Gå til innhold

Purre

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor skjærer man av det mørkegrønne øverst på purren egentlig? Er det giftig? Eller er det slik at man egentlig kan bruke det også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den hvite delen av purren regnes som "finere" og har en mildere smak, men det er slett ikke noe i veien for å spise det grønne også. Bruk alt det grønne som ser bra ut, bare tull å skjære det bort.

Når jeg koker kraft, bruker jeg også det ytterste grønne på purren som evnt. ser litt "slitent" ut - det fungerer utmerket. :)

Skrevet

Jeg bruker både det hvite og det grønne. Iallefall et godt stykke opp på det grønne.

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg bruker også deler av det grønne, hvis ikke blir det jo knapt noe purre å snakke om i det hele tatt. I tillegg ser det grønne mye lekrere ut.

Skrevet

Jeg bruker alltid det grønne, både for fargens skyld, men også fordi jeg synes det smaker bedre.

Gjest Guest
Skrevet

jeg bruker det grønne

finhakker det gjerne og fryser det ned og bruker det i eggerøre, omeletter og supper

:)

Gjest Guest
Skrevet

Det mørkegrønne er ofte litt seigere enn det lysegrønne og hvite.

Jeg hakker derfor den delen mye finere enn det lenger ned på purren.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker aldri den hvite delen; synes den ser uappetittlig ut.

Gjest Madeleine
Skrevet

Jeg bruker bare delen i midten, skjærer vekk det grønneste og det hviteste.

Skrevet

Jeg har endel franskspråklige kokebøker. I oppskrifter der purre inngår står det nesten bestandig presisert at man bare skal bruke den hvite delen - det er det som er den klassiske bruken. Ifølge min mor er det den hvite delen som "er purren". :forvirret:

Men jeg synes faktisk også at det lysegrønne midtpartiet er mest delikat, både i smak og utseende, selv om jeg altså hiver alt sammen i gryten. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skjærer av det ytterste mørkegrønne, vasker godt og bruker resten.

Skrevet

Her brukes alt. Begge delene smaker godt, etter min smak. Nam i wok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...