AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Hei, hvordan gjør dere det med dåp/navnefest i koronatiden nå? Hvis vi skulle invitert alle vi ønsker så blir det rundt 60, men det vil ikke bli gjennomførbart med tanke på 1 meter avstand. Dette er både familie og venner. Vi har tenkt at enten inviterer vi alle venner eller ingen, blir feil å ekskludere noen selv om noen er nærmere enn andre. Jeg har nært forhold med noen av mine tanter og onkler (med familie) så vil invitere de, siden vi Alltid blir invitert, men her er det dilemma med at jeg har 6 tante/onkler og enten må vel alle inviteres eller ingen. Skal alle så blir vi rundt 30 i bare min familie med alle. Samboer har ikke stor familie da. Så tenker jeg må mine besteforeldre som er i risikogruppen og ønsker jo at de skal komme. Hvordan gjør dere det med gjester? 😬 Samme med servering så lurer jeg på hvordan dere tenker mtp korona? Anonymkode: b2b60...52a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Mulig jeg er litt kjip nå, men jeg tenker at det lureste er å kun invitere de nærmeste. Dersom dere er uheldig og noen blir smittet i selskapet så er det kjipt å være den som har invitert grand-tanter og hele pakka liksom. Vi hadde våre foreldre + våre søsken til stede og det ble likevel en fin dag. Kunne tatt med barnets oldeforeldre også, men det ble ikke aktuelt pga. reisevei. Har selv et nært forhold til mine tanter og onkler og var veldig åpen om at smittevern er årsaken til at vi valgte som vi gjorde, men at vi var mer enn åpne for å ta det igjen i en eller annen sammenheng senere. Alle hadde forståelse for dette Anonymkode: 70855...738 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Vi har kun de aller nærmeste (besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler) og ingen barn. Utrolig kjipt og ekskludere spesielt våre nieser og nevøer men slik måtte det bare bli. Vi blir 14 personer. Hadde det ikke vært for covid-19 hadde vi vært rundt 30 personer. Anonymkode: 25d58...7f8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Det er ikke særlig vanlig å invitere venner og onkler og tanter av foreldrene. Dette løser seg lett ved at dere inviterer besteforeldre og onkler og tanter av dåpsbarnet. Anonymkode: f7bf8...360 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke særlig vanlig å invitere venner og onkler og tanter av foreldrene. Dette løser seg lett ved at dere inviterer besteforeldre og onkler og tanter av dåpsbarnet. Anonymkode: f7bf8...360 Ikke? Her jeg bor er det absolutt vanlig å invitere tanter og onkler av foreldrene, og om noen har veldig nære venner blir de invitert. Vi inviterte ikke venner for vi har ingen vi er så nære, liksom, i mitt hode bør de regnes som familie for å invitere venner. Eller joda, vi inviterte en venninne av meg og hennes partner og barn, men det var i all hovedsak kun fordi jeg er fadder til yngste barnet hennes og det føltes rart å nylig ha vært i deres dåp, men de ikke i vår. Men de blir ikke invitert neste gang 😅 Anonymkode: b0572...70d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 Vi skal ha dåp i løpet av høsten. Har valgt å prioritere de eldste i familien så her blir det vi og barna, besteforeldre og oldeforeldre. Vi dropper fadderne i selskapet og - eventuelt må de komme uten partner - for å holde oss til grensen på 20 personer. Vurderer å ta en feiring sammen med barnets tanter/onkler, kusiner og fettere til våren om pandemisituasjonen har endret seg. Her er det forresten heller ikke vanlig å invitere venner uten at de er faddere. Og heller ikke foreldrenes tanter/onkler. Anonymkode: b4c21...48b
tussi84 Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Vi skal ha dåp i januar tenker vi neste år. Tenker å leie lokale, men har ikke bestemt oss for om vi kun inviterer de nærmeste slektningene av barnet eller om vi inviterer slektninger litt lenger ut i tillegg enda. Nærmeste familie til barnet Tenker vi er barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler samt søskenbarn. Slektninger lenger ut: grand tanter og grand onkler, samt søskenbarn av foreldre med sine barn som blir tremenninger til vårt barn. Egentlig kunne jeg tenkt meg å droppe søskenbarna mine og mannen sine søskenbarn helt. Ikke fordi jeg ikke har kontakt med de, men fordi de er jo ikke i slektskap med barnet direkte. Samtidig føler jeg veldig på at jeg må invitere de, da jeg og mannen min har blitt invitert til samtlige barnedåper som har vært av barna til søskenbarna mine. Syns det blir så feil å ikke invitere tilbake.. Venner derimot inviteres ikke til noen barnedåp.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Det løser jo ingenting å ekskludere barn - de er jo del av samme husstand som de du inviterer. Skal x antall barn ha barnevakt under dåpen blir det jo mye mer smitte fra et samfunnsperspektiv. Anonymkode: cd460...57c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Vi leier lokale, og følger alle smittevernregler som står på helsenorge for arrangement https://helsenorge.no/koronavirus/feiringer-sammenkomster-og-arrangementer Der står det hvordan man gjør med mat og gjester. Anonymkode: 8b9c5...0e9
Kassiopeia8 Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 Vi skal ha feiring i november. Vi tenker vi leier lokale som sørger for god nok avstand, og ordner mat og kaker som kan serveres eller settes ut på bordene. Vi inviterer først og fremst nærmeste familie - barnets besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter og søskenbarn. Da blir vi 20 stk. Og så gir vi beskjed til noen venner av oss som bor i nærheten og dermed ikke får lang reisevei at de gjerne kan sette av datoen og at vi ønsker å ha dem der hvis det lar seg gjøre. Så gir vi eventuelt beskjed om de får komme når det er ca en måned før tenkte vi.
Thyra Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Vi hadde kun de nærmeste. Dåpsbarnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Tanter, onkler og et søskenbarn var faddere.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 On 8/29/2020 at 11:37 PM, AnonymBruker said: Ikke? Her jeg bor er det absolutt vanlig å invitere tanter og onkler av foreldrene, og om noen har veldig nære venner blir de invitert. Vi inviterte ikke venner for vi har ingen vi er så nære, liksom, i mitt hode bør de regnes som familie for å invitere venner. Eller joda, vi inviterte en venninne av meg og hennes partner og barn, men det var i all hovedsak kun fordi jeg er fadder til yngste barnet hennes og det føltes rart å nylig ha vært i deres dåp, men de ikke i vår. Men de blir ikke invitert neste gang 😅 Anonymkode: b0572...70d Helt ukjent for meg, kun på KG jeg hører om de som ber så langt ut. Anonymkode: 69f84...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Helt ukjent for meg, kun på KG jeg hører om de som ber så langt ut. Anonymkode: 69f84...8d7 Hvorfor skal man ikke be de man har mye kontakt med? Mine tanter og onkler er på vår alder og har barn på alder med vår. Det er like naturlig å be de, som er gode venner, som andre venner som vi ikke er i slekt med. 🤷🏼♀️ Anonymkode: b2b60...52a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 Hadde droppet venner og dine tanter og onkler, da disse ikke er blant barnets nærmeste. Prioriter besteforeldre, oldreforeldre, barnets tanter og onkler og fadder (gjerne uten partnere for å minske antallet). Jeg ba også min onkel og tante og min bestevenninne med familie i dåpen for datteren min, men jeg hadde så klart prioritert de bort hvis det var koronarestriksjoner da - iallfall delvis, siden venninnen min og onkelen min er faddere. De hadde da vært invitert uten partnere og barn. Anonymkode: b5f79...cb2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 Inviterer barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler og søskenbarn. Blir da rett over 20 stk. Sørger for god avstand og setter hustandene sammen. Hadde ikke valgt å droppe feiring for å kunne få med venner og mine egne tanter, onkler og søskenbarn. Trodde uansett ikke det var så vanlig? Anonymkode: 5dafb...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå