AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Et barn på 9 år som ikke får med seg leseboka si hjem fra skolen. Hun har klart å glemme den hver eneste dag denne uken. Har spurt lærer om hvordan de hjelper barna med dette, og fått som svar at de daglig etter gjennomgangen av leseleksa, når elevene er stille, får tydelig beskjed om å legge leseboka si i sekken, og så venter de til bøkene er borte fra pulten før neste beskjed gis. Barnet mitt hører nok ikke etter på beskjeden og legger den isteden i bokkassa si. Er ingen diagnoser i bildet her, bare et litt surrete barn. Men hva mener du jeg som forelder bør gjøre? Kreve at læreren følger ekstra med på eleven og hjelper til? La barnet gå tilbake til skolen og hente boka til hun finner ut at det er lurt å følge med på beskjeden fra lærer, eller burde jeg kjøpe en ekstra lesebok hun kan ha hjemme? Bortsett fra leselekse er det leksefri skole, og alt av ukeplaner og lignende er digitalt. Så er bare leseleksa hun trenger å huske. Anonymkode: 57e41...3e3
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 En 9 åring burde forstå konsekvensen. Hente boka om hun glemmer den. Mister verdifull tid til andre ting.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Som lærer er vi vant til elever som surrer litt. Spør om læreren kan ha et ekstra øye på barnet ditt fordi hun ikke følger beskjeden. Burde være greit. Dette er dessverre ikke så uvanlig😅 bare fordi læreren gir en beskjed er det svært sjeldent alle små får det med seg. Anonymkode: a82e8...d5a 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Gå tilbake å hente boka. Anonymkode: 94829...ad1 14
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 Det skjedde med mitt barn før. Man må si i fra til læreren om at barnet har en tendens til å glemme det, man må si det mange nok ganger, det vil si alle gangene det skjer, og til slutt får læreren det inn som en vane å minne barnet på det. Noen barn klarer ikke helt enda å ta i mot felles beskjeder som blir gitt "svevende" utover hele klasserommet. Noen barn trenger at læreren får øyekontakt med dem, og sier at denne boka må du legge i sekken din nå. Du burde ikke behøve å kjøpe en ekstra bok, når boka ikke er skjønnlitterær. Skolen skal i prinsippet være gratis. Jeg synes barnet må få slippe å gå tilbake til skolen for å hente boka, med mindre det er mindre enn ti minutter å gå. Du kan for øvrig minne barnet på når dere sier ha det på morgenen, at denne og denne boka må du ta med hjem fra skolen i dag, men jeg har full forståelse for at noen barn kan glemme slike beskjeder raskere enn andre. Du må finne ut hva som passer best for dere. ❤️ Anonymkode: c5ce2...330 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 Foreldrene bør øve med barnet på å motta og utføre beskjeder. Beskjed om å legge boka i sekken bør en ordinær 9åring klare. Anonymkode: 8ae79...85b 24
Gjest theTitanic Skrevet 29. august 2020 #7 Skrevet 29. august 2020 Det er ofte for sent for barnet å hente boka når det oppdages at den mangler. Skolen må 1) sørge for at barnet legger boka i sekken. Eller 2) gi deg en ekstra bok til å ha hjemme. Noen barn har hodet under armen og evner ikke å ta en beskjed. Likevel må leksene bli gjort. Da må det løses uten at barnet blir stilt til veggs hver dag. Det er nok ikke vond vilje, men bare et surrete hode som trenger litt hjelp.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #8 Skrevet 29. august 2020 Viktig at glemt bok ikke betyr ingen lekse. Finn en bok hjemme/på biblioteket med passelig vanskelighet og les (minst) like lenge og på samme måte som dere ville lest leseleksa. For boka blir ekstra lett å legge feil hvis man får «belønning» for det. Anonymkode: 0df3d...fc0 35
gullhjerte Skrevet 29. august 2020 #9 Skrevet 29. august 2020 Hvis barnet går hjem rett etter skolen, så må barnet sjekke om boka er i sekken når hun kommer hjem. Hvis den ikke er der, må hun tilbake til skolen for å hente den. Hvis barnet går på SFO sjekker man når man henter barnet på SFO. Hvis boka likevel ikke klarer å komme seg hjem, så leser man en annen tekst i stede for. Det er et felles ansvar å få boka hjem, mellom lærer, foresatte og elev. Lærer har mange barn å passe på, det er barnet som taper mest på å ikke få boka hjem, og det er dere som har den største interessen av å lære barnet å ta ansvar. Så da er det naturlig at dere jobber hardest for å få den boka hjem. 8
gullhjerte Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjedde med mitt barn før. Man må si i fra til læreren om at barnet har en tendens til å glemme det, man må si det mange nok ganger, det vil si alle gangene det skjer, og til slutt får læreren det inn som en vane å minne barnet på det. Burde de ikke bruke denne energien på å øve barnet på å få inn denne vanen, i steden for å øve læreren på å få inn denne vanen? 29
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 Barnet bør lære seg å følge med på beskjeder. Tenk om læreren må passe på at 28 stk til en hver tid har husket å legge det de trenger i sekken, da går vel dagen til det. Forslag til læreren: be alle elevene holde boken opp, og legge den direkte i sekken. Ellers er det jo mulig å høre om å få ha et eksemplar av boken hjemme, det vil ikke lære barnet å følge beskjeder da. Og som en annen nevner her, glemt bok må ikke bety ingen leselekse, da må noe annet leses. Kan jo hende denne glemmingen er for å slippe lekse, greit om det funker. Anonymkode: 6982b...c30 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #12 Skrevet 29. august 2020 Har samme problem her. De gangene han glemmer jakker o.l sender jeg ham tilbake (bor 300 meter fra skolen), men med bøker nytter det ikke, for klasserommet blir låst med en gang skoledagen er over. Ellers hadde vi nok gjort det, for erfaringen med andre ting er at dette hjelper litt på hukommelsen, i alle fall til neste dag. 🙈 (Forhåpentligvis lenger etter hvert.) De har ukelekser, så jeg gir ham beskjed hver morgen om at han må huske boka, og hvis torsdagen kommer uten at den har blitt med hjem så sender jeg melding til læreren og ber ham passe på at den blir med. Læreren vet hvordan han er og at vi gjør det vi kan, så det går greit. Er jo ikke mer vi får gjort når vi ikke kan være til stede på skolen. Anonymkode: 8ec84...88a 1
AndreasBR Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 Slutt er det tydeligvis på den tiden der ALLE bøker ble tatt med hjem, og de man trengte den dagen ble tatt med til skolen og så hjem igjen etterpå.. 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 Skjønner ikke helt denne problemstillingen. Trodde det var sånn at barna hadde en ukeplan for lekser, og et eget ansvar for å sørge for å ha med seg de rette bøkene hjem? Er virkelig barn i dag så mye sløvere enn de var for 20-30 år siden? Anonymkode: 684c0...28d 11
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke helt denne problemstillingen. Trodde det var sånn at barna hadde en ukeplan for lekser, og et eget ansvar for å sørge for å ha med seg de rette bøkene hjem? Er virkelig barn i dag så mye sløvere enn de var for 20-30 år siden? Anonymkode: 684c0...28d Noen barn er ekstra distré. Vi hadde et par sånne i min klasse for 30 år siden også, så det er ikke noe nytt... Anonymkode: 8ec84...88a 6
Daria Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barn er ekstra distré. Vi hadde et par sånne i min klasse for 30 år siden også, så det er ikke noe nytt... Anonymkode: 8ec84...88a Det nye er forventningen om at dette skal være lærerens ansvar, ikke barnets... 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skjedde med mitt barn før. Man må si i fra til læreren om at barnet har en tendens til å glemme det, man må si det mange nok ganger, det vil si alle gangene det skjer, og til slutt får læreren det inn som en vane å minne barnet på det. Herregud, jeg er så glad jeg ikke er lærer, de har virkelig min fulle medlidenhet. Hvis barnet stadig glemmer, er det barnet man må jobbe med og stadig gi påminnelser til vanen sitter, ikke læreren! 30
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 2 hours ago, gullhjerte said: Burde de ikke bruke denne energien på å øve barnet på å få inn denne vanen, i steden for å øve læreren på å få inn denne vanen? Enig! Dette burde ikke en vanlig 9åring glemme hver dag i en uke. Hun bør jo bare ha denne boken i sekken hele tiden og aldri legge den i hyllen sin. Her må foreldrene terpe og hjelpe og minne på, og så får man lese noe annet så det ikke blir sånn at barnet slipper lekse når boken glemmes. Jeg var et distre barn selv så har forståelse for glemming men dette høres ekstremt ut og det er heller ikke lærerens ansvar å passe på dette utover beskjeden de allerede gir. Anonymkode: f952f...61f 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 7 minutter siden, Daria said: Det nye er forventningen om at dette skal være lærerens ansvar, ikke barnets... Herregud, jeg er så glad jeg ikke er lærer, de har virkelig min fulle medlidenhet. Hvis barnet stadig glemmer, er det barnet man må jobbe med og stadig gi påminnelser til vanen sitter, ikke læreren! Selvsagt er det i utgangspunktet barnets ansvar, men når barnet ikke klarer det, så må læreren hjelpe til, samtidig som man jobber med å få barnet til å huske det. Det er ikke gjort over natten, og barnet kan jo ikke la være å gjøre lekser i mellomtiden! De i klassen min som slet med dette fikk også hjelp fra læreren, så det er heller ikke noe nytt. Anonymkode: 8ec84...88a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 På vår skole har vi foreldre Facebook-gruppe for klassene ungene går i. Det hender at noen i klassen glemmer en bok, og da spør de gjerne i gruppa om noen kan ta bilde av de aktuelle sidene. Om dette er noe som glemmes ofte, så må dere ta opp med lærer hvordan dere sammen kan hjelpe barnet med å øve på dette. Anonymkode: 6dc75...ac3 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 Hva er problemet? Hvorfor kan hun ikke går til en av de andre i klassen og låne boka? Anonymkode: 64a99...d55 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå