AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #21 Del Skrevet 30. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, noen som av og til irriterer seg over matlyder har ikke misofoni. Dette er blitt den nye angsten, "alle" har det. Det er så mange feilaktige artikler, der det blir portrettert som "irritasjon over smatting og tygging", og plutselig har alle en diagnose de kan kaste rundt seg så snart de blir irriterte. Det er helt normalt å reagere på myke lyder, men vi som faktisk har misofoni, har ukontrollerte reaksjoner, ikke bare irritasjon. Anonymkode: d4cf6...ca9 Ja, blir sinte, stormer avgårde etc. Det er derfor det er så slitsomt å leve med en som er slik? Det finnes også terapi for dette. Anonymkode: 54d0e...ecc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #22 Del Skrevet 30. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 🤣🤣 Samme lyden som de som spiser med løst gebiss liksom😀😀 Anonymkode: 42f32...669 Ja det er den!! Vet ikke hvordan han lager den lyden!! Anonymkode: 3b808...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #23 Del Skrevet 30. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere kvinner lurer hvorfor du blir dumpet eller alenemor, denne tråden er en til eksempel på det. Anonymkode: 63a79...0dd Vi hadde større problemer enn hestelydene.. Anonymkode: 3b808...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 30. august 2020 #24 Del Skrevet 30. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere kvinner lurer hvorfor du blir dumpet eller alenemor, denne tråden er en til eksempel på det. Anonymkode: 63a79...0dd Jeg haren mann som irriterer seg. Det fikk jeg inntrykk av gjelder flere. Så tror ikke det er spesielt kvinner. Trodde det var mest menn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #25 Del Skrevet 30. august 2020 Du kan være glad du slipper lyder/handlinger i fra ticksing! Det er slitsomt, de hører og registrerer det ikke selv.. F.eks mukking (uh/mhh) spytting (små spytting, ofte i klærne) 😶 knikksing 🤦🏻♀️ Anonymkode: 9da50...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #26 Del Skrevet 30. august 2020 Kjente en som blåste ut fra nesa 100 ganger per dag uten tørkle. Det var på tvang. Utrolig irriterende. Anonymkode: 3b808...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mercury_ Skrevet 30. august 2020 #27 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg har det sånn jeg og. Vet ikke om det kan kategoriseres som misfoni, men jeg blir skikkelig aggressiv og føler stort ubehag av å høre folks "myke lyder" fra munn, nese, fingre som fikler med ting, rastløse ben osv. Heldigvis er jeg sammen med en som spiser veldig pent. Når vi sitter rundt bordet og spiser sammen tenker jeg som oftest ikke over det en gang. Men hvis han spiser alene kan jeg reagere skikkelig på det, da må jeg gå til et annet rom eller holde meg for ørene. Det skjer heldigvis ikke så ofte. Jeg har vært heldig der. For folk tygger forskjellig. Noen har blitt oppdratt til å lage minst mulig lyd når de tygger (med munnen lukket). Mens andre kan lage et helvetes bråk i munnen selv om de holder den lukket. Jeg vil tro at den bråkete måten er den mer naturlige måten å spise på, for om jeg slipper meg løs og går inn for det så kan jeg tygge sånn jeg også. Det er både enklere og mer behagelig, jeg smaker maten bedre fordi den har mer kontakt med tunga tror jeg. Mer spytt også. Men så har jeg altså blitt oppdratt til å "spise pent" og det innebærer å holde lydene til et minimum - også med lukket munn. Kanskje det er nettopp fokuset på å være minst mulig til bry for andre i barndommen som har gjort at jeg legger ekstra godt merke til det når folk ikke oppfører seg sånn som jeg er vandt med. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #28 Del Skrevet 31. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, blir sinte, stormer avgårde etc. Det er derfor det er så slitsomt å leve med en som er slik? Det finnes også terapi for dette. Anonymkode: 54d0e...ecc Det emosjonelle er bare en liten del av det. Vi får ufrivillige nevrologiske responser, og vi har de hele tiden. Det er ikke bare fordi kjæresten irriterer oss med spisingen, vi får det uansett hvor vi er, eller hvem som lager lydene. Disse responsene kan være sinne og irritasjon, men det følger med en rekke fysiske reaksjoner som f.eks. tics, forhøyet puls, svetting, prikking langs ryggraden, muskler som trekker seg sammen, krampe, ukontrollert gråt og tårer, stiv kjeve, osv. Men avisene har løftet frem "Blir du irritert av spiselyder?", og plutselig har alle misofoni. Anonymkode: d4cf6...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #29 Del Skrevet 31. august 2020 Kjæresten min er også høylytt når han spiser. I tillegg tygger han så hardt og gnisser med tennene så det kommer sånne lyder som når man skjærer tenner.. Anonymkode: bf84e...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #30 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 8.55, AnonymBruker skrev: Mange av dere kvinner lurer hvorfor du blir dumpet eller alenemor, denne tråden er en til eksempel på det. Anonymkode: 63a79...0dd Mange kvinner har tydligevis partnere som ikke kan spise ordentlig og som lager fryktelig mye lyd. Min lagde lyder hver gang han satte seg ned eller reiste seg, sånne gammelmannsmodige stønn. Forferdelig usexy. Nå er det borte, etter at jeg begynte med det samme selv :D Anonymkode: 24fce...c10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #31 Del Skrevet 31. august 2020 Så lenge personer spiser med munn igjen, så må man faktisk gå inn i seg selv og stoppe irritasjon. Mengden fukt i munn og fett i kinn kan utgjøre store forskjeller i lyd vi andre hører. De fleste munnlyder skjer uansett hvor hardt den andre prøver å la være. Skal man gi folk dåelig samvittighet fordi de spiser? Man løser dette ved å sitte litt lengre fra hverandre under måltider. Jeg må ofte på do når lydene blir for høye😅 Samboer vet jeg sliter med smattelignende lyder og at det er mitt problem og kun mitt. Anonymkode: 38d96...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 31. august 2020 #32 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 8.29, AnonymBruker skrev: eksen lager hestelyder når han spiser. Ikke vrinsk liksom, men den lyden du hører som du gir en hest en brødskive. Fapp fapp liksom. Har aldri hørt det på et menneske før, bare på hester generellt. Anonymkode: 3b808...67b 😃😂🤣😆 Jeg dauer... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forever22 Skrevet 31. august 2020 #33 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) Føler med deg ass 😂 men her får han høre det. Det er ikke smatting heller, mer sånn innvendig smatting og hard svelging. Jeg klarer ikke spise i samme rom snart 😂😂 MEN, jeg har slitt med disse lydene hele livet. Mamma sa det begynte når jeg var ganske liten. Jeg reagerer om noen spiser ved siden av meg og det er skikkelig sånn innvendig smatting og svelg. Det KLIKKER for meg 😂 tror det er en sykdom🤷🏼♀️😂 men jeg gjør ingenting med det da, bare forlater rommet. Men av og til må jeg si ifra til min samboer dersom det er skikkelig ille 🤷🏼♀️😂 Endret 31. august 2020 av Forever22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forever22 Skrevet 31. august 2020 #34 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 12.28, mercury_ skrev: Jeg har det sånn jeg og. Vet ikke om det kan kategoriseres som misfoni, men jeg blir skikkelig aggressiv og føler stort ubehag av å høre folks "myke lyder" fra munn, nese, fingre som fikler med ting, rastløse ben osv. Heldigvis er jeg sammen med en som spiser veldig pent. Når vi sitter rundt bordet og spiser sammen tenker jeg som oftest ikke over det en gang. Men hvis han spiser alene kan jeg reagere skikkelig på det, da må jeg gå til et annet rom eller holde meg for ørene. Det skjer heldigvis ikke så ofte. Jeg har vært heldig der. For folk tygger forskjellig. Noen har blitt oppdratt til å lage minst mulig lyd når de tygger (med munnen lukket). Mens andre kan lage et helvetes bråk i munnen selv om de holder den lukket. Jeg vil tro at den bråkete måten er den mer naturlige måten å spise på, for om jeg slipper meg løs og går inn for det så kan jeg tygge sånn jeg også. Det er både enklere og mer behagelig, jeg smaker maten bedre fordi den har mer kontakt med tunga tror jeg. Mer spytt også. Men så har jeg altså blitt oppdratt til å "spise pent" og det innebærer å holde lydene til et minimum - også med lukket munn. Kanskje det er nettopp fokuset på å være minst mulig til bry for andre i barndommen som har gjort at jeg legger ekstra godt merke til det når folk ikke oppfører seg sånn som jeg er vandt med. Det der er som å lese om meg selv. Jeg syns faktisk at innvendig smatting (med munn lukket) er det verste. Jeg blir provosert liksom og må forlate rommet 😅 men jeg har faktisk hørt at det er en sykdom/lidelse 🙉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #35 Del Skrevet 31. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange kvinner har tydligevis partnere som ikke kan spise ordentlig og som lager fryktelig mye lyd. Min lagde lyder hver gang han satte seg ned eller reiste seg, sånne gammelmannsmodige stønn. Forferdelig usexy. Nå er det borte, etter at jeg begynte med det samme selv 😄 Anonymkode: 24fce...c10 Hahaha ! Det gjør både jeg og kjæresten. Vi er 38 og 39. Anonymkode: 3b808...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #36 Del Skrevet 31. august 2020 Det finnes hjelp å få. Anonymkode: 6a4b3...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porstarmax Skrevet 31. august 2020 #37 Del Skrevet 31. august 2020 På 30.8.2020 den 8.36, AnonymBruker skrev: Gi han en bj etter biffen så blir det nok bra. Husk å slafse skikkelig. Anonymkode: cf189...9f6 😂😂 slafsern i senga også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #38 Del Skrevet 31. august 2020 Man kan ikke forandre måten en annen person spiser på, men man kan gjøre noe med sin egen toleranse. Det er i mine øyne ikke greit å kommentere sånne ting. Skal man være redd for at man sjenerer andre hver gang man skal spise liksom? Sitte der og være stresset mens man egentlig burde kose seg med maten? Jeg synes man skal velge sine kamper med omhu, og tenke litt over om det man sier til hverandre egentlig tjener noen hensikt foruten å lage dårlig stemning. Samboeren min har antakelig fått kommentarer på spiselydene sine før jeg kom inn i livet hans. Han setter alltid på høy lyd på tvn hvis vi spiser i sofaen, og hvis jeg skrur lyden ned så reagerer han med "skal du sitte og høre på slafsinga mi da?" Jeg har ikke et snev av irritasjon over spisingen hans. Man kan heller prøve å jobbe litt med seg selv. Ja, jeg vet at enkelte har misofoni (?), men det er like fullt ens eget problem. Alle andre kan ikke tilpasse seg den ene som har problemer. Anonymkode: 2a01e...21d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 31. august 2020 #39 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) På 30.8.2020 den 0.27, Villja skrev: Lurer på om man irriterer seg over spiselyder fordi det ligger annen irtitasjon bak? At man er litt lei av vedkommende? Bare ren nysgjerrighet altså. Nei ikke nødvendigvis. Jeg fikser ikke spiselyder fra noen. Jeg kan sitte med headset som har lydisolering på jobb fordi kollegaen min tygger på tyggis. Jeg virkelig takler ikke spiselyder og liker ikke sosial spising. Da MÅ det være andre lyder i bakgrunnen. Hadde jeg hatt en kjæreste som faktisk smattet og slafset med maten utover normale lyder som ikke er til å unngå hadde jeg sagt fra. Endret 31. august 2020 av Ludovica- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #40 Del Skrevet 31. august 2020 Det er vel nettopp problemet. At for en med misofoni så kan det være mye av spiselyder som virker som om det er "utover normale lyder". Jeg ble beskyldt av eksen for å ha helt abnormale spiselyder og torde etterhvert ikke spise suppe, chips eller knekkebrød i samme hus. Har skjønt etterpå at jeg spiser helt vanlig. Men at alt høres "mye" ut for min eks. Anonymkode: 6a4b3...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå