Gå til innhold

tannpuss av små barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dere med små barn 1-2 åringer, eller som husker til bake da barna var så små. Hvor nøye er dere med tannpussen? 

Her er det vanskelig med tannpussen, men det går greit om hun får lov å plaske med vann i vasken eller lignende. Jeg kommer greit over alle tennerne, men er jo ikke slik som jeg pusser mine egne tenner mange ganger frem og tilbake, på baksiden og fremtiden.. Noen dager får jeg ikke "lov" til å pusse de i det hele tatt, andre ganger får jeg ikke kommet til på jekslene. Hvor nøye klarer dere å pusse tennerne til så små? Og er det "så farlig"? 

Anonymkode: 93ee0...dc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Vi har ikke fått pusset tennene på noen dager. Kniper igjen og snur og fekter

Anonymkode: 158c1...8b6

Skrevet

Varierer litt fra dag til dag. Noen ganger er tannpuss helt greit og jeg kan pusse så lenge jeg vil, andre dager er det større protester og vi må gjerne ty til f.eks fantorangens pussesang for å få gjennomført

Anonymkode: 46aa7...f54

• Liker 1
Skrevet

Man skal pusse hver dag enten ungen vil eller ikke. Noen ganger kan det være at ungen nekter men da holder man bare ungen fast og får gjennom tannpussingen. Trassen forsvinner etter en stund.

Anonymkode: 9f576...245

• Liker 9
Skrevet

Jeg alltid vært sykt nøye på tannpuss, uansett. Det er bare no som skal og må bli gjort.

Selv hadde jeg hull i melketennene min og det har jeg alltid vært bestemt på at det skal ikke mitt barn ha.

Her har det aldri vært noe problem å pusse tennene men hadde det vært et problem så hadde det blitt puss med tvang. Men siden han var liten så har jeg alltid sagt at noen ting må vi bare gjøre, tannpuss er en av de tingene.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man skal pusse hver dag enten ungen vil eller ikke. Noen ganger kan det være at ungen nekter men da holder man bare ungen fast og får gjennom tannpussingen. Trassen forsvinner etter en stund.

Dette. Tannpuss er jo ikke noe vondt, hvis man har kontroll på hodet til barnet og ikke prøver å pusse forfra.

Anonymkode: 63a9e...15e

• Liker 4
Skrevet

Vi spiller musikk, og stanser musikken når barnet slår seg vrang, skrur på musikken når vi får pusse igjen :)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette. Tannpuss er jo ikke noe vondt, hvis man har kontroll på hodet til barnet og ikke prøver å pusse forfra.

Anonymkode: 63a9e...15e

Nettopp :) Det viktigste er å holde på en slik måte som ikke gjør barnet vondt men som samtidig passer på at hodet ikke treffer noe dersom barnet skulle trasse.

• Liker 1
Skrevet

Pusser 2 ganger om dagen. Enten synger vi eller så teller vi. Fungerer alltid. 

Anonymkode: 0ebbe...0d1

Skrevet

Her må vi holde fast og han hyler hele veien. Men vi har alltid vært nøye med tannpuss. 3 og 4 åringen pusser vi uten problemer men 1,5 åringen vil ikke samarbeide. Men det går over 👍

Anonymkode: 82b9a...4e5

Skrevet

Her må vi holde fast 1-åringen og hun hyyyyler og gåter hysterisk. Så blir ikke den beste tannpussen nei, men kommer over tennene litt hvertfall. Også litt bekymret for om det blir bra nok!

Anonymkode: ff6a1...080

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Vi har ikke fått pusset tennene på noen dager. Kniper igjen og snur og fekter

Anonymkode: 158c1...8b6

Flere dager?!

Ja si det til tannlegen når hen blir bekymret over barnets tenner.

Anonymkode: c9807...09f

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Missk89 skrev:

Vi spiller musikk, og stanser musikken når barnet slår seg vrang, skrur på musikken når vi får pusse igjen :)

Vi gjør ca samme, men mobil med youtube kids 😅 Med blåfilter på max styrke.

Anonymkode: bfcca...6a6

Skrevet

Alltid nøye. Morgen og kveld, hver dag. 

Anonymkode: 1338e...c98

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varierer litt fra dag til dag. Noen ganger er tannpuss helt greit og jeg kan pusse så lenge jeg vil, andre dager er det større protester og vi må gjerne ty til f.eks fantorangens pussesang for å få gjennomført

Anonymkode: 46aa7...f54

Det er ikke opptil barnet om tennene skal bli pusset eller ei. Her må du dom voksen ta styringen og pusse med tvang om det er den eneste muligheten dere har.

Anonymkode: c9807...09f

• Liker 2
Skrevet

Plakk kommer fort på tennene så det er viktig å pusse hver dag selvom det er melketenner, sånn at de blir vandt til det. Et tips kan være å tulle så de ler mens du pusser tennene til barnet, da kommer du lettere til 👍🏻

• Liker 1
Skrevet

Veldig nøye, en del av rutinen morgen og kveld, har alltid gått fint.. 

Anonymkode: 1452b...315

• Liker 2
Skrevet

2 år og med tvang. Hittil har han måttet ligge på stellebordet, men skal forsøke å la han stå igjen og se om det blir bedre nå.

Anonymkode: ab988...6cc

Skrevet

Tannpussen er et evig slit med toåringen, og det er ikke alltid det har blitt like nøye. Vi prøver i det lengste å unngå å holde fast og pusse med tvang, men det har skjedd et par ganger. Nå om dagen går det hvis vi leker at tannbørsten er på hennes lag, og tøyser med å pusse nesa, ørene, tungen osv. før den går med på å pusse tennene. 

Anonymkode: e18c5...55b

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Pusser alle sider. Teller til 10 forside, underside og bakside. Han har skjønt at han ikke vinner den kampen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...