Gå til innhold

"Oppned" planløsning hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser på hus og ser flere som er "oppned", altså at kjøkken/stue er i andre etasje og soverom i første. 

De som kun har utgang til hage fra et soverom er ikke aktuelle, men vi har sett flere som har en ekstra stue med utgang hage nede i tillegg til soverom og hovedstue/kjøkken/spisestue oppe. Da er det ikke alltid direkte adgang til balkong eller uteplas oppe. Bad stort sett ett i hber etasje.

Jeg har kun bodd i hus med stue/kjøkken nede og soverom oppe. Dere som har bodd i motsatt, hvordan syntes dere det har funket i praksis? Vi har baby og toåring. 

Anonymkode: 65738...b03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha soverom nede betyr blant annet at det ikke blir så varmt der om sommeren. skulle noe skje og en må fort ut, kan en bare gå rett ut vinduet uten noen form for stige eller tau. Vi har stue oppe, det gir oss en utsikt som ellers hadde vært reservert soverommene. 

Anonymkode: ab088...0ae

• Liker 22
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha soverom nede betyr blant annet at det ikke blir så varmt der om sommeren. skulle noe skje og en må fort ut, kan en bare gå rett ut vinduet uten noen form for stige eller tau. Vi har stue oppe, det gir oss en utsikt som ellers hadde vært reservert soverommene. 

100 % enig i alt!

Anonymkode: 19a4d...34f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser absolutt fordelene, men hadde foretrukket en terrasse på samme plan som stue. Trenger ikke å være så stor :)

Anonymkode: 53ac9...a31

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme. Utrolig deilig å kunne sove nede (heldig nok til å ha flere sovrom uten barn) når varmen ute står på som verst. Vi har ett soverom oppe, men etasjen er hovedsakelig kjøkken stue og bad. Fin utsikt fra stue. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke sove med mindre vinduet står på vid gap hele natten, så for meg er det uaktuelt å ha soverom i første etasje. Trives best i tredje eller høyere opp.

Anonymkode: cb2f2...854

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg får ikke sove med mindre vinduet står på vid gap hele natten, så for meg er det uaktuelt å ha soverom i første etasje. Trives best i tredje eller høyere opp.

Anonymkode: cb2f2...854

Boligene jeg ser på er i typiske boligstrøk og egen hage rundt, og ikke byen, ellers hadde jeg også vært mer skeptisk til soverom på bakkenivå. Men på bakkenivå vil det kanskje være kaldere og at det holder å ha vindu på gløtt også? Veldig praktisk mtp rømningsvei ved brann ihvertfall, ser den! 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ser absolutt fordelene, men hadde foretrukket en terrasse på samme plan som stue. Trenger ikke å være så stor :)

Enig, fint å slippe å gå ned trapp med mat om man skal grille. Er godt vant med kort vei ut fra kjøkken, så det er nok dette jeg tenker på som størst ulempe. I tillegg til at det er fint å kunne la barn løpe inn og ut mens man lager mat og allikevel ha et øye på de. 

Bruker man/barna hagen like mye når man ikke har direkte avgang fra hovedoppholdsrom til hage?.

Anonymkode: 65738...b03

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid bodd i hus med stue og kjøkken oppe, tanken om at det er "tungvint" har aldri slått meg. 

Anonymkode: 43b31...50a

• Liker 4
Skrevet

Hadde aldri ville ha kjøkken oppe, elsker å bare kunne tusle ut å spise. Var i et middagsselskap hos noen som hadde kjøkken oppe. For et mas det ble når vi skulle rydde opp. 

Anonymkode: 258ba...ff9

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bygge en med trapp ned til Hagen?

Anonymkode: 86f39...90d

• Liker 3
Skrevet

Med små barn kan det bli et problem at det er vanskelig å få sove lenge en dag i helgen mens ungene (og den andre forelderen) herjer i etasjen over. Det er også litt mer styr å komme inn med masse handleposer og måtte gå opp en trapp for å komme til kjøkkenet. 

Anonymkode: c0bab...f93

• Liker 4
Skrevet

Man har jo gjort seg ulike erfaringer gjennom livet, men jeg for min del ser ulempen dersom spesielt en i familien, eller nær relasjon, skulle bli syk og bevegelseshemmet. Med stue/kjøkken i andre etasje vil hverdagen bli utfordrende - og f eks bare det å få besøk av skrøpelige foreldre kan bli klønete. Vi har vært opptatt av livsløpstandard når vi har kjølt boliger.

Anonymkode: 186a3...95a

• Liker 2
Skrevet

Er oppvokst i et hus med stue/kjøkken i andre etasje, og har aldri sett på det som en ulempe. Vi hadde riktignok stor altan med utgang fra stuen, og den å ganske skjermet fra inngangspartiet. En stor fordel å ikke bli sett fra veien, ha litt ekstra gode solforhold oppe og svale soverom nede. I tilfelle brann er det jo også greit å kunne komme seg raskt ut.

Anonymkode: e8886...e3d

Skrevet

Jeg er på litt tredje hus. Her går man inn i hovedetasjen, hvor det ligger kjøkken, stue og bl.a. ett soverom. Kjøkkenet har egen veranda, og fra stua går man rett ut til bassengområdet. I underetasjen har vi resten av soverommene, men også utgang til stor plen. Underetasjen er langt svalere om sommeren, og trenger ikke air condition. Det har vi derimot oppe, som ellers ville blitt glovarm i solsteiken. Så ja takk til hus på tomt med flere nivåer. Mitt første hus lå også slik til, og det var gull å kunne gå ut fra begge etasjene. Vokste også opp i et hus som var slik 😊

Anonymkode: da2d3...09f

• Liker 1
Skrevet

Soverom på bakkeplan er en fordel med tanke på rømningsvei ved brann, særlig når du har små barn som ikke klarer å klatre ned en stige (vet om folk som har rappelleringsutstyr med babysele liggende på soverommet i tilfelle brann) Dersom det ikke er montert brannstige ved soverommene bør dette også monteres opp (med mindre du går for rappellerings-metoden) 

Fra 2. etasje får du bedre utsikt fra kjøkken/oppholdsrom, og dersom du har en stor veranda det så kan dere spise ute uten å løpe opp og ned trappa med maten. 

Anonymkode: 3e53f...8e1

Skrevet (endret)

Alt avhenger av planløsningen for min del.

Å ha eneste utgang til hagen gjennom et soverom nede hadde vært uaktuelt dersom det var via et soverom jeg brukte som soverom. Veldig kronglete hvis det også var mulig å gå ut i hagen via hovedinngangen og man måtte rundt huset den veien for å komme til hagen.

Fordelen er utsikt fra stuen og kjøkkenet, men... det fordrer at man faktisk har utsikt.

Soverom på bakkeplan hadde gjort meg engstelig for å sove med vinduene oppe, uansett om det var privat hage rundt hele huset. Folk med onde hensikter driter i om de går på privat grunn eller ikke før de gjør innbrudd i selve bygningen liksom...

Det er lettere å rømme ut fra huset om natten dersom man har soverommene nede, men ja, som sagt er det også lettere for uvedkommede å komme rett inn til der jeg og barna sov forvarsløse også...

Å ha kjøkkenet på samme plan som hovedinngangen er er selvfølgelig en fordel dersom man lager mye mat og ofte har store tunge handleposer. Kjenner en som må gjennom hele huset med handleposene og det virker veldig kronglete. Men hvor kronglete det er kommer selvfølgelig an på hvor stort huset er også.

Så jeg vet ikke. Måtte hatt en veldig fin utsikt for å like å ha stue og kjøkken i 2.etg... 

Endret av loveli
Skrevet

Vi har det sånn, og er veldig fornøyd. Varmen siger jo opp, så stua og kjøkkenet er varmere enn soverommene. Nyttig både på sommer og vinter :)

har hatt soverom i andre etasje før, det skal jeg aldri ha igjen 😅

Anonymkode: 45567...193

Skrevet

Vi bor i andre etasje i en tomannsbolig. Har stue, kjøkken, bad og soverom i andreetasje og flere soverom på loftet. 
Vi bruker hagen daglig. De minste må vi fremdeles være ute med men 5-åringen springer ut og inn som hun vil. Når vi skal spise ute er det jo litt lenger å bære alt men ikke noe jeg har brukt energi på å irritere meg over. Samme med matvarer etter handleturen. Kjøkkenet er oppe så opp trappa må det, men ikke noe irritasjonsmoment. Sånn er det bare her

Anonymkode: d258c...926

Skrevet

Her har vi det sånn,og for oss fungerer det veldig bra. Men jeg kunne avogtil savne et ekstra bad oppe. Her er bad og toalett nede ved soverommene.

Men i og med at kjøkkenet er i 2 etage, spiser vi nesten ikke ute i hagen.

Anonymkode: 4bd82...071

Skrevet

Jeg er vokst opp i hus med omvendt planløsning, og tenkte ikke over det da. Nå synes jeg det er knotete, når alt av kjørl og matvarer må opp og ned trappene om vi skal spise ute hos mine foreldre. Alle andre argumenter gjelder forøvrig - deilig og svalt på soverommene, og fantastisk utsikt i stuen!

Anonymkode: 8753b...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...