen når snøfokk har tettet igjen rundt bilen. Alternativt stopper motoren og da sliter du også. En elbil krever ikke mye energi for å holde kupeen levelig når bilen står stille, 1000W er mer enn nok. Har man en Tesla med 75kWh batteri og det er halvfullt så kan du stå der og vente i 1,5 døgn på berging uten problemer. 

Batteriene i elbiler med aktiv varming/kjøling taper seg minimalt i kapasitet på vinteren. Forbruket er selvsagt høyere pga. varmeapparatet, høyere luftmotstand og rullemotstand. 

Elbil er også best på sommeren. Jeg har stått 2 timer i fergekø mens det var 29 grader og sol ute. Folk holdt på å daue av varme, for å ha på dieselmotoren i tett fergekø er jo ikke akseptabelt. Vår bil holdt 24 grader innetemperatur hele tiden med minimalt energiforbruk ;)

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg aner noe som helst. Batteriene i seg selv, tåler kulde ok. Men å kjøre i krevende forhold krever mere energi, noe som kan  føre til at batteriene blir tappet nesten av det dobbelte kontra å kjøre på autobanen en varm sommerdag.

Anonymkode: 95076...04b

Autobahn krever mye mer energi pga. mye høyere fart (om du kjører 150-160++ da). 

Typisk bruker bilen vår 25% mer energi på vinteren. 

Skrevet
16 minutter siden, -jk- skrev:

Autobahn krever mye mer energi pga. mye høyere fart (om du kjører 150-160++ da). 

Typisk bruker bilen vår 25% mer energi på vinteren. 

Jaja, kjærevene du forstod hva jeg mente. Men ok, el bil har sine positive sider selv i vinternorge pluss at selve motoren er mere holdbar og ergo mindre vedlikehold.

 

Hvis du kjører på sørpette underlag, vei med 30 cm snø og dårlig sikt. Vil den generelt tappes mere en 20%, da må mye av det elektriske apparatet i bilen gå på "høygir".

Anonymkode: 95076...04b

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, kjærevene du forstod hva jeg mente. Men ok, el bil har sine positive sider selv i vinternorge pluss at selve motoren er mere holdbar og ergo mindre vedlikehold.

 

Hvis du kjører på sørpette underlag, vei med 30 cm snø og dårlig sikt. Vil den generelt tappes mere en 20%, da må mye av det elektriske apparatet i bilen gå på "høygir".

Anonymkode: 95076...04b

Det er sant. Men normalt kjører man ikke veldig langt på slike veier. De fleste vil nok kjøre seg fast ganske fort om det er 30cm snø i veien og dårlig sikt ;) 

5cm slaps på motorvei er nok det jeg opplever som mest energikrevende vinterstid. Men det er hurtigladere "overalt" nå (ihvertfall fra Trondheim og sørover) så en 10 min stopp på en slik ordner kjapt opp i forskjellen om man trenger hele rekkevidden for å komme dit man skal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...