Gå til innhold

162 cm, over 70 år. Hvor mange kalorier bør hun spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne hjelpe min gamle mor på over 70 med vektnedgang. Tips til hvordan jeg kan vite hvor mye hun forbrenner og hvor mange kalorier hun bør ligge på hver dag? Hun er ganske aktiv av seg. Spesielt sånn husarbeid oppgaver, hun sitter stort sett ikke i ro. Men hun er bare 162cm høy.

Noen som har erfaring eller vet hvordan man kan finne ut av dette?

Spesielt nå etter sommeren blir hun fortvilt. Som regel etter hver høytid og ferie hører jeg henne si «huff, nå har jeg lagt på meg 2 kg igjen. Det er så ubehagelig at jeg nesten blir deprimert». Hun mener selvfølgelig ikke at hun blir skikkelig deprimert, men at det er ubehagelig skjønner jeg. De fleste av klærne blir stramme og noen for små. Vil så gjerne hjelpe henne. 

Anonymkode: dfecb...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er bare 162 cm så sliter man med å holde vekten nede ja.

Anonymkode: 9e565...b21

Skrevet

https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Men det er ikke nødvendigvis det som er viktig her. 

Hvis hun er aktiv hver dag, og blir fortvilt over 2 kilo, som hun går av seg igjen, og ikke bare sier det for å ha noe å snakke om, for det er gjerne slike ting kvinner snakker om seg imellom, er det noe som ikke er bra.

Hvis det dreier seg om flere kilo, må hun velge en metode til å gå ned i vekt. Kanskje kan dette hjelpe henne/dere:

• Kaloritelling passer for dem som verdsetter fleksibilitet og er nøyaktige. Du kan spise akkurat hva du vil, når du vil, og vektnedgangen blir veldig forutsigbar. Det er enkelt, men kan være litt omstendelig.
  • Hvis du aksepterer litt slingringsmonn, men samtidig er strukturert, ville jeg like gjerne anbefale en kombo av tallerkenmodellen/21 day fix/the no S diet = god gammeldags måltidsrytme med godteri kun på lørdager. Det er enklere enn kaloritelling - men ikke nødvendigvis lettere. Kommer an på personligheten. 
  • Bright line eating har mye bra, men det er lett å få det om bakfoten. Ikke for de lettskremte.
  • Keto, veganisme, måltidserstattere, lettprodukter - nei, anbefales ikke.
  • Fornuftig kutting av kalorier blir nesten automatisk lavkarbo.
  • Poenget er verken å telle kalorier, eller å spise eller å la være å spise noen matvarer, men å spise mindre, og da særlig spise mindre på ekte, og lenge.
  • Uansett metode, må du være realistisk, ærlig og tålmodig. Den som ikke er villig til å gjøre noen som helst innsats, har kanskje ikke et så sterkt ønske om å gå ned i vekt heller.

Anonymkode: af719...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...