AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Skal invitere venner på ost og kjeks og noen av dem er "kresne" på ost, altså at de ikke liker sterke oster. Jeg er selv glad i blåmuggost, brie osv og syns norvegia, mozarella og lignende blir for mildt men dette er perfekt for dem. Er ikke så kjent med milde oster, så hvilke anbefaler dere? Både smøreost og vanlig ost Anonymkode: 9810b...af5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Smøreostene til Tine og castello white, det er mine favoritter (jeg liker heller ikke sterke oster) Anonymkode: 51256...645
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Jeg syns denne er helt nydelig. Mild ost, med en god, mild, peppersmak 😍 Anonymkode: 4834f...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Jeg vet ikke om det er den typen ting du er ute etter, men "guldbrie" er jo en liksombrie som i grunnen ikke smaker noen ting. De fleste liker den. Mange som ikke liker oster er også glad i Tines smøreoster med krydder, er min erfaring. Hvis du vil elevere det et lite hakk kan du kjøpe Tartare, som er en hvitløksost. Anonymkode: fac04...fef
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 Chevre og snøfrisk syntes jeg er milde, men gode oster ❤️ Anonymkode: 724dc...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Fryd sin creme kirsebær, pepper, eller aprikos kan jo være noe å prøve, ellers babybel, ridderost (den samker en del, men mange ikke-osteelskere liker den likevel), manchego, castello med chilli er litt spicy men ikke sterk ostesmak, Garli osten til Arla (grønn, rund boks) er en hvitløkssmøreost som faller i smak hos alle, det samme gjør vel den pakningen med ulike smøreoster porsjonspakket i en sirkel, castello sin smøreost med pepper eller ananas er også allrouder og perfekt for de som ikke liker skarpe smaker. Anonymkode: 4a95c...5ff
Brunhilde Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Jeg må jo innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du velger å servere ostefat hvis det blir så utfordrende? Men, ridderost og port salut smaker ikke all verdens selv om begge kanskje er litt mer utfordrende enn norvegia. Av smøreoster så er Tine sine ganske safe, jeg pleier å ta med pepperost på fatet, den opplever jeg at de fleste liker. Babybel også, ja, den er rimelig safe. Syns du skal utfordre de "kresne" vennene dine til å prøve seg frem, jeg husker da jeg begynte å like blåmuggost, jeg fikk servert kraftkar på pepperkaker, og det var kjemepgodt. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Alle som liker ost liker Solglad Anonymkode: cc8b1...fb8
Ullvott Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Jeg er en av de kresne, som egentlig ikke "liker" ost, men som er glad for at jeg har venner som er et godt vertskap og er oppegående og inkluderende nok til å ville være venner med meg selv om jeg ikke liker de samme ostene som dem. Det som ofte er krevende for oss osteskeptikere er oster som er modnet lenge, (blå-)muggoster og oster av geit eller annen "sterk" melk. For meg ville det vært supert med gräddost, staver eller terninger av Jarlsberg, gjerne et beger kremost (krydder, urter eller pepper) og en lite modnet camembert eller brie. De runde kremostene som het Tolko i gamle dager, og som nå heter Castello kremostring, er også lette å like, særlig den med pepper. Jeg synes ikke Snøfrisk og chevre er særlig gode forslag, da geitesmak er krevende for mange. Solglad har jeg ikke smakt, men jeg ser den inneholder geitemelk, så jeg ville ikke hatt den som førstevalg hvis tanken var at det skulle være den snille osten jeg har valgt for å ta hensyn til noen. 9
Hot mess Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Østavind er et hakk mer spennende enn Norvegia, men fortsatt mild. Kolonihagens Vesterhavshost har masse smak uten å være skarp (og er virkelig god, og kan nytes også av de som liker mer enn de mildeste ostene).
niniel Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 3 minutter siden, Hot mess skrev: Østavind er et hakk mer spennende enn Norvegia, men fortsatt mild. Kolonihagens Vesterhavshost har masse smak uten å være skarp (og er virkelig god, og kan nytes også av de som liker mer enn de mildeste ostene). Skriver under på vesterhavsost, den er skikkelig god! Kanskje kan grottelagret gruyere (fastost med rundt nøtteaktig og litt salt smak) og rondelle fra president (luftig kremost hvitløk, ganske salt) bli øyeåpnere for dine litt osteskeptiske venner?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Hva med Bufar ost? Nydelig hvitost fra Valdres 😊 Anonymkode: d3810...370 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 På 29.8.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev: Jeg syns denne er helt nydelig. Mild ost, med en god, mild, peppersmak 😍 Anonymkode: 4834f...a5d Jaaaaaaaaaaa!!! I tillegg liker jeg https://www.oluf.no/myrdal-kvit-geitost-m-troffel-175-g Men du må like både geitmelksmak og trøfler. Synes den er spennende. Og jeg HATER ost, egentlig, synes Jarlsberg smaker for mye liksom. 🤣 Men har fått opp øynene for litt sånne milde oster med tilsatt smak. Anonymkode: 72713...2fd
Ariana807 Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 (endret) På 29.8.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev: Skal invitere venner på ost og kjeks og noen av dem er "kresne" på ost, altså at de ikke liker sterke oster. Jeg er selv glad i blåmuggost, brie osv og syns norvegia, mozarella og lignende blir for mildt men dette er perfekt for dem. Er ikke så kjent med milde oster, så hvilke anbefaler dere? Både smøreost og vanlig ost Anonymkode: 9810b...af5 Du kan gå for en Norvegia med mer smak, som den vellagra eller fyldige. Evt. har du Østavind. Synes selv den er god, smaker mer enn Norvegia, men også mild. Du kan også gå for den litt eksklusive Apleosten. Tine sine Kremgod oster er alltid noe jeg må ha med 😄 der alt etter egen smak, selv glad i den med urter og den med krydder. Snøfrisk med Rødløk og Timian er også veldig god, oppfriskende. Jeg er ikke en person som liker «ost», så tror de jeg nevner her er gode sikre valg for noen som er «kresen» som meg 😄 Har fått smake på brie og blåmuggost, og nei! Selv om de var tilberedt med riktige ting som honning, syltetøy ol. Nei! Jeg liker det ikke. Men en god mild «hvitost» og en smørost er godt 😄 Endret 1. september 2020 av Ariana807
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 Jeg er ikke glad i faste oster i det hele tatt, men liker krydrede smøreoster o.l. Hvis kveldskosen min skal være ost & kjeks kjøper jeg alltid en pepperost som er formet som en sirkel (aner ikke hva den heter 😄) -Og den tar jeg med meg de få gangene det skal arrangeres ostekveld hos venner, de er alle oste-elskere som foretrekker f.eks Chevre og Manchego (som jeg omtrent kaster opp av, jeg har nemlig prøvd...) Hvis du er usikker på oste-preferansene til dine gjester, så sørg for å ha minst en "snill" ost 😁 Anonymkode: 619f6...341
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #16 Skrevet 4. september 2020 På 29.8.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev: Smøreostene til Tine og castello white, det er mine favoritter (jeg liker heller ikke sterke oster) Anonymkode: 51256...645 Hvordan er Castello i forhold til Tine? Takk for svar alle sammen!! Anonymkode: 9810b...af5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #17 Skrevet 4. september 2020 PS. Ost med geiteost er utelukka, de brekker seg bare ved tanken. Og jeg er helt enig, takler ikke geiteost! Anonymkode: 9810b...af5
Isaccis Skrevet 4. september 2020 #18 Skrevet 4. september 2020 Anbefaler Brillat Savarin, en hvitskimmelost oppkalt etter mannen som sa Du er hva du spiser. Den får fløte tilsatt under produksjon og har mye smak selv om den er deilig kremet og mild😍
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #19 Skrevet 4. september 2020 Le Roule er mild og god. Anonymkode: 47a70...372
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #20 Skrevet 4. september 2020 Jeg var innom den største Coop Mega i byen her og jeg fant ikke flere typer av Castello Kremostring enn pepper og ananas? Syns den med gressløk høres fryktelig god ut. Ikke si at det er en Meny only ost? Meny er laaangt unna..... Anonymkode: 9810b...af5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå